spanningsregelaar in orde?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#16 Bericht door PA3CQN »

Rodion schreef: Hoe test ik of dat 4-potige kristal nog heel is? Begrijp ik goed dat ik voor de schakeling een kwartskristal met 2 pootjes moet hebben?
Links het echte kristal, dat rondje. Bij een versie met twee pootjes is dat het enige wat er in zit.
Rechts de elektronica die er voor zorgt dat de 4-poot zelf al een uitgangssignaal geeft.
In dit geval is dat een blokgolf, want het is een oscillator voor gebruik in digitale schakelingen.
Jouw originele schema geeft een sinus, of althans iets wat er in de buurt komt.
Bijlagen
kristal.png
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: spanningsregelaar in orde?

#17 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal en bedankt voor jullie bijdragen. Ik zorg voor een kristal met 2 pootjes en zal dan eens zien wat er wordt geproduceerd. Ik denk dat ik ook de huidige kristaloscillator eens apart bekijk door er 5 volt en een oscilloscoop aan te hangen. Ik heb een oud beestje dat ik niet veel gebruikt heb en dat ik eerlijk gezegd ook niet goed begrijp. Mogelijk leer ik dan weer iets. De frequentie van het signaal dat de kristaloscillator genereert moet met de oscilloscoop te zien zijn, maar weet niet goed hoe ik hem in moet stellen. Ook zonder een signaal in te voeren, kan ik sinusjes op het scherm toveren. Een frequentie geeft hij niet aan. Als ik zover ben, zal ik zeker weer vragen hebben. Nogmaals hartelijke dank!

P.S. als de 4-potige kristaloscillator een blokgolf produceert, dan is die - denk ik - niet op mijn oscilloscoop te zien want die dateert nog uit een tijd dat digitale techniek niet veel werd toegepast. Dat heeft niet veel zin, maar ik zal hem zeker inzetten als het 2-potige kristal is gearriveerd.

Groet, Richard

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#18 Bericht door PA0FRI »

Ter info een xtal oscillator die het bijna altijd doet.
Het kristal wordt minimaal belast, C1 en C2 groot genoeg ten opzichte van ongewenste capaciteiten en ongeveer 50 Ohm output.
Bijlagen
Xtalosc.gif
Xtalosc.gif (2.07 KiB) 2523 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: spanningsregelaar in orde?

#19 Bericht door Bert_1 »

Rodion schreef:Hallo allemaal en bedankt voor jullie bijdragen. Ik zorg voor een kristal met 2 pootjes en zal dan eens zien wat er wordt geproduceerd. Ik denk dat ik ook de huidige kristaloscillator eens apart bekijk door er 5 volt en een oscilloscoop aan te hangen. Ik heb een oud beestje dat ik niet veel gebruikt heb en dat ik eerlijk gezegd ook niet goed begrijp. Mogelijk leer ik dan weer iets. De frequentie van het signaal dat de kristaloscillator genereert moet met de oscilloscoop te zien zijn, maar weet niet goed hoe ik hem in moet stellen. Ook zonder een signaal in te voeren, kan ik sinusjes op het scherm toveren. Een frequentie geeft hij niet aan. Als ik zover ben, zal ik zeker weer vragen hebben. Nogmaals hartelijke dank!
Op welke frequentie werkt jouw schakeling en hoeveel MHz kan jouw scoop meten? Als de frequentie van de schakeling niet te hoog is kun je die meten door de schaalverdeling te gebruiken, gewoon tellen hoeveel blokjes het signaal breed is en dan kijken hoeveel uS per blokje je moet rekenen. Je kunt altijd een foto plaatsen dan kunnen we meekijken. Dat je sowieso al een sinus (of wat er een beetje op lijkt) ziet klopt wel. Vooral als je met je vingers de probe aanraakt en er een beetje in knijpt zie je de gekste vormen voorbij komen. Die pik je allemaal op uit de omgeving.
Rodion schreef: P.S. als de 4-potige kristaloscillator een blokgolf produceert, dan is die - denk ik - niet op mijn oscilloscoop te zien want die dateert nog uit een tijd dat digitale techniek niet veel werd toegepast. Dat heeft niet veel zin, maar ik zal hem zeker inzetten als het 2-potige kristal is gearriveerd.

Groet, Richard
Digitaal betekent alleen dat er een blokgolf uit komt van bijvoorbeeld 5V. Die zul je gewoon zien mits jouw scoop snel genoeg is.
Bert

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: spanningsregelaar in orde?

#20 Bericht door johnp »

Even een opmerking. Het is momenteel nog niet legaal om een LPAM-zender zelf te maken. Binnenkort mag je zelf je zender bouwen. Heel letterlijk kan dit onderwerp nu dus eigenlijk niet op dit forum. Het kan ook zijn dat je een zendertje bedoelt voor gebruik binnen je eigen huis. Dat mag strikt genomen ook niet, maar dat is natuurlijk wel een ander verhaal dan met een buitenantenne eraan.

Maar goed, ik wil je wel het voordeel van de twijfel geven en wat opmerkingen plaatsen.

Bij een IC uit de 78xx-serie moet je bij het ontwerp op een paar dingen letten. Het IC-tje moet in elk geval goed ontkoppeld worden, voor zowel hoge als lage frequenties. Anders is er een kans dat hij gaat oscilleren. Dat kan met tantaaltjes, maar dan moet je erg goed rekenen aan maximale spanning e.d. dus zeker voor amateurontwerpen is het beter om een ceramische of multilayer-condensator parallel te gebruiken, parallel met een 'normale' elco. Die condensatoren komen zowel van de ingang naar massa als van de uitgang naar massa.

Een ander probleem is ernstiger: zodra de uitgang van het IC ooit een hogere spanning krijgt dan de ingang, is hij stuk. Dan kan de volledige ingangsspanning op de uitgang komen te staan, en dat loopt vaak niet goed af voor de aangesloten schakeling. Dat risico is een beetje verraderlijk, want als bijv. een elco in de aangesloten schakeling of gecombineerde meerdere schakelingen groter is dan de elco in de voeding, dan kan de spanning even over die grens heen gaan en is de boel kapot.

Je kunt dat probleem ondervangen door een niet te kleine diode (bijv. een 1N4007) met de kathode op de ingang te zetten en de anode op de uitgang.

Als je verder meerdere 7812's van verschillend fabrikaat parallel zet kan het ook makkelijk fout gaan. Het is geen mooie oplossing, maar je kunt beide met een diode (bijv. ook een 1N4007) koppelen (op elke 7812 aan de uitgang de anode van een diode, kathode's aan elkaar en dan de schakeling erop). Nadeel is dan dat de uitgangsspanning 0,6V zakt. Dat laatste kun je dan weer oplossen door op elke 7812 een diode tussen de middenpoot en de aarde te zetten (kathode aan de aarde), maar dat heeft weer als nadeel dat dan de ingebouwde kortsluitbeveiliging in de chips niet meer helemaal goed werkt. Bovendien loopt er weinig stroom door de middenpoot, dus moet je op de middenpoot eigenlijk een kleinere diode (1N4148 of zo) zetten (of een grotere die je met een weerstand alvast een beetje 'open' zet)

Zo is het altijd wat :-)

De ontkoppeling en het voorkomen van een hogere spanning op de uitgang is bij een schakeling die je vaak gebruikt eigenlijk wel noodzakelijk.

Overigens zijn veel van de schema's voor dit soort zenders die je in bladen of op internet tegenkomt veel te eenvoudig om aan de eisen van AT te voldoen... Ook hier is dat veel meer van belang als hij buiten je eigen woning te ontvangen is.

Plaats reactie