Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Autonome Doppler Peiler

#556 Bericht door PA1JRN »

Ik had een foutje gemaakt in mijn agenda Wil. Ik had een motorweekendje Duitsland geboekt. Volgend jaar ben ik weer bij de ballon!

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#557 Bericht door Gerton »

Zoooo.pfffff alles gelezen 38 paginas, mooie topic .

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Autonome Doppler Peiler

#558 Bericht door PA1JRN »

Ik heb ze niet eens allemaal gelezen :-)

Afgelopen maanden weinig aan zelfbouw gedaan, ik was druk met de F cursus. Nu dat achter de rug is kan ik weer verder met mijn doppler antennes, want daar was ik nog niet tevreden over.

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#559 Bericht door Gerton »

PA1JRN schreef:Ik heb ze niet eens allemaal gelezen :-)

Afgelopen maanden weinig aan zelfbouw gedaan, ik was druk met de F cursus. Nu dat achter de rug is kan ik weer verder met mijn doppler antennes, want daar was ik nog niet tevreden over.
welke antenne ga jij maken Jeroen?

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#560 Bericht door Gerton »

Dopp schreef:Hallo Allemaal,

Goh dat ga ik ook effe modificeren Wil die squelch hold.

Ik heb vandaag een extra error message in SoundDoppler.exe
in gebouwd.

Als de reference frequency weg valt dan krijg ik in file packet.txt
het gele scherm te staan Callsign<<Error with SoundDoppler referency 12:33:44.>>

Zodat ik in 'remote' MyMapping dan kan zien dat er iets mis is met de
SuperSimpleSoundDoppler Input op de geluidskaart.

Hieronder twee foto's van pa0cvw
Nu zit er een verloop socket in de dipool ring zodat hij er makkelijk af kan
en je ook kan experimenteren met verschillende lengte's draag armpjes.
http://www.zendamateur.com/download/fil ... &mode=view
http://www.zendamateur.com/download/fil ... &mode=view



Ik zou er draadend inzetten of een soort banaan-stekker kan je nog makkelijker de radiale verwisselen.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#561 Bericht door PA1 »

Ik gebruik dezelfde 70 cm antennes als Jeroen, die doen het behoorlijk goed op die band maar op 2 meter is het een ander verhaal. Ik ben nu bezig de sprieten te verlengen maar de magneten in die antennetjes zijn niet al te sterk en dus heb ik die vervangen door exemplaren die behoorlijk wat meer trekkracht hebben. Ik moet ze nog testen maar met de porto is de ontvangst al een heel stuk beter maar ik weet niet wat ze met de peiler gaan doen. Dat is het leuke van dit project, beetje prutsen en experimenteren :-)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#562 Bericht door Gerton »

Zo... de mobile 70cm Array is klaar voor gebruik.
Ik wilde een array maken die makkelijk te plaatsten is op een auto, niet dat je met magneetvoeten steeds de afstanden moet nameten ., dus kwam ik op een idee om een zuignap- glasdrager te gebruiken. Dus lekker snel. Op de zuignap-glasdrager monteerde ik een aluminiumplaat, BNC connectoren en 1/4 golf-antennes en verder de nodige componenten.

Meer foto's op Mobile 70cm doppler Array

foto link


Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#563 Bericht door PA1 »

Netjes gemaakt !!
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Autonome Doppler Peiler

#564 Bericht door ----- »

Complimenten Gerton

Heb je site bekeken maar dat zijn mooie dingen die je maakt.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#565 Bericht door pa8w »

Héhé,
Eindelijk weer eens wat nieuws te melden aan de Peil-populatie hier:

Ik heb voor de liefhebber een gekuisde versie gemaakt van m'n Arduino gebaseerde RDF, waar ik de laatste 2,5 jaar mee rondgereden en schier eindeloos geëxperimenteerd heb.
Zonder alle menu's waarin je allerlei foute instellingen kan maken, en geleverd als kant en klare inbouw-assembly.
Dus inbouwen in een kastje naar keuze, een antenna array erbij maken en gaan met die banaan.
Hij kan ook peildata naar je laptop sturen en op een kaart projecteren.
Het kaartenprogramma hiervoor (geschreven door een verre vriend uit Nieuw Zeeland) is gratis te downloaden.

Je vindt de peiler op mijn website, (alleen op het Engelse deel, sorry), RDF41 heet 'ie.

Tevens vind je daar een noviteit in de vorm van een amplitude antenne array.
Eentje dus die werkt met een snel draaiende richtkarakteristiek en dus AM modulatie in de aangesloten ontvanger teweeg brengt.
Het grote voordeel: Hiermee kan je ALLE modulatiesoorten peilen, zelfs ruis, vonkenstoring, brede digitale televisiesignalen etc.
Het signaal mag gerust veel breder zijn dan de doorlaat van je AM ontvanger.
Deze array werkt ook gewoon met de RDF41.
Nadeel: het vereist een ontvanger met AM demodulator.

Ik had hier van alles kunnen documenteren maar het is -vooral voor mij- handiger om te verwijzen naar m'n website.

Groetjes,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE1MIU
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2012, 18:54
Roepletters: PE1MIU
Locatie: Oss

Re: Autonome Doppler Peiler

#566 Bericht door PE1MIU »

Knap gedaan Wil, het ziet er wederom goed uit.
73's Frank

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#567 Bericht door Gerton »

Ga gelijk kijken. 8w

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#568 Bericht door pa8w »

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels een paar mailtjes met vragen binnen, o.a. over de prijs van de RDF41 module, waarom ik die niet vermeld heb en zo.
Het antwoord is dat ik helemaal niet van plan ben om grootschalig aan te bieden; zo af en toe bouw en test ik een keer een setje, en dan kan een geïnteresseerde die overnemen.
En dat gaat puur in de hobbysfeer, dus als privé persoon/zendamateur.
Zo heb ik ook steeds de prototypen van de verschillende versies van conventionele peilers van de hand gedaan.

Dus, bij interesse: stuur me gewoon vrijblijvend een mailtje.

Inmiddels is de website uitsluitend in de Engelse taal beschikbaar; ik krijg verreweg de meeste vragen uit het buitenland en het kost me teveel tijd om daarnaast een NL versie overeind te houden.
Am3d.PNG
Am3d.PNG (17.82 KiB) 7900 keer bekeken
De afgelopen dagen heb ik een aantal testritten kunnen maken met de Amplitude Array waaruit blijkt dat ook deze binnen ca. 5 graden nauwkeurig werkt mits je in een "schoon" gebied rondrijdt.
Terwijl de eenvoud en reproduceerbaarheid van deze array veruit superieur is aan alle eerder gebouwde arrays.
Bij een doppler array moet je goed waarborgen dat je kabels RF "dood" zijn om te voorkomen dat rechtstreekse instraling op je kabels optelt bij de antennesignalen, waardoor afwijkingen in de aanwijzing ontstaan.
Met name op 70cm is dat al een stuk extremer dan op 2m.
Mede om die reden voeg ik vaak een simpel preampje (ERA-3) toe bij de combiner; Dat geeft een dB of 13 voorsprong aan de gewenste signalen uit de array waardoor rechtstreekse instraling in de ontvanger coax flink naar de achtergrond wordt gedrongen.
Ook kan bij heftige multipad situaties (binnen!) een FM ontvanger behoorlijk staan "rammelen" omdat bij een of meer antennes de opgetelde signaalsterkte en fase niet stabiel of eenduidig is.
Bij de Amplitude peiler heb ik geen van die issues kunnen ontdekken, stevig multipad trekt daar wel een beetje aan de bearing maar echt over de rooie gaan is er zelden bij.
Voor mensen met weinig RF ervaring kan ik dit antenneprincipe dus echt aanraden.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#569 Bericht door PA1 »

Komt er ook een bouwbeschrijving van de RDF41 op je website? ben uitermate nieuwsgierig naar deze RDF !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#570 Bericht door pa8w »

Nee, zeg nooit nooit, maar dat ligt niet in de lijn der bedoelingen.
Deze kit maakt de boel een stuk laagdrempeliger, want ik heb gemerkt dat lang niet iedereen de V2,3 peiler werkend weet te krijgen, met als gevolg heel veel vragen die ik altijd netjes probeer te beantwoorden.
Daar gaat echt teveel tijd in zitten temeer omdat ik niemand wil laten bungelen, maar soms zie je al aan de vragen dat iemand beter niet aan het project had kunnen beginnen.

Ook het uitvoerig documenteren is erg tijdrovend.
Ik besteed die tijd liever aan nieuwe experimenten...

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie