gez. nieuwe soldeerbout... ook geschikt voor loodvrij.......

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

gez. nieuwe soldeerbout... ook geschikt voor loodvrij.......

#1 Bericht door angelo »

Ik moet een nieuw soldeerstation kopen. Prijs is minder belangrijk maar hij moet wel geschikt zijn voor loodvrij. Is het enige verschil tussen lood en loodvrij dat je de boel 70 graden celcius 'warmer' moet stoken, en dus:

#1 meer krachtige soldeerbout (meer Watt)
#2 geschikt voor hogere temperaturen, dus ipv 200 graden celcius, nu 450 graden?

nodig hebt?

Maakt het voor de bitje niets uit? Vallen magnastat bouten nu af?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Ik heb 6 kilo oud type soldeer in huis, en met de komende radiomarkten zal dat wel wat meer worden :)

Geen zin om dit nieuwe broddelwerk met nieuw soldeer te gaan beginnen, nog van 40 jaar onderdelen in huis met een paar vierkante meter dubbelzijdige printplaat in huis voor de experimenten.

Dan kan ik in ieder geval zien of de soldering goed is :D

Succes..
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ik heb maar de Weller WS81 besteld. Ik had vroeger zo'n WECP20, ging jaaaaaren mee, totdat ze hem vorig jaar zomer gestolen hadden. Kzat te twijfelen of ik niet zo'n voltcraft dingetje van de conrad ofzo moest kopen maar ik denk dat ik deze voor de rest van mijn leven (die paar jaar nog) koop. En dan mag het een onsje meer zijn. Meteen effe kijken of ik nog die goede oude electronica-dampo aka lood-soldeer kan vinden. Zo ongezond was het nu ook weer niet.. Kleef nog steeds en heb nog steeds nog maar 2 ogen en twee armen en twee benen en tien vingers enz.. Ben nu nog allerlei gereedschap aan het bijkopen... Ze hadden namelijk uit mijn oude huis voor zo'n 5000,- aan gereedschap gestolen... Best lastig als je iets wil doen en je dan na uren zoeken erachter komt "dat zullen ze dus ook wel gejat hebben"... :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Mooi l*llig dat je zo van het gereedschap afkomt....

Een goed soldeerstation welke met 450 graden kan werken, zal ook wel loodvrij soldeer aan kunnen.

Maar ik zie graag een blinkende soldeerverbinding ;)

En als sportschutter laat ik elke week toch al de nodige onsjes over de baan vliegen :D

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

Nou, ik heb voor de tijdelijke meuk (antennekabel doormidden gebroken van mijn mobiele 2/70 antenne) een soldeerbout gekocht bij de lokale boeren-winkel.

Nu weet ik weer waarom ik minimaal 50W (en dus 80 in dit geval) wilde hebben :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Ach,

Altijd handig als je (zinken) dakgoot stuk gaat :D


73,

Cor.

;)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Daar heb ik dan een woningstichting voor. Prijzen van koophuizen bestaan op dit moment voor 30-50% uit hete lucht... Ik wil niet degene zijn die met de gebakken peren zit wanneer de EU besluit dat de hypotheekaftrek ILLEGAAL is.

Hopelijk zullen ze ook erachter komen dat de BPM op auto's en motoren illegaal is (belasting op belasting) en hopelijk kan ik dan voor 'normale' prijzen eindelijk een leuke auto kopen zonder daar 50% aan belastingen over te moeten betalen.

Overigens heb ik te horen gekregen dat de WS81 voorlopig niet te leveren valt. Normaal gesproken zou ik de lokale middenstand wel willen 'sponsoren' maar ik ken in de hele regio (straal 25km rondom mijn QTH) geen enkele elektronica zaak. En degene daarbuiten die ik ken, daar kan je niet (vrij) parkeren. En dan boycot ik zo'n winkel uit principe.

Dus nu effe kijken.... Zal ik de WS81 bij Display bestellen, of zal ik de 51 bestellen, of de 1000 ?
Ik was al wel blij dat ik met het de 'soldeerbout' van de boerenwinkel mijn N-pluggen kon solderen... nu hoor ik tenminste nog wat (meer dan met de mobiele spriet en rubberduck.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Ik heb standaard een stuk of 3 Antex 25 watt boutjes op voorraad, 2 maal de 15 watt, een 80 watt pook voor printplaat bakjes te maken of metalen H.F bakjes en zo.

Maar daar kan ook een geregeld station voor komen als de normale bouten op zijn.

Soldeer zal op de langere duur een probleem worden, niet de eerste 5 of 10 jaar.

Mijn ambities/leeftijd laten het hopelijk toe ook daarna nog lekker te kliederen met loodhoudende soldeer ;)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Het ziet er naar uit dat ik de lokale groothandels ga sponsoren... wazig de enorme verschillen en de soms dezelfde prijzen... Bijv de WD1000 van Weller, kost bijna overal even veel... terwijl bij de WSD51 de prijsverschillen oplopen tot 100 euro... En dat voor een bout van max 270 euro. :roll:
Maar ik moest toch nog een Fluke Nettool Inline pro kit hebben en een nieuwe gereedschapskoffer van parrat of bernstein.. Jammer dat ik nooit iets van de verzekering gehoord heb... Maarja... bij IAK zijn ze niet zo geweldig wat betreft verzekeringen... dat heb ik wel gemerkt toen ik een keer op mijn motor aangereden werd door iemand die door rood reed, links afdraaide waar je alleen rechtdoor mocht en vervolgens een eenrichtingweg de verkeerde kant op reed en ik daardoor over de motorkap vloog... Reactie van IAK was "iedereen z'n eigen schade betalen, want anders moeten wij dat voor het gerecht doen, en dan komt hetzelfde eruit"... zucht... Tijd voor een nieuwe verzekeringstoko uit te zoeken...
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie