13cm ATV zender van PE2AAB

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#16 Bericht door PE5PVB »

Hey Rick,

Ziet er leuk uit zo. Had het ook al op het scouting forum gezien. Had je nog wat aan de baseband gedaan?

Morgen in Loon op Zand de rest opzetten. TX op 23cm, 13cm en 3cm. Volgens de laatste berichten op ca 58m hoogte. Of we dat daadwerkelijk gaan halen wil ik morgen nog wel eens zien :lol:

Spreek en zie je hoogswaarschijnlijk wel op PI6ATV dit weekend. Ik ga voor de gein ook maar een camera boven in de mast knopen, lijkt me een leuk uitzicht op die hoogte met de zonsop en ondergang.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#17 Bericht door PA2LAD »

PE1RYY, Milan schreef:De netwerkanalyser hier liegt niet hoor :wink: . Bij ons zat de afscherming aan een draadje gesoldeert en die zat weer middels een lipje aan het chassis vastgeschroefd. De kabel was toevallig ongeveer een gunstige 1/4 lambda lang.
Dat draadje had nooit een verbinding mogen vormen tussen de afscherming van de coax en de soldeerlip, want dat is nu juist een hoge impedantie voor HF. Zeker als het een klein stukje soepel montagedraad is geweest. Als de afscherming direkt op de soldeerlip gesoldeerd had gezeten, zou alles beter gewerkt moeten hebben. Boven de 30 MHz zou ik zelf nooit die contructie toepassen en voor een echte coaxiale chassisconnector gaan. Ik heb zelf met mijn netwerkanalyser tot 6 GHz pluggen kunnen testen en met N connectoren is er totaal geen probleem. Gebruik alleen geen goedkope N-pluggen met een rode isolatie erin, want die zijn echt bagger.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#18 Bericht door PE2AAB »

PA2LAD schreef:
PE1RYY, Milan schreef:De netwerkanalyser hier liegt niet hoor :wink: . Bij ons zat de afscherming aan een draadje gesoldeert en die zat weer middels een lipje aan het chassis vastgeschroefd. De kabel was toevallig ongeveer een gunstige 1/4 lambda lang.
Dat draadje had nooit een verbinding mogen vormen tussen de afscherming van de coax en de soldeerlip, want dat is nu juist een hoge impedantie voor HF. Zeker als het een klein stukje soepel montagedraad is geweest. Als de afscherming direkt op de soldeerlip gesoldeerd had gezeten, zou alles beter gewerkt moeten hebben. Boven de 30 MHz zou ik zelf nooit die contructie toepassen en voor een echte coaxiale chassisconnector gaan. Ik heb zelf met mijn netwerkanalyser tot 6 GHz pluggen kunnen testen en met N connectoren is er totaal geen probleem. Gebruik alleen geen goedkope N-pluggen met een rode isolatie erin, want die zijn echt bagger.
Bedankt voor je reactie.

Overigens heb ik de afscherming van de teflon coax rechtstreeks op de connector bevestigd. (Dus zonder draadje)en is de N connector er eentje welke is verzilverd en een teflon binnenzijde heeft. De middenpen is verguld.

Uiteraard begrijp ik datdit niet de beste oplossing is dus daarwordt nog aan gewerkt maar wel pas na de JOTAben ik bang.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#19 Bericht door PE2AAB »

PE5PVB schreef:......Spreek en zie je hoogswaarschijnlijk wel op PI6ATV dit weekend. .......
Uh, PI6EHV bedoel je denk ik??;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#20 Bericht door PE5PVB »

Dat bedoel ik.. sry..

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

#21 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef:
PD5PT schreef:Moet ik de mijne vanavond even naar Aalst Waalre komen brengen ?
ATV zenden gaat ons geloof ik niet lukken dit weekend.
Hihihi nee joh, Bedankt voor je aanbod. Maarr, als het echt niet werkt naar het ATV relais toe, laat ik het even weten!!!

Toch bedankt!!

Gaat ATV kijken wel?

Groet,
Rick
Vandaag echt voor het eerst kunnen testen. Zelfs zonder filters, en met de zelfgebouwde bi-quad antenne op 2 meter hoogte werkt dit perfect.
We kunnen in ieder geval alles zien, alleen het relais besturen hebben we nog niet voor elkaar gekregen. Het helpt natuurlijk ook niet mee dat er heel de avond al op 2 gezonden word ;)

Mvg,

Theuno (PD5PT)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#22 Bericht door PE2AAB »

PD5PT schreef:
PE2AAB schreef:
PD5PT schreef:Moet ik de mijne vanavond even naar Aalst Waalre komen brengen ?
ATV zenden gaat ons geloof ik niet lukken dit weekend.
Hihihi nee joh, Bedankt voor je aanbod. Maarr, als het echt niet werkt naar het ATV relais toe, laat ik het even weten!!!

Toch bedankt!!

Gaat ATV kijken wel?

Groet,
Rick
Vandaag echt voor het eerst kunnen testen. Zelfs zonder filters, en met de zelfgebouwde bi-quad antenne op 2 meter hoogte werkt dit perfect.
We kunnen in ieder geval alles zien, alleen het relais besturen hebben we nog niet voor elkaar gekregen. Het helpt natuurlijk ook niet mee dat er heel de avond al op 2 gezonden word ;)

Mvg,

Theuno (PD5PT)
Het besturen van PI6EHV gaat op 145.300 MHz (conform 2 meter bandplan is dit t.b.v. RTTY en DATA verkeer)

*239# activeert de 23cm uitgang op 1280 MHz.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#23 Bericht door PE5PVB »

Hey Rick,

Laat je me nog ff weten wat er nou met die 10.4GHz ingang aan de hand was? Superjammer dat die ingang lag te kloten tijdens de JOTA.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

#24 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef:
Het besturen van PI6EHV gaat op 145.300 MHz (conform 2 meter bandplan is dit t.b.v. RTTY en DATA verkeer)

*239# activeert de 23cm uitgang op 1280 MHz.
Het heeft prima gewerkt!
Volgend jaar moet zenden toch wel gaan lukken. Binnenkort ga ik, onder andere voor de lol, even hobbyen met een MAX 7456 OSD chip :D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#25 Bericht door PE2AAB »

Vorige JOTA heeft mijn ATV zender de geest gegeven. Zender defect en ook de eindtrap heeft daardoor een tikje gehad. Gelukkig heeft Sjef, PE5PVB hem even op de meettafel gehad en al snel was duidelijk dat de eind FET van de eindtrap nog goed was en dat er slechts een condensator defect was. Duidelijk te zien en te ruiken trouwens.

De onderdelen voor de zender zijn dusdanig lastig verkrijgbaar dat ik het 200mW Comtechblikje ga vervangen voor een UNI TX met een VCO blokje voor 13cm. Hier gaat baseband in.

De setup moet nog even worden ingebouwd en worden getest maar ik ben er mee bezig.

Alvast een paar indruk plaatjes:
tn_IMG_7976.JPG
tn_IMG_7968.JPG
Bijlagen
tn_IMG_7969.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#26 Bericht door PE2AAB »

Alweer wat verder gekomen.

Test met de UNI TX op de 'operatietafel' bij Sjef, PE5PVB
tn_IMG_7925.JPG
Display
tn_IMG_7926.JPG
Een mooie schone carrier
tn_IMG_7935.JPG
De UNI TX van binnen
tn_IMG_7978.JPG
Toen werd het tijd om een sparing in het voorfront te maken voor het display

Aftekenen
tn_IMG_8025.JPG
En Kees, PE1BEY was zo vriendelijk om mij te helpen met het frezen van de sparing voor het 1602a display
tn_IMG_8030.JPG
Een prachtige sparing tot gevolg!
tn_IMG_8034.JPG
Nu verder met het opbouwen van de inhoud. De zender moet voor de JOTA klaar zijn dus heb het nog druk ;-)

Wordt vervolgd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#27 Bericht door PA3HMP »

Dan heb je nog \aardig wat te doen wil je het voor de jota klaar hebben en hopen dat er niks tegenzit.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#28 Bericht door PE2AAB »

PA3HMP schreef:Dan heb je nog \aardig wat te doen wil je het voor de jota klaar hebben en hopen dat er niks tegenzit.
:D I know. Hard werken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#29 Bericht door PE2AAB »

En weer even aan het hobbyen geweest.

Display gemonteerd, Rotary Encoder geplaatst in het voorfront, voeding geplaatst, BaseBand en Video overlay geplaatst, nu alleen nog een goed plekje voor de UNI-TX en het eindtrapje vinden.

Dit is even puzzelen vanwege de stugge kabel die op een klein SMA connectortje moet.

Bovenaanzicht
tn_IMG_8084.JPG
Voorzijde met display en Rotary Encoder zichtbaar
tn_IMG_8073.JPG
Vanaf de zijkant...hier liggen de TX en de eindtrap nog los
tn_IMG_8086.JPG
BaseBand modulator en video overlay
tn_IMG_8087.JPG
Voeding en achterzijde van display en i2c sturing van de TX
tn_IMG_8089.JPG
Nog een paar dingetjes en dan is het ding klaar. Hopen dat alles werkt en laat de JOTA maar beginnen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13cm ATV zender van PE2AAB

#30 Bericht door PE2AAB »

En weer een stapje verder.

Ik ben eigenlijk zo goed als klaar.

Alle blikjes hebben hun definitieve plek
tn_IMG_8120.JPG
Bekabeling eraan
tn_IMG_8123.JPG
tn_IMG_8124.JPG
tn_IMG_8125.JPG
En het eindresultaat, klaar voor de test.
tn_IMG_8128.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie