eigen SWR-metertje 144 MHz

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

eigen SWR-metertje 144 MHz

#1 Bericht door caber »

Ik wil graag een SWR-metertje bouwen. Het moet SIMPEL zijn op 144 MHz werken en hoeft alleen het aantal terugkomende watts te meten...
(hij moet werken tot 30 Watt)

heeft er iemand een ontwerp dat SIMPEL is en duidelijk uitgelegd zou ik dat graag via dit forum ontvangen
73 Theo PD0TIK

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Caber

Ik gebruik op 2 mtr een oude 11 mtr SWR meter en het toeval wil dat de SWR de PWR enz. allemaal prima klopt van het ding.

Ik weet dat er veel 11 mtr. SWR brugjes werken van 1.6 tot en met 146 mhz.

Mischien heb je er zelf een liggen en doet het ding het gewoon op 2 mtr.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

hier hetzelfde. Ik heb een oude 11 meter gebruikt. Deze is vergeleken met een meter voor 2m en gaf het zelfde aan. Ik heb er ook zelf een gemaakt van een oude 11m en die deed het ook. Gewoon een richtkoppelaar gebruiken welke je maakt van een stukje rg58. Het platic verwijderen, twee draaden onder de ommanteling doorwurmen en dan de gebruikelijke C'tjes, diodes en weerstanden eraan (zoals in elk schema wat je met google vind. Komt allemaal niet zo nauw. Komt er op neet dat je het heengaande signaal aftapt en gelijkricht en via een potmeter naar de meter stuurt. Dan schakel je om en meet je aan de andere kant van de richtkoppelaar op de zelfde manier de reflectie.

Er zijn meerdere manieren maar dit is de simpelste. Je kunt ook een brug van weathstone gebruiken maar die moet er tussen uit (scheelt weer 3 dB's per plug)
En ik ben er een aan het maken met twee richtkoppelaars en ringkernspoelen als opnemers maar dat ligt even stil omdat die gewone het prima doen zolang je er niet per ongeluk 50W opzet weet ik nu. :?

fred
pd7tim
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie