13cm ATV zender van PE2AAB

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

13cm ATV zender van PE2AAB

#1 Bericht door PE2AAB »

Het lag al even maar nu JOTA er aan komt moest ik toch even haastten.
De I2C sturing met display doe ik na de JOTA. De frequentie staat nu met DIP switches vast ingesteld.

Hieronder een paar foto's:

Vooraanzicht:
Afbeelding

Achteraanzicht:
Afbeelding

Met de bovenkant eraf:
Afbeelding

Totaaloverzichtje een beetje schuin gezien:
Afbeelding

Het zendergedeelte dichterbij met van links naar rechts:
Callgever, 200 mW ATV zender, 2W 13cm PA
Afbeelding

Het voedingsgedeelte:
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#2 Bericht door PA2LAD »

Een mooi stukje werk. Mijn complimenten.
73 de Leen

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#3 Bericht door PE1RYY »

Ziet er netjes uit. Met één kleine opmerking.

Het N-chassisdeel is absoluut NIET aan te bevelen. Hier zal veel van de 20 Watt verloren gaan, aangezien de reflectiedemping van deze constructie op deze frequentie erg laag is (VSWR hoog). Beter is het om een N-doorvoer te gebruiken met een verloopje van SMA naar N.

Hier op het werk hadden wij een dergelijke contructie ook, maar dan met BNC-connectoren en op 400 MHz en dat leverde dat 12 dB demping.

Als ik er vanuit ga dat dit ook voor 13cm op zou gaan, wat ik niet verwacht, dan heb je netto. 43 dBm - 12 dB = 31 dBm = één ruime Watt over.
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#4 Bericht door PE2AAB »

PE1RYY, Milan schreef:Ziet er netjes uit. Met één kleine opmerking.

Het N-chassisdeel is absoluut NIET aan te bevelen. Hier zal veel van de 20 Watt verloren gaan, aangezien de reflectiedemping van deze constructie op deze frequentie erg laag is (VSWR hoog). Beter is het om een N-doorvoer te gebruiken met een verloopje van SMA naar N.

Hier op het werk hadden wij een dergelijke contructie ook, maar dan met BNC-connectoren en op 400 MHz en dat leverde dat 12 dB demping.

Als ik er vanuit ga dat dit ook voor 13cm op zou gaan, wat ik niet verwacht, dan heb je netto. 43 dBm - 12 dB = 31 dBm = één ruime Watt over.
Dank voor je tip!

Ik ben wel op zoek geweest naat zo'n doorvoer maar heb deze helaas niet gevonden.

Weet je toevallig een webshop o.i.d. waar dit te verkrijgen is? Anders mijn ogen maar eens openhouden bij de radiomarkt in Bladel. (December)

Het zou zo iets moeten zijn:
Bijlagen
N-SMA.gif
N-SMA.gif (6.63 KiB) 18075 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#5 Bericht door PA2LAD »

PE1RYY, Milan schreef:Hier op het werk hadden wij een dergelijke contructie ook, maar dan met BNC-connectoren en op 400 MHz en dat leverde dat 12 dB demping
Dan zal er wel wat meer niet goed gezeten hebben, want een BNC connector levert geen 12 dB verlies op en zeker niet bij 400 MHz.
Wat wel verbeterd kan worden is de bevestiging van de coax aan de connector. De binnenader zit nu op de binnenpen en de buitenmantal via een soldeerlip aan de bevestigingsboutjes. Er zijn ook van die afschermkapjes geweest waar de coax doorheen moest lopen en de buitenmantel aan vastgesoldeerd werd. Kijk eens op www.Farnell.com of die iets hebben. Ze leveren inmiddels ook aan particulieren alleen moet je dan vooruit betalen.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

#6 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef:
PE1RYY, Milan schreef:Ziet er netjes uit. Met één kleine opmerking.

Het N-chassisdeel is absoluut NIET aan te bevelen. Hier zal veel van de 20 Watt verloren gaan, aangezien de reflectiedemping van deze constructie op deze frequentie erg laag is (VSWR hoog). Beter is het om een N-doorvoer te gebruiken met een verloopje van SMA naar N.

Hier op het werk hadden wij een dergelijke contructie ook, maar dan met BNC-connectoren en op 400 MHz en dat leverde dat 12 dB demping.

Als ik er vanuit ga dat dit ook voor 13cm op zou gaan, wat ik niet verwacht, dan heb je netto. 43 dBm - 12 dB = 31 dBm = één ruime Watt over.
Dank voor je tip!

Ik ben wel op zoek geweest naat zo'n doorvoer maar heb deze helaas niet gevonden.

Weet je toevallig een webshop o.i.d. waar dit te verkrijgen is? Anders mijn ogen maar eens openhouden bij de radiomarkt in Bladel. (December)

Het zou zo iets moeten zijn:
van dijken electronica heeft deze:

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1354

Hmm, ze zijn nu op. Zou ik dan de laatste besteld hebben ? :?

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#7 Bericht door pd4vdw »

Ziet er erg mooi uit :D Mijn complimenten :!: :!:
Vraagt u maar :D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#8 Bericht door PE2AAB »

PD5PT schreef:
PE2AAB schreef:
PE1RYY, Milan schreef:Ziet er netjes uit. Met één kleine opmerking.

Het N-chassisdeel is absoluut NIET aan te bevelen. Hier zal veel van de 20 Watt verloren gaan, aangezien de reflectiedemping van deze constructie op deze frequentie erg laag is (VSWR hoog). Beter is het om een N-doorvoer te gebruiken met een verloopje van SMA naar N.

Hier op het werk hadden wij een dergelijke contructie ook, maar dan met BNC-connectoren en op 400 MHz en dat leverde dat 12 dB demping.

Als ik er vanuit ga dat dit ook voor 13cm op zou gaan, wat ik niet verwacht, dan heb je netto. 43 dBm - 12 dB = 31 dBm = één ruime Watt over.
Dank voor je tip!

Ik ben wel op zoek geweest naat zo'n doorvoer maar heb deze helaas niet gevonden.

Weet je toevallig een webshop o.i.d. waar dit te verkrijgen is? Anders mijn ogen maar eens openhouden bij de radiomarkt in Bladel. (December)

Het zou zo iets moeten zijn:
van dijken electronica heeft deze:

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1354

Hmm, ze zijn nu op. Zou ik dan de laatste besteld hebben ? :?
De foto komt ook van de site van Van Dijken :wink:
Ik weet dat ze op zijn helaas.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

#9 Bericht door PA5PT »

Moet ik de mijne vanavond even naar Aalst Waalre komen brengen ?
ATV zenden gaat ons geloof ik niet lukken dit weekend.

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#10 Bericht door PE1RYY »

Verloopkabeltje zoals op de foto is aan te bevelen.

Kapjes helpt al, maar geeft toch een misaanpassing waardoor de impedantie aan de haal kan gaan.

Ik wil de ook al "vandijkenelektronica.nl" roepen.
Dan zal er wel wat meer niet goed gezeten hebben, want een BNC connector levert geen 12 dB verlies op en zeker niet bij 400 MHz.
De netwerkanalyser hier liegt niet hoor :wink: . Bij ons zat de afscherming aan een draadje gesoldeert en die zat weer middels een lipje aan het chassis vastgeschroefd. De kabel was toevallig ongeveer een gunstige 1/4 lambda lang. Misschien dat dat er nog wat mee te maken had.
Hoe dan ook. Dit ging om een 19" tray met twee mobilofoons. De mob's hadden prima ontvangst zonder antenne aan de connector. Dat heeft mij natuurlijk meteen aan het denken gezet. Vijf seconden werk met een schroevendraaier onthulde het broddelwerk.

Hier is er een kabeltje tussen gekomen met vlak achter de mob's een ferrietkraal en vlak voor de geïsoleerde connector die door de frontplaat heen gaan nog eentje. De kralen en geïsoleerde connector zijn om overspraak tussen de twee mobilofoons en laagfrequent-detectie in de rest van de apparatuur van de kast te voorkomen.

Het werkt nu wel allemaal zoals je zou verwachten van professioneel spul... :D
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#11 Bericht door PE2AAB »

PD5PT schreef:Moet ik de mijne vanavond even naar Aalst Waalre komen brengen ?
ATV zenden gaat ons geloof ik niet lukken dit weekend.
Hihihi nee joh, Bedankt voor je aanbod. Maarr, als het echt niet werkt naar het ATV relais toe, laat ik het even weten!!!

Toch bedankt!!

Gaat ATV kijken wel?

Groet,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#12 Bericht door PE2AAB »

PE1RYY, Milan schreef:Verloopkabeltje zoals op de foto is aan te bevelen.

Kapjes helpt al, maar geeft toch een misaanpassing waardoor de impedantie aan de haal kan gaan.

Ik wil de ook al "vandijkenelektronica.nl" roepen.
Dan zal er wel wat meer niet goed gezeten hebben, want een BNC connector levert geen 12 dB verlies op en zeker niet bij 400 MHz.
De netwerkanalyser hier liegt niet hoor :wink: . Bij ons zat de afscherming aan een draadje gesoldeert en die zat weer middels een lipje aan het chassis vastgeschroefd. De kabel was toevallig ongeveer een gunstige 1/4 lambda lang. Misschien dat dat er nog wat mee te maken had.
Hoe dan ook. Dit ging om een 19" tray met twee mobilofoons. De mob's hadden prima ontvangst zonder antenne aan de connector. Dat heeft mij natuurlijk meteen aan het denken gezet. Vijf seconden werk met een schroevendraaier onthulde het broddelwerk.

Hier is er een kabeltje tussen gekomen met vlak achter de mob's een ferrietkraal en vlak voor de geïsoleerde connector die door de frontplaat heen gaan nog eentje. De kralen en geïsoleerde connector zijn om overspraak tussen de twee mobilofoons en laagfrequent-detectie in de rest van de apparatuur van de kast te voorkomen.

Het werkt nu wel allemaal zoals je zou verwachten van professioneel spul... :D
Zeker een aandachtspunt Milan!

Ik zal kijken of het nu werkt (hoop van wel) anders weet ik waar het aan ligt en zet ik de antenneplug rechtstreeks op de PA (Middels een verloopje)

Fijna JOTA toegewenst!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#13 Bericht door PA3FAT »

Volgens mij heb ik zo'n kabel ook liggen. Zou moeten kijken of het reverse SMA is. Ooit gekocht voor wat Wifi activiteiten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#14 Bericht door PE2AAB »

pa3fat schreef:Volgens mij heb ik zo'n kabel ook liggen. Zou moeten kijken of het reverse SMA is. Ooit gekocht voor wat Wifi activiteiten.
He Ron,

WiFi is waarschijnlijk Reversed SMA (Geen puntje maar een contactvlakje in het midden. Op de netwerkkaart zit dan een 'verend' middencontactje)

Maar toch bedankt voor het aanbod ook :-)

WElterusten. Ik heb de halve JOTA shack al klaar. Morgen dagje vrij, dan doe ik de rest.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#15 Bericht door PA3FAT »

Je zit in Aalst dit weekend neem ik aan. Vlakbij de High Tech Campus?
Indien zo dan kom ik zaterdag middag even kijken, hf mobiel.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie