Lima SDR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1onw
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 mar 2008, 16:14
Roepletters: pe1onw
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Lima SDR

#121 Bericht door pe1onw »

In het begin van de discussie zie ik dat er mensen bezig waren om de handleiding te vertalen.
Ik ben benieuwd of het daar ook van gekomen is ?
En of ik uiteraard daar een kopie van zou kunnen krijgen..
op de site http://www.veronvrzatwente.nl staat ook een zip bestand met alle handleidingen in het nederlands plus enkele tips en opmerkingen van de afdeling woerden

kijk onder "downloads" en dan weer "downloads" en "Lima sdr Handleiding NL.zip"
Roy PE1ONW
www.royteupen.nl

Gebruikersavatar
pd0knj
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:21
Roepletters: pd0knj
Locatie: JO22GF Leiden

Re: Lima SDR

#122 Bericht door pd0knj »

Inmiddels is de RX af en doet zijn werk.
Nu de parts voor de TX bestellen, en nogmaals dit forum doorlezen om gelijk aanpassingen te doen.
Het is inmiddels ook een ongoing project omdat er ook een bandfilter en PA bij moeten komen, maar ik hou het wel QRP.
Ik heb het met bouwen van de RX vreselijk naar mijn zin gehad, zeker vwb de bouwwijze, na ieder stukje een test stukje, goed voor de motivatie.
Succes aan de bouwers.
Groet,
Ron

PD0JSO
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2014, 08:22
Roepletters: pd0jso

Re: Lima SDR

#123 Bericht door PD0JSO »

goeden morgen,

na wat inpiratie op te hebben gedaan voor een nieuw project ben ik uitgekomen op de lima sdr.
ik heb alle onderdelen me verlang lijst staan bij reigelt.de, maar nu stuitte ik op het probleem dat de si570 cmos bij box73.de is uitverkocht.
nu zijn er genoeg andere adressen waar de si570 verkrijgbaar is maar deze hebben allemaal een opstart frequentie van 56.320 MHz i.p.v 15.000 MHz bij box73.
mijn brandende vraag is dan ook of ik hier problemen mee ga krijgen en/of ik iets moet aanpassen in de calibratie instellingen.

ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en de ze vraag kan beantwoorden

met vriendelijke groet,
Jelle

73'' de PDØJSO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima SDR

#124 Bericht door pa0ejh »

Hallo Jelle.

Er zijn Software tools waarmee je de opstart freq. kunt instellen.

bv. USB-Synth van DG8SAQ.

Ook PAØFKO heeft een software tool voor de SI570.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Lima SDR

#125 Bericht door ton.blokker »

Dat is geen enkel probleem, die opstart frequentie geld alleen als de Si570 niet via de software wordt opgestart.
Als je enkel de voeding spanning er op zet komt die opstart frequentie er uit.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
pd0knj
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:21
Roepletters: pd0knj
Locatie: JO22GF Leiden

Re: Lima SDR

#126 Bericht door pd0knj »

Het wordt bijna tijd om te zorgen dat het project verder kan gaan.
Bernd komt binnenkort met een PA en LPF voor de lima, echter wordt de PA 100 watt, en dat heb ik niet nodig, ik mag het ook nog niet.
Mijn interesse gaat uit naar het LPF en PA van 10 watt van DJ0ABR, kan iemand mij vertellen hoe ik de band omschakeling moet verkrijgen, gaat dit vanaf de connector tussen rx en tx?
Hier ben ik zeer benieuwd naar, kan ik hier met het bouwen van de TX al rekening mee houden, mechanisch en electrisch.
Groet,
Ron

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima SDR

#127 Bericht door pa0ejh »

Hallo Ron.

Volgens de Site van DJ0ABR komt de aansturing voor het LPF uit de Rx print, en wel van de 74HC138....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pd0knj
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:21
Roepletters: pd0knj
Locatie: JO22GF Leiden

Re: Lima SDR

#128 Bericht door pd0knj »

Mijn vermoeden is bevestigd, dank voor je reactie.
Nu de LPF print maar eens bestellen, ik wil niet met allerlei bij productien de banden op.
Groet,
Ron

Forester
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 00:07

Re: Lima SDR

#129 Bericht door Forester »

Ik ga ook beginnen met het project en heb eigenlijk nu al een vraag.
Wat voor type voeding gebruiken jullie?
Wat is aan te bevelen?
Zou bijvoorbeeld een voeding uit een computer voldoen of juist niet?

Gebruikersavatar
pd0knj
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:21
Roepletters: pd0knj
Locatie: JO22GF Leiden

Re: Lima SDR

#130 Bericht door pd0knj »

Ik gebruik gewoon zo'n 30 ampere voeding van een paar tientjes, daar zit ook de FT857 en de rest op.
Geen computer zooi als voeding, maar echte zooi.
Succes met de bouw, een erg leuk project.

Forester
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 00:07

Re: Lima SDR

#131 Bericht door Forester »

Dank je voor het antwoord.

Ik ben niet zo thuis op dit gebied en kan er in de handleiding niet zo snel iets over vinden.
Maar wat zijn de minimale (en maximale) waarden waar ik op moet letten bij een voeding?
Ik hoef er verder niets op aan te sluiten, 30 Amp lijkt mij voor mijn situatie dan ook een beetje overkill.

Zijn er ook medebouwers die een (inbouw) voeding hebben gebruikt en later mee hebben ingebouwd in een kast?

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR

#132 Bericht door PE1JOF »

Heren amateurs,

Sinds een aantal weken ben ik ook bezig met het LIMA SDR-Project en zowel RX als TX lijken enigszins te functioneren.
Ondanks alle omringende stoorsignalen kan ik stations uit heel Europa op een magnetic loop binnenantenne zonder problemen ontvangen op b.v. 40M echter het valt me op dat het op 10M erg dood is en dat de ruisgrens ook fors daalt. M.n. boven de 25Mhz zakt de signaal output hard.
Ik gebruik PowerSDR als software in een Win7 omgeving. Als ik de bandfilter selectie met een ruisbron via de spectrum analyzer bekijkt is daar niets mis mee. Echter na de uitgangsopamps van de mixer/detector loopt het signaal hard af.

Is dit nu een eigenschap van de LIMA SDR? Wordt ik door Power SDR genept? kan de vinger nog niet op de zere plek leggen...

Gr.
Johan

Forester
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 00:07

Re: Lima SDR

#133 Bericht door Forester »

Toch maar even vragen voor de zekerheid, je stemt de loop antenne ook wel af op de 10 Meter?
Waarschijnlijk wel, maar dan is dat alvast uitgesloten 8)

Ben zelf nog aan het bouwen, als hij klaar is komt er ook een loop antenne achter.

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Lima SDR /10m gevoeligheid

#134 Bericht door PE1JOF »

Ik begrijp je vraag echter de actieve loop antenne die ik gebruik is alleen voor ontvangst en dan ook breedbandig.
Ik constateer het probleem al indien ik de antenne afsluit met 50 ohm en simpelweg naar het ruisniveau in PowerSDR kijkt. Boven de 25mhz is dit zo'n 20 dbm lager t.o.v de lagere banden (preamp uit).
De grote vraag blijft: is dit een structureel probleem of is er iets mis?

Gr.
Johan

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Lima SDR

#135 Bericht door pa0ejh »

Heb zelf geen Lima, maar wel ervaring door eigenbouw SDR.

Zou aan de amplitude van de 4 Clock signalen kunnen liggen die de 4 x BS170 in de QSD schakelen.

Als je een scoop hebt, kijk dan eens naar die amplitude bij verschillende Banden, op 10m zal de freq. het hoogst
zijn, en kan door een minder snelle 74AC?? flipflop de amplitude achterblijven, waardoor de BS170 niet goed doorschakelen.

Ik neem aan dat de Clock deler Jumper J1 op de goede plaats staat omdat je Preselector op 10M wel werkt/inschakelt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie