Zend-ontvanger met directe conversie

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

DC

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ook ik ben onder de indruk van je beschrijving Klaas.

Op de eerste bladzijde heb je het over een AC-AC adaptor, is dit correct?

Het lijkt me leuk als een project als dit een duw geeft aan de "zelfbouw" tak van onze radio-hobby.

Helaas zijn er in Nederland nauwelijks bouwpaketten met zoiets als dit verkrijgbaar.
Heel jammer vind ik het nog steeds dat de Howes bouwpaketten in Engeland niet meer geleverd worden.

73, Tjeerd
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#17 Bericht door PA0KLS »

Beste Tjeerd,

Ja, dat is correct. Een AC-AC adapter is een transformatorstekker. Daarin zit dus alleen de trafo. Uitgang is bijv.: 15V AC. Dit in tegenstelling tot een AC-DC adapter. Daarin zit de gelijkrichting, reservoircondensator en soms een stabilisator. Al dat spul zit nu op de voedingsprint, waardoor je meer elco kwijt kunt en je ook de ratelcondensatoren kunt monteren, waarvoor je anders de AC-DC adapter zou moeten open slopen. Dat gaat lang niet altijd goed.

73, Klaas KLS

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#18 Bericht door PA0KLS »

Intussen denk ik dat de pre-amp ook zo ver gevorderd is dat ik de beschrijving daarvan kan laten lezen.
Ik ga binnenkort proberen of de lay-out van de printjes foutloos is, dat wil zeggen dat ik één set ga laten maken en in elkaar zetten. Wie zou er nou belangstelling hebben in de printjes als je nog niet zeker weet of ze goed zijn?

Ik heb de tekstfile van hoofdstuk 7 verwijderd, omdat die beter kan worden bekeken in de samengevoegde tekst van hoofdstuk 1 t/m 7 een paar berichten verder naar onderen.
Laatst gewijzigd door PA0KLS op 11 sep 2005, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Uitleg

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt voor je uitleg Klaas.

Je eerste deel had ik al hier gedonload om het eens op mijn gemak te lezen. De aanvulling heb ik geprobeerd er netjes aan te koppelen maar dit gaat fout en verminkt de volgorde.

Kan je het in zijn geheel plaatsen?

73, Tjeerd

Ps. Na het bouwen van de bekende LC-meter zoek ik een nieuw project, misschien dit wel.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#20 Bericht door PA0KLS »

Ja, ik zag dat er meer dingen fout waren gegaan. Nooit zal ik Word echt doorgronden. Ik hoop dat deze beter is. Hoofdstuk 1 t/m 8, zie volgende bericht.
Klaas
Laatst gewijzigd door PA0KLS op 13 sep 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#21 Bericht door PA0KLS »

Intussen ben ik bezig geweest met het passieve filter. In de beschrijving wordt wat dieper ingegaan op hoe je zo'n filter ontwerpt. Met de huidige programma's (gratis van het Internet) niet zo'n probleem meer, zolang je weet wat je doet. Daar staat in het nieuwe hoofdstuk 8 het een en ander over.
Speciaal voor Tjeerd is de heleboel weer opnieuw meegegeven.

Als je problemen hebt op met de lay-out van de pagina's op je scherm, zo af en toe een lege pagina er tussen met maar één of twee regeltjes, probeer dan eens een Postscript-printer te installeren, bijv. HP laserjet 4/4M postscript. Wanneer je daarna via het uitrolmenu Bestand, Afdrukken en dan de printer veranderen naar deze printer en vervolgens klik je op Annuleren, verspringt de tekst op je scherm en passen alle regels weer op hun pagina. Raar maar waar.
Voor het echt uitprinten heb je daar niet zo veel aan. Jammer hoor.

Bovendien moest ik eens iets laten zien van hoe het er momenteel uit ziet. Twee foto's, de ene recht van boven en de andere schuin van voren (er zit nog beschermplastic op de frontplaat).
Bijlagen
Beschrijving1-8.doc
Beschrijving hoofdstukken 1 t/m 8
(247.5 KiB) 934 keer gedownload
Foto schuin van voren
Foto schuin van voren
DC-trx1.jpg (124.8 KiB) 5362 keer bekeken
Foto recht van boven
Foto recht van boven
DC-trx2.jpg (163.23 KiB) 5404 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0KLS op 01 okt 2005, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

DC trx

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Beste Klaas,

Bedankt voor je speciale aandacht. Inmiddels ben ik weer aan het werk, na mijn vakantie. Daar beschik over de printer die je beschrijft en dit leverd geen problemen op.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Printjes

#23 Bericht door PA0KLS »

Intussen heb ik de printjes tot zover laten maken. Ik heb er één nog niet getest, maar de rest deed het meteen. Wel heb ik nog wat zinvolle aanpassingen gedaan, zoals een wat breder eilandje om die gaatjes die wat groter geboord moeten worden.
De beschrijving twee berichten terug is daar al weer op aangepast, bovendien zijn er wat extra tests bij gekomen. Ik heb de tests precies uitgevoerd zoals ze in de beschrijving stonden. Toen bleek dat ik het eigenlijk anders gedaan had. Dat heb ik nu ook zo in de tests geschreven.
Laatst gewijzigd door PA0KLS op 22 sep 2005, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#24 Bericht door PA0KLS »

In de beschrijving wordt gerept over een CD met testtonen. Ik ben van plan om een CD te maken met daarop onder andere een toon, die langzaam exponentieel in frequentie oploopt van 20Hz tot 20kHz. Mijn eerste plan is in drie minuten, één decade per minuut.
Elke decade wordt dan opgedeeld in drie tracks, bijv. van 20 tot 50, van 50 tot 100 en van 100 tot 200. De tracks lopen in elkaar over, dus geen pauze er tussen in. In een tabelletje kun je dan opzoeken bij welke track-tijd welke frequentie hoort. Zo kun je gemakkelijk de afsnijfrequentie van filters bepalen en resonantiefrequenties bepalen zonder dat je daarvoor een toongenerator nodig hebt.
Wie een MP3-speler heeft kan de tracks in zijn computer inlezen en dan even converteren naar MP3.
Een CD-speler en misschien ook een MP3-speler zijn een veel betere signaalbron voor audiotonen dan een toongenerator. Er zitten nogal wat harmonischen op het signaal van een toongenerator. De digitale techniek van CD doet dat akelig veel beter.........

william oorschot
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2005, 18:25
Locatie: Oostvoorne

#25 Bericht door william oorschot »

Klaas , je bent aardig bezig geweest met je project de laatste tijd . Ik hou het wel een beetje bij ,
Tot Zondagmorgen .
William ØWFO

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#26 Bericht door PA0KLS »

William WFO,
het lijkt alsof het stil ligt, maar dat is niet het geval. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een frequentieteller voor de ontvanger. De beste schaal is tenslotte een frequentieteller op de VFO. Daarvan heb ik nu twee van de drie printjes af, reeds op geëtste print en getest. Ik ben ook bezig met de beschrijving, maar dat past natuurlijk nog niet aan de rest.
Intussen heb ik een uitgebreide discussie met Herbert, PAØSU over de mengtrap. Herbert wil daar echt het onderste uit de kan halen, maar ik heb soms het idee dat hij de lat wel erg hoog legt. Ik denk dat ik een en ander experimenteel moet onderzoeken. Dat komt de komende weken aan bod.
Verder heb ik nu twee sets printen, de experimenteerprints en de eerste set geëtste prints. Ik wil de geëtste printjes in het kastje zetten dat ook op de foto's staat. De experimenteerprints heb ik bedacht om in de kast van een kanaalconverter van Jan SSB te zetten. Als ik daar printjes boven en onder de montageplaat zet, dat kan nèt, dan heb ik ruimte voor 12 printjes van de grootte die ik gekozen heb. Zes moeten dan "laag" blijven.
Klaas KLS

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#27 Bericht door PA0KLS »

In de beschrijving van het actief laagdoorlaatfilter voor spraak wordt een ruststroom met uitgenomen opamp opgegeven van 4 mA. Dat lijkt wat gek, omdat er dan alleen de twee weerstanden van 33k in serie aan de +12 volt hangen. Die trekken slechts 0,2 mA, zoals je ook ziet bij het CW-filter.

Op het printje van het spraakfilter zit echter ook het 78L12 stabilisator-IC. Dat trekt een ruststroom van zo'n 4 mA en die meet je. Als je hem er (nog) niet in hebt zitten is de opgenomen stroom natuurlijk 0,2 mA uit +12 volt. Die stabilisator zit er eerst niet in, maar toen had ik oscilleren (hikken) over de voeding als het geluid erg hard stond en bij het in- en uitschakelen. Dat moet eigenlijk niet, vandaar die extra stabilisator voor het low-power LF-deel.

Het is overigens opvallend dat er geen R-C afvlakking van de voedingsspanning nodig is tussen de verschillende trappen, en dat bij een versterking van meer dan 100 dB.

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

#28 Bericht door PB4PT »

Beste Klaas,

In de beschrijving van het testen van de LF voorversterker en begrenzer, geef je een stroom aan van 0.2 mA als het IC nog niet is gemonteerd.

Dit is niet hetgeen ik in de praktijk zie, en klopt ook niet met wat rekenwerk.

Zelf meet ik in die situatie een stroom van 0.7mA.

Dit klopt aardig met wat grof rekenwerk:

1) 0.18 mA door de in serie geschakelde 33k weerstanden
2) 0.44 mA door Q1

Dat geeft samen 0.7 mA

Verder werkt de schakeling zoals verwacht. Zie ik iets over het hoofd?

73, van NL13069

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Zend-ontvanger met directe conversie

#29 Bericht door PA0KLS »

En toen verdween PA0KLS op 30 januari het ziekenhuis in met hartproblemen. Dat is na anderhalve maand keurig opgelost, met o.a. een kunstmatige hartklep. (dat heet in het Engels een "valve", hetzelfde woord als voor een elektronenbuis. Ik had daar eerder bij iemand anders wel eens een grap over gemaakt.)
Daarna is er veel weer opgepakt, maar de DC-ontvanger in aanbouw is bijna tien jaar op de plank blijven staan. Nog steeds zitten de gaatjesprints in het kastje en ben ik de echte printjes een beetje kwijt. Dat is het nadeel als een ijverige zoon voor jou de shack een keer opruimt. De XYL is daar wel blij mee, maar de OM?
Wat er nu is werkt nog steeds. Afgelopen week heb ik de derde print voor de frequentieteller verder ontworpen, die was voor driekwart af, maar het laatste kwart is altijd het lastigste. Omdat Martin, PA3DSC meer dan normale interesse heeft in het ontwerp, om iets voor 5 MHz te maken, moest ik er maar weer eens mee verder gaan.
Maar eerst de echte printjes opzoeken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: NL-99

#30 Bericht door PE1PQX »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Klaas,

Misschien dat je hierover contact op kan nemen met Thieu Mandos (schrijf ik zijn naam goed?), PA0MGM/NL-99.

Hij weet hier alles van.

73, Tjeerd - PA3GNZ
Was/is die meneer geen NL-199?? Die nummer komt me wel bekend voor, maar NL-99 niet....?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie