Zend-ontvanger met directe conversie

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Zend-ontvanger met directe conversie

#1 Bericht door PA0KLS »

Ik heb het plan om een zend-ontvanger te gaan maken gebaseerd op het principe van directe conversie. Dat wil zeggen dat in de ontvanger het antennesignaal meteen gemengd wordt naar laagfrequent en in de zender het laagfrequent meteen naar de zendfrequentie.

Zo'n ding zendt en ontvangt dubbel-zijband met onderdrukte draaggolf, maar als het niet schrikbarend druk is op de band heb je daar niet zo veel last van. De SSB tegenstations zullen het waarschijnlijk niet eens merken. Voordeel is dat het een eenvoudig systeem is, dat gemakkelijk modulair kan worden opgebouwd.

Nou heb ik lange tijd geleden al eens modules daarvoor gebouwd, eigenlijk bedoeld om iets voor 2-meter te maken. Maar nu iedereen meteen op HF terecht kan is een DC-transceiver een beter idee.

Ik zal eens een blokschema maken, zodat iedereen het plan kan bekijken.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Blokschema

#2 Bericht door PA0KLS »

Hierbij een blokschema: Simpel en toch eenvoudig....

Het LF-filter bepaalt eigenlijk de selectiviteit. Daarom is het ook apart getekend.
Bijlagen
DC-trx.gif
DC-trx.gif (3.99 KiB) 16097 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

DC trx

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Klaas,

Ik heb begrepen dat het Service bureau nog boekjes over de NL-99 ontvanger heeft, helaas geen printjes meer.

Is het misschien een idee dit ontwerp als basis voor de RX te gebruiken? Dan is het misschien ook leuk voor alleen de SWL's onder ons.

73, Tjeerd - PA3GNZ / NL-9514

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#4 Bericht door PA0KLS »

Hmm, NL-99 ontvanger. Ken ik niet. Wat is dat voor een ding Tjeerd?

73, Klaas KLS

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

NL-99

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Klaas,

Misschien dat je hierover contact op kan nemen met Thieu Mandos (schrijf ik zijn naam goed?), PA0MGM/NL-99.

Hij weet hier alles van.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#6 Bericht door PA0KLS »

Ja, Thieu ken ik wel. Het is een Philipscollega van mij en hij zit ook in de afdeling Eindhoven. Het ding zal wel ooit in Electron beschreven zijn, dan kan ik dat wel weer terug vinden.

Dank je,
Klaas KLS

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#7 Bericht door pe1rcd »

Vind dit een interesant idee. Ik heb zelf ook al met het idee lopen spelen om een modulaire zend-ontvanger te gaan bouwen.

Aan een DC TRX had ik nog niet gedacht. Ik had al wel bedacht om alle modules wat signalen aan elkaar te koppelen met 50ohm coax. Ontwerp word dan wel iets uitgebreider. maar wel makkelijk om als je een nieuwe betere module hebt of andere band wil werken modules in of uit te bouwen. Dit in verband met de E uit vEron :idea:

73 Joost
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#8 Bericht door PA0KLS »

Over de ontvanger met Directe Conversie waar ik nu mee bezig ben en waarvan een stukje donderdagavond bij mij op tafel te zien was en waarbij het plan is om een dubbel-zijband zender te maken, praat ik nogal eens met bevriende zendamateurs. Daarbij was een van de eerste opmerkingen dat het dan wel zo is dat zoiets compatibel is met het ontvangen van EZB uitzendingen en dat het DSB-signaal van de zender op de normale manier te ontvangen is met EZB-ontvangers, maar dat het heel moeilijk is om het DSB-signaal te ontvangen met de DC-ontvanger, omdat je heel precies moet afstemmen en je anders allerlei heel vreemde effecten hoort. Dat zou betekenen dat het elkaar werken met twee van deze transceivers niet mogelijk is. Theoretisch is dat ook zo, want bij misafstemming hoor je de ene zijband wat te hoog in toon en de andere wat te laag in toon en dat hoor je door elkaar.

Deze week kreeg ik van Dick, PAØSE een e-mail met daaraan geattacheerd een wave-file. Hij had uit een eigenbouwzender het signaal afgenomen direct na de balansmodulator en dus nog vóór het EZB-filter (even op blz 256 van het blauwe boek kijken naar het blokschema om je te herinneren hoe het ook weer zat) en dat gestopt in de mf-versterker van een andere ontvanger ná het filter (zie blz 233). Doordat nu alle scherpe mf-filters zijn omzeild heb je een pure breedbandige DSB-keten. Toen door draaien aan de frequentie van de BFO kon hij horen hoe dit zich gedraagt. Dat had hij toegevoerd aan de soundblaster van zijn PC en de boel op opnemen gezet. Hieronder kun je beluisteren wat er dan gebeurt.

Wat je hoort is dat hij telt en langzaam de BFO door het signaal heen draait. Je zult horen dat er een behoorlijk stuk is waar de spraak uitstekend verstaanbaar is. Van de verwachte theoretische problemen is in de praktijk weinig te horen. Zo zie je dat theorie en praktijk nogal eens kunnen verschillen en het nodig is om regelmatig een experiment te doen om te ervaren hoe het werkelijk zit.

Het betekent dat het bouwproject een goede basis heeft. Ik ga er met vernieuwd enthousiasme mee verder.
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Dat klinkt bruikbaar inderdaad. Ik ben benieuwd!
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#10 Bericht door PA0KLS »

De LF-filters.
Het LF-deel is klaar. Er is een LF-versterker die 2 watt geeft in een 8 ohm luidspreker en 4 watt in een 4 ohm LS. Daar vóór komen LF-filters. Het zit zo:
Na de volumeregelaar zit een Phone filter, een laagdoorlaat op 3 kHz, maar wel heel scherp. Daar na zit er een keten van 4 banddoorlaatfilters op 780 kHz. Met een schakelaar kun je de ingang van de LF versterker aansluiten op één van de uitgangen.
In de geattacheerde files zie je het blokschema en de gemeten karakteristieken.
In de mp3-file hoor je wat er gebeurt met een stukje muziek van CD:
00:00 de originele muziek,
00:19 door het phone-filter,
00:34 door het phone-filter en één CW-filter,
00:46 idem door twee CW-filters,
00:55 idem door drie CW-filters,
01:14 idem door vier CW-filters.
Let op: schijnbaar neemt het volume af, maar dat komt omdat er steeds meer wordt weggefilterd. Als de toon precies in het filter valt (780 Hz), dan is de toon steeds even hard. En zo moet het ook.
Bijlagen
Frequentiekarakteristieken
Frequentiekarakteristieken
frequentiekarakteristieken.gif (13.38 KiB) 8091 keer bekeken

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Blokschema van het LF-deel
Blokschema van het LF-deel
Blokschema LF-filters.bmp (12.35 KiB) 16013 keer bekeken

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

DC receiver

#11 Bericht door PB4PT »

Beste Klaas,

In verschillende ARRL handboeken en op het internet is veel te vinden
over de R2 DC ontvanger.

In deze ontvanger wordt het ontvangen antenne signaal gesplitst en
een ervan wordt 90gr in fase gedraaid.

Beide signalen worden vervolgens gemixed met een LO op de ontvangst frequentie.

Vervolgens wordt op LF gefiltererd tot de gewenste bandbreedte.

Aan het einde van beide takken wordt het signaal weer gecombineerd,
waardoor 1 zijband wordt ontvangen terwijl de andere sterk wordt onderdrukt.

Het geheel is relatief eenvoudig van opzet. Kritische punten in het ontwerp zijn
1) het netjes afsluiten van de passieve ringdiode mixer met een diplexer...
2) het symmetrisch opbouwen van beide "takken" van de ontvanger.

Er schijnen voor de R2 verschillende printen te zijn ontworpen.

Het gebruik van de R2 is beschreven van HF tot VHF.

Als je met de termen "r2" en "Direct Conversion" gaat googelen komt er een hele berg goede info naar boven.

Succes!

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: DC receiver

#12 Bericht door pe1rxq »

nl13069 schreef: In deze ontvanger wordt het ontvangen antenne signaal gesplitst en
een ervan wordt 90gr in fase gedraaid.

Beide signalen worden vervolgens gemixed met een LO op de ontvangst frequentie.
Meer info hierover kun je ook vinden als je zoekt naar 'quadrature demodulation'. Het is inmiddels redelijk populair bij digitale communicatie waarbij deze signalen in software worden verwerkt.
Het leuke is nammelijk dat je met de twee signalen (I en Q) die je krijgt na het mixen elke vorm van modulatie kunt gebruiken....
Wanneer je ze bijvoorbeeld kwadrateerd heb je een AM ontvanger.
Wanneer je de hoek tussen I en Q neemt heb je een PM ontvanger, en dit signaal weer door een differentiator leverd een FM ontvanger op.

Ik ben zelf momenteel bezig om 2m set om te bouwen om het eerste middenfrequent (op 10.7MHz) direct naar I en Q te demoduleren (met een RF2713 ic van RFMD) en dit in de PC verder te verwerken. De I en Q signalen kun je namelijk zo op de geluidskaart zetten en daarna kun je in software de hele demodulatie doen. Uiteindelijk moet het een BPSK sateliet signaal gaan decoderen, maar in princiepe zijn alle modes mogelijk.

Leuke truken zij bijvoorbeeld het verschuiven van het spectrum (bijv voor AFC of doppler correctie) wat simpelweg gaat door de denkbeeldige I en Q assen te laten draaien ten opzichte van het ontvangen signaal.

73, Jeroen

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#13 Bericht door PA0KLS »

Ik heb na lang wikken en wegen de LF voorversterker gebouwd. Dat valt mij helemaal niet tegen. Met een verzwakker van 1:10.000 na mijn toongenerator kan ik een toontje maken van 0,1uV en dat hoor je nog duidelijk door het ruisen heen. Nooit geweten dat LF-versterkers ook zo gevoelig konden zijn.
Ik ga nu de boel zover ik die heb eerst eens netjes bij elkaar op een plaatje aluminium bouwen, zodat het een handzaam geheel wordt. Ik zal dan eens zien of ik het geluid in een file kan vangen, dan kunnen jullie mee luisteren.
Daarna ga ik mij eens tegen de mengtrap aan bemoeien. Tot nu toe ziet het er goed uit.
Klaas

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#14 Bericht door PA0KLS »

Intussen heb ik stukjes tekst gemaakt die samen een soort bouwbeschrijving moeten gaan vormen. Ik zal ze hierbij opnemen.

Met de voorversterker heb ik nog een onbegrepen probleempje, die houd ik dus nog even voor mij.

In de bouwbeschrijving staan ook printjes, die moet ik nog laten maken, ze zijn dus nog niet getest, maar alles staat nu overeenkomstig op gaatjesprint. Ik wil binnenkort van alle printjes één exemplaar laten maken, zodat ik zeker weet dat ze goed zijn. Tegen die tijd laat ik dat wel weten.

73, Klaas
Bijlagen
Beschrijving.doc
Beschrijving hoofdstukken 1 t/m 6
(149.5 KiB) 1242 keer gedownload

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#15 Bericht door PH7W »

Zozo, Klaas...je hebt niet stilgezeten zie ik. :wink:

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de bouwbeschrijving. Het is in ieder geval een leerzaam verhaal!
Jorg | PH7W

Plaats reactie