forty - 9-er

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

forty - 9-er

#1 Bericht door on3dag »

Onlangs heb ik een klein zendertje in elkaar geknutseld afkomstig van onze oosterburen. Het betreft de forty 9-er een 40 meterband cw zendertje met een 3 watt output. Aan de kant van de antenne werd een weerstand van 50 Ohm bevestigd om een frequentiemeting te kunnen uitvoeren. Rond de weerstand (50 Ohm, dummyload) werden er een drietal windingen gemaakt van montagedraad omdat ik een inductieve koppeling wil maken voor de frequentiemeting. Bij die meting kon ik vaststellen dat de waarde van het kristal zeer dicht benaderd werd, nl: opschrift op kristal was 7023 KHz en volgens de meting = 7.0232 MHz. of 70232 KHz. Wat ik nu wel nog zou willen proberen is de test over te doen met een digitale oscilloscoop (Rigol DS 1000(E)D) De vraag is echter, moet ik bij de metingen terug een inductieve koppeling maken of mag ik de probe rechtstreeks aansluiten parallell over de weerstand van 50 Ohm? Bij de metingen zou ik willen gaan zien hoe het zit met de harmonischen en de frequentie.
Alvast dank voor jullie antwoord,
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: forty - 9-er

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo Dirk.

Ja dat kan wel, 3w is ca. 17V piek dat kan makkelijk, ik zou dan wel een stukje coax met een T connector gebruiken.
De Probe kan een iets vertekend beeld geven, en harmonischen zul je met een scoop niet meten, tenzij je een FFT meting kunt doen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: forty - 9-er

#3 Bericht door on3dag »

Oké , bedankt voor uw antwoord. Met dit kleine digitale scoopje kan je ondermeer een FFT meting doen, maar niet met een spectaculair groot beeld. 't Ja je kan precies niet alles hebben voor zijn prijs.
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: forty - 9-er

#4 Bericht door pa0ejh »

Oh maar dat kun je prima zien hoor, zelf heb ik een OWON 2 x 100Mhz met 20cm diagonaal scherm.

Best wel handig, je kunt ook het beeld stil zetten, dan kun je de zender uitschakelen en prima metingen doen.

Suc6
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie