End feb 10/20/40m - onderhoud

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

End feb 10/20/40m - onderhoud

#1 Bericht door PA3FAT »

Mijn eerste zelfbouw End Feb opnieuw opgebouwd. Boutjes nu allemaal RVS. Nieuw doosje de schroeven waren geroest en netjes opmaken ging niet meer.
Trekoog eraan ipv direct antenne kabel op de doos met de autotrafo. Zoals ze ook doen bij b.v. hfkits.nl. Wel met draadzadel bij mij.
Intern ook de 100pf vervangen door nieuwe, oude was pootje afgebroken in het loshalen.

Dus vandaag glasvezel mast, ook oud, tegen de muur. Katrol erin. Touw eraan en omhoog. Vertikaal dus.

Eerst op 20m afregelen. Rondom 14.200 mooie dip gekregen. Swr was ongeveer 1:1.4-1.6. Nog wat oplopend aan de randen.

Toen de spoel eraan en het stuk draad na de spoel. Stukje langer genomen zodat er nog iets te regelen valt.

Ik heb de aansluiting op de 40m spoel van schroef verbinding met amp stekkertjes nu direct op de spoel gesoldeerd met trekontlasting door 2 gaatjes in het buisje te maken. Maakt het aanbrengen van enigszins 'waterdichte' krimpkous wat handiger. Niets veranderd aan de spoel zelf verder.

Op 7.100 keiharde dip en zowat 1:1,1-1:1.3 Dat is mooi. Eea lijkt wat 'heet' te zijn als je eea aanraakt.

Terug naar 20m. Maar daar is iets onverwachts.
De dip zit nu niet meer bij 14.200 maar 14.500.
Dat lijkt me vreemd. Door het aanbrengen van de spoel en stuk einddraad zou ik eerder verwachten dat eea naar onderen verschoven zou zijn.
Ook 10m zit ineens stuk hoger vwb dip 28.900 ipv 28.500..
Nu meen ik dat 20 en 10 niet altijd precies op het gewenste stuk uitkomen dus zolang enigszins rondom ssb centrum is het ok. KX3 tuned toch alles.
Maar de 20m dip verschuiving.....dat is balen. Ook omdat hier het meeste draad in zit.

Wie kan me adviseren wat ik verkeerd doe, gedaan heb?

Alvast dank !

Ron
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End feb 10/20/40m - onderhoud

#2 Bericht door pa0ejh »

Mijn draadlengte tot aan de spoel was 10,10m en bij eerdere bouwsels had ik een stukje trafo draad van 10cm extra aan het kabeloogje
gesoldeerd en langs de draad gelegd, om zo de 20m wat te kunnen corrigeren.

Je zou dus 10cm stug draad aan de spoel kunnen solderen en dat naar beneden laten hangen en dan op lengte knippen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: End feb 10/20/40m - onderhoud

#3 Bericht door PA3FAT »

Ok dat is een oplossing.

Maar hoe komt het dat eea zo verschoven raakt?
Als ik het had geweten had ik om en om draadlengte ingekort. Heb nog op de rol draad zitten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End feb 10/20/40m - onderhoud

#4 Bericht door pa0ejh »

De belasting aan het eind van de draad is anders met de spoel er aan, het eind is immers hoogohmig
en is erg gevoelig voor de soort belasting, ook de gebruikte antenne draad...dikte isolatie enzv.

Waarschijnlijk was de constructie met de Amp stekers toch anders als dat je nu hebt.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: End feb 10/20/40m - onderhoud

#5 Bericht door PA3FAT »

Anders dan dat er een schroef zat en ik nu via 2 gaatjes in de pvc pijp de draad aansluit op de koperdraad van de spoel. Lengte technisch vwb de initieel geteste draad geen halve centimeter.
https://www.hfkits.nl/aanpassingstrafo-end-fed-antenne/. Daar staan wat plaatjes hoe ik de spoel en draad gekoppeld heb. Op 1 van de gaatjes zat vroeger een boutje met amp stekker de aansluiting. Nu is alles mooi met krimpkous dicht.

Dan moet de verschuiving dus door de spoel belasting zijn.

Kan kijken of ik het 10/20m stuk draad vervang en stuk langer maak en dan om en om inkort maar dan nu aan zijde van het kastje en op het eind van de antenne draad (40m) na de spoel. Want als 10/20m deel langer wordt zal er ook daar iets veranderen.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie