pe1hzg schreef:
Een WTCP soldeerbout bedrijf je met loodhoudend tin typisch met "puntje 7".
Dat is dan een punt voor 700 graden fahrenheit == 370 graden celcius.
Me dunkt dat je met 385 graden (celcius) gewoon goed zit voor gelood soldeertin. Welke problemen ondervind je?
Verwarmt het element als de plug eruit is?
Ik zou eens kijken of je regeling echt werkt en je de regeling het element ziet schakelen. Kortgesloten regeling?
Geert Jan
Hoi Geert Jan, bedankt voor deze uitleg. Ik heb getest zonder plug, dan gebeurd er niets, de bout blijft koud. Als ik de plug insteek begint de bout gelijk op te warmen en het lampje wordt groen op het station. Als de bout op temperatuur is dan gaat het lampje afwisseled knipperen. Dus ik neem aan dat het cirquit werkt. (zou de spaning op de plug van de bout nog kunnen meten).
Het euvel is als ik met deze bout ga solderen zie je dat het tin na afkoelen (te) dof wordt en ik er geen mooie solderingen mee kan maken. Trekt ook soms puntjes. Ik kan toch echt wel solderen maar met deze bout wil het niet lekker.
Wat me wel triggerde was je opmerking over puntje 7. Ik zie dat er een 8 onderop deze punt staat. Zou dat de oorzaak van te hoge temperatuur kunnen zijn?
Ik ben in mijn soldeer bakje eens gaan zoeken en trof wat oudere punten aan, die hebben allemaal een 7 op de achterkant gestanst.
Ik was in de veronderstelling dat de punten geen invloed hebben op de temperatuur, maar kan me uiteraard vergissen.
Louis.