probleem met 80m eindtrap

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

probleem met 80m eindtrap

#1 Bericht door PH7CW »

Een probleempje:
Onderstaande schema is een eindtrap voor 80 meter met een output van ongeveer 1 Watt.
De waarden van twee condensatoren waren niet in het schema aangegeven en daar heb ik 10 nF voor gebruikt.
Zodra de 12 Volt op de schakeling staat en bij punt d de VFO is aangesloten, geeft de eindtrap al 500 mW. Zodra ik de sleutel indruk is het 800 mW. Dat laatst vind ik voldoende maar die 500 mW bij niet zenden vind ik toch wat te veel :? . Zodra ik een van de punten a t/m d onderbreek is het spooksignaal weg. Echter als ik de weerstand van 22 Ohm los haal of de emittor van de 2N3704 dan blijft het signaal aanwezig.
Het vervangen van de 2N3704 voor een BC108 hielp ook niet.

Afbeelding

:?: Nu is m’n vraag: wat is er mogelijk fout en vooral hoe kan ik het oplossen :?:
73,Erik

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#2 Bericht door pa2et »

Lastig om er wat van te zeggen, zo op afstand. Als eerste zou ik de eindtrap afkoppelen en nog eens aan de driver meten. Kijken of het gedrag anders wordt.

Die driver zou probleemloos moeten werken! Heb je de torren goed aangesloten? Maar probeer eerst het probleem te isoleren.
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

De emittor van de 3704 is niet ontkoppeld zag ik, ook al eens geprobeert?

Met een counter kun je zien waarop de driver staat te oscilleren, maar de ontkoppel c's had ik iets groter gehouden, en vanwege de versterking ook een kleine elco geplaatst om oscillaties in het middengolf bereik en lager te ontkoppelen.

Verder zie ik bij de basis van de 3704 een c staan, ?? geen collector maar basis..., maar bij de collector staat een b van basis???

Succes,
Cor

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#4 Bericht door PH7CW »

De onderdelen weer gecontroleerd en zijn goed aangesloten dus daar verwacht ik eigenlijk geen probleem meer.

Na wat onderdelen loshalen en testen begint het erop te lijken dat de transistor het signaal niet voldoende tegenhoud. De frequentie van het signaal komt steeds overeen met de VFO frequentie.

Het ontkoppelen van de emittor zal ik proberen.

De letters (a t/m d) die je ziet zijn de punten waarbij, als ik de schakeling daar onderbreek, het signaal van 500mW weg is.
73,Erik

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: probleem met 80m eindtrap

#5 Bericht door pe1hzg »

PH7CW schreef:Een probleempje:
Onderstaande schema is een eindtrap voor 80 meter met een output van ongeveer 1 Watt.Zodra de 12 Volt op de schakeling staat en bij punt d de VFO is aangesloten, geeft de eindtrap al 500 mW. Nu is m’n vraag: wat is er mogelijk fout en vooral hoe kan ik het oplossen
De eindtrap staat in klasse C. Als de sturing weinig genoeg is, dan zal deze zeker geen 500 mW output geven.
De bedoeling is dus dat de stuurtrap (2n3704) onvoldoende sturing aan de eindtrap geeft als 'ie uit staat.

Mijn vermoeden is dat je op de ingang van de stuurtrap teveel signaal aanbiedt. Dan maakt het niet meer uit dat de stuurtrap uitgeschakeld wordt: er waait dan voldoende signaal doorheen.

Neem het ingangssignaal eens 10 dB terug, en kijk eens of je met sleutel down dan nog steeds volle output hebt. Ik verwacht dat met sleutel op het signaal dan veel zwakker is (maar helemaal weg krijg je 't niet).
Wat is de amplitude van het ingangssignaal van de VFO?

Een goede manier om te kijken is het meten van de collectorstroom van de eindtrap. Met sleutel-op moet deze natuurlijk helemaal 0 zijn.

Condensatoren van 10nF is op deze frequentie geen probleem, de koppelcondensator had best 100 pF mogen zijn maar veel maakt dat niet uit.

Ik zou de emitter van de 2N3704 niet ontkoppelen. De emittterweerstand dient als tegenkoppeling om de zaak stabiel te houden.

73,

Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

gevonden

#6 Bericht door PH7CW »

[quote="pe1hzg]
Mijn vermoeden is dat je op de ingang van de stuurtrap teveel signaal aanbiedt. Dan maakt het niet meer uit dat de stuurtrap uitgeschakeld wordt: er waait dan voldoende signaal doorheen.
[/quote]

Hallo Geert Jan,

Je hebt gelijk. :) Ik heb het VFO signaal verzwakt met als resultaat dat in rust 50 mW de antenne/dummy in gaat en met key 500mW. De meetwaarden zijn even bij benadering omdat ik nu even niets beters heb dan een SWR meter. :oops:
Ik ga nog even verder experimenteren omdat 10dB verschil in signaal sterkte wat weinig vind. Het komt erop neer dat zodra iemand me met s7 ontvangt, mijn zender in de rust nog met s5 ontvangt :? Volgens mij gaat dat dan niet echt goed werken.

Allen bedankt voor de hulp!
73,Erik

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: gevonden

#7 Bericht door pe1hzg »

PH7CW schreef:Ik heb het VFO signaal verzwakt met als resultaat dat in rust 50 mW de antenne/dummy in gaat en met key 500mW.
50mW in rust is nog best veel. QSO's zijn gemaakt met dat soort vermogen..

Loopt er, in rust, collectorstroom door de eindtransistor?
Het is klasse C, dus als de sturing beneden een minimum valt moet 't helemaal stil vallen - er loopt geen ruststroom!
Neemt het uitgangsvermogen nog af als je de voeding van de eindtor pootje licht?

Ik verwacht dat deze trappen samen zo'n 40dB versterking geven, waarschijnlijk meer. En in rust 0dB, of hopelijk minder.
Op basis daarvan verwacht ik minimaal 40dB schakelafstand.
Het is best kras dat je met een SWR meter uitgangsvermogen kunt meten van een zender waarvan twee trappen uit staan...

Geert Jan

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#8 Bericht door pa2et »

Wat is de collectorspanning van de driver bij key-up (gemeten op de 22 ohm weerstand)? Die zou rond de 0V moeten zijn, als dat niet zo is check dan het key-circuit nog eens.
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#9 Bericht door PH7CW »

De eindtrap werkt nu zoals het de bedoeling was: in rust geen vermogen uit en bij zenden 500 mW (had 1 W moeten zijn).
Wat was er nu aan de hand? Ik heb zelf per ongeluk de fout ingebouwd :oops: . Toen ik na het bouwen de eindtrap ging testen kwam ik niet boven de 300 mW terwijl er volgens de ontwerper 1 W uit moet komen. Na wat experimenteren kwam ik erachter dat zodra ik een weerstand van 1 KOhm tussen de basis van de eindtor :!: en de 12V deed het vermogen bijna 1 W werd (en ontkoppel C naar de spoel :wink: ). Modificatie gereed (dacht ik) en heb er verder niet meer naar omgekeken. Tot ik de zender meer definitief ging opbouwen en goed ging testen en erachter kwam dat in rust een half Watt uit de eindtrap kwam. De modificatie was ik al weer vergeten :oops: en vandaar dat ook niet in het bovenstaande schema terug te vinden is. Ik kwam er pas weer achter toen Geert Jan over de collectorstroom van de eindtor begon. Het trok 150 mA in rust.

Eind goed al goed? Nee :( niet helemaal. In rust komt er geen vermogen meer uit, dat moet ook, maar met zender aan komt er nog steeds niet veel meer dan een half Watt uit terwijl er 3 dB meer uit zou moeten kunnen komen ondanks de gevolgde afregel beschrijving.

Het is nu tenmiste weer bruikbaar dus ik ga het nu verder afbouwen en later zal ik kijken of ik een "zwaardere" eindtrap van max 5 W in kan zetten.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en sorry van het foutje :oops:
73,Erik

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#10 Bericht door pa2et »

Maak de 33 ohm weerstand in de basis van de eindtor eens wat groter, b.v. 47 ohm.

Leuke. kleine lineair met mosfets:
http://lpistor.chez-alice.fr/pairf510.htm
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#11 Bericht door PE1PUP »

Hi Erik,
...en sorry van het foutje :oops: ...
Volgens mij is er geen sorry nodig hoor. Ik lees juist graag dit soort puzzels. Helaas heb ik in deze niet tot de oplossing kunnen bijdragen, maar het zet de grijze massa toch weer eens goed aan het werk. Ik ben blij dat de oplossing boven water is. Ik kan in ieder geval melden dat ook ik hier weer wat van geleerd heb. Dus ook mijn dank aan alle oplossingsgevers voor deze goede info.

Groetjes, Johan.

P.S. Erg leuk schema van een eindtrap. Eenvoudig, overzichtelijk, doeltreffend, en erg zelf-nabouwbaar. M'n soldeerbout jeukt al. Mocht je nog meer van dergelijke leuke ontwerpjes hebben liggen of hebben gemaakt, dan zou ik en waarschijnlijk vele andere lezers van dit forum deze ook graag willen zien. Dus mocht je nog wat hebben; gooi ze maar op dit forum. Zie het forum als een soort back-up medium van je eigen schematheek... :wink:
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#12 Bericht door pa2et »

http://www.mydarc.de/dk7zb/Download/vmosfet.pdf

Nog meer eindtrapjes met mosfets, lezen!!! (En bouwen, er moet meer gebouwd worden in hamland!) :D

De rest van die site, is meer dan de moeite waard!
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: Reactie.

#13 Bericht door PH7CW »

PE1PUP schreef: P.S. Erg leuk schema van een eindtrap. Eenvoudig, overzichtelijk, doeltreffend, en erg zelf-nabouwbaar.
Hallo Johan,

Extra info: de eindtrap is een deel van de tranceiver die PA3ALM in 2004 heeft gepubliceert in de nieuwsbrieven 110 en 111 van de Benelux QRP Club. Het geheel is inderdaad goed nabouwbaar en zijn artikelen zijn prettig leesbaar.
73,Erik

Plaats reactie