Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#31 Bericht door Snof »

Er is niets mis met de inwendige meting van PD1ITZ, kijk eens goed naar een bovenste meetbekken van een schuifmaat...een klein braampje is dan zelfs geen probleem.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#32 Bericht door PD1ITZ »

PA3CQN schreef: 02 aug 2023, 08:22 Nog even snel een tekening van zoals ik het me voorstel: gewoon een mof, minder materiaal, sneller printen, geen verzwakking door stap-overgang. De schouder zit binnenin dus de overhang mag slordig, die zie je toch niet meer terug. Zo simpel als twee kastpanelen aan elkaar zetten ..mof.jpg
Ik kijk vandag bij de Hornbach welk soort & maat mof die hebben. Die buitendiameters zijn echter niet exakt hetzelfde (50mm metalbuis vs 48mm polemount). In het einde zout het best zijn als de mof strak genoeg zit en niet naar beneden valt, de verbinding "stabiel" is _en_ draaibar. De loop moet draaibar zijn.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#33 Bericht door PA3CQN »

Snof schreef: 02 aug 2023, 08:58 Er is niets mis met de inwendige meting van PD1ITZ, kijk eens goed naar een bovenste meetbekken van een schuifmaat...een klein braampje is dan zelfs geen probleem.
Normaal gesproken zou ik je gelijk geven. Maar ...
De meest schuifmaten hebben aan de kant voor binnenmaat een inham onder aan. Het meest naar buiten stekende deel is dan het meetvlak.
Alleen op de foto's is te zien dat deze schuifmaat die inham (gedeeltelijk) ontbreekt en een uitstekend afschuining is. De buis raakt die afschuining, wat eigenlijk niet zou kunnen. Juist onderaan zou er vrije ruimte moeten zijn.
De wanddikte is 2 mm, wat past voor alu 50 x 2 . De binnenmaat zou dan 46 moeten zijn.
meting.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#34 Bericht door PA3CQN »

PD1ITZ schreef: 02 aug 2023, 09:55
PA3CQN schreef: 02 aug 2023, 08:22 Nog even snel een tekening van zoals ik het me voorstel: gewoon een mof, minder materiaal, sneller printen, geen verzwakking door stap-overgang. De schouder zit binnenin dus de overhang mag slordig, die zie je toch niet meer terug. Zo simpel als twee kastpanelen aan elkaar zetten ..mof.jpg
Ik kijk vandag bij de Hornbach welk soort & maat mof die hebben. Die buitendiameters zijn echter niet exakt hetzelfde (50mm metalbuis vs 48mm polemount). In het einde zout het best zijn als de mof strak genoeg zit en niet naar beneden valt, de verbinding "stabiel" is _en_ draaibar. De loop moet draaibar zijn.
Een mof zal niet vallen, binnenin zit een stootring om dat te voorkomen. Jammer dat die polemount nou net geen 50 is, maar voor 55 cent kun je het natuurlijk proberen. Dat kost zo'n lijmmof 50 bij de Hornbach. Printen kan ook altijd nog natuurlijk. Welke variant je ook neemt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#35 Bericht door PA3FBO »

Ik ken de gebruikte loop niet, zelf heb ik die van om0et, die heeft een buis van 25x2 met daarin een prop met camera-schroefdraad zodat die direkt op een statief past.
Ik heb het ontwerp weer aangepast: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
20230802.1351 verloop.jpg

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#36 Bericht door Snof »

In het eerste bericht is de pole mount 40mm.
Een pvc mof 40mm kopen en de stootrand eruit schuren met een Dremel...mof is 45mm buitenwerks.
Mof over pole mount lijmen en het zaakje past in de mast.

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#37 Bericht door PA3FBO »

Het maakt mij niet uit als dit is wat hij wil, ik maak alleen een tekeningetje (en STL). Hij wil het zelf printen op een 3D printer maar kan geen STL maken.
Ik moet zelf nog een paar bouten maken, bijna M16, alleen met een afwijkende spoed voor m'n droogmolen.
Misschien dat het ooit M16 geweest is, maar ik denk dat door het uitwasemen van het kunststof alles wat kleiner (en brosser) geworden is.
Ik heb de molen ooit eens uit een afvalbak gered.
P1001511b.JPG

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#38 Bericht door PD1ITZ »

Bedankt iedereen voor de hulp!!! Een 0,55EUR mof uit de Hornbach en wat silicontape heft het nu opgelost. Mobiel is de loop ermee niet omdat alles erg strak in elkaar zit. Als nog iemand een ontwerp voor de 3D printer heeft print ik een onderdeel uit.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#39 Bericht door PD1ITZ »

PA3FBO schreef: 02 aug 2023, 13:11 Ik ken de gebruikte loop niet, zelf heb ik die van om0et, die heeft een buis van 25x2 met daarin een prop met camera-schroefdraad zodat die direkt op een statief past.
Die past exact! Heel erg bedankt! Laat het aub tot vanavond online staan. Ik zal het downloaden en printen zodra ik weer thuis ben.

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#40 Bericht door PA3FBO »

prima, succes, ik ga pas weer ruimen wanneer ik plaats nodig heb. 73

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#41 Bericht door PA3CQN »

PA3FBO schreef: 02 aug 2023, 13:11 Ik ken de gebruikte loop niet
2E0ERO magnetic loop
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Gezocht: Hulp met een ontwerp voor 3D printing

#42 Bericht door PA3FBO »

Heb het ook op THINGIVERSE geplaatst.
Een aantal van mijn oude ontwerpen (van 2013) staan er nog steeds op.

Plaats reactie