ICOM IC-M700 (restauratie/modificatie)

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

ICOM IC-M700 (restauratie/modificatie)

#1 Bericht door Mr Tube »

Vandaag is er een doos binnen gekomen met twee stuks M700s die ik gekocht heb via Marktplaats.
in de omschrijving stond met schade en dat was ook zo, technisch lijken ze na een eerste check nog aardig te functioneren en is de schade vooral optisch.
Ik wil er dan ook een opknappen en de tweede als sloper gebruiken en de interessante onderdelen gebruiken voor mijn zelfbouwproject.

Een ziet er aan de buitenkant nog redelijk uit maar is duidelijk ouder dan de andere welke weer een geheel gesmolten frontplaat heeft.
Van binnen is de tweede (UK versie) duidelijk een type D of mod D, kenmerk is dat deze tranceiver welke voor Maritiem gebruik is bedoeld alleen USB aan kan en geen LSB. In het oude type zitten de onderdelen zoals een extra kristal gewoon gemonteerd en in het nieuwe type niet dus...... Het oudere type kan dus wel LSB aan na een mechanische mod aan de schakelaar (extra stand).
Ook kan het oude type op de amateur frequenties zenden en het nieuwe niet.

Tot nu toe dus kijken hoe van twee een goede te maken is met de maximale functionaliteit, ook vind ik de regeling van het uitgangsvermogen van de UK versie wel handig, bijvoorbeeld bij testen of werken in QRP modus.
Wat ik wil veranderen is een nieuwe frontplaat maken en de luidspreker extern maken, op de plaats van de speaker zou ik graag een S meter willen, iemand suggesties hoe ik die het beste kan maken?
zijn er nog meer nuttige aanpassingen mogelijk?
Zou de bereik nog willen uitbreiden met de 10m Band maar dat lijkt me een hele klus wat betreft de vele filters, hij gaat nu tot 1,6 tot 24MHz
De zelfbouw tranceiver maak ik wel tot 30MHz dus wellicht is het niet zo nodig nu.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: ICOM IC-M700 (restauratie/modificatie)

#2 Bericht door PE5HV »

Kijk eens op http://www.mods.dk

Daar staan diverse modificaties, die interessant kunnen zijn.
Bijlagen
ModsDK M700.JPG
73
Harry
PE5HV / NL6594

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: ICOM IC-M700 (restauratie/modificatie)

#3 Bericht door Mr Tube »

PE5HV schreef:Kijk eens op http://www.mods.dk

Daar staan diverse modificaties, die interessant kunnen zijn.
Bedankt voor de tip, inmiddels diverse mods bekeken en sommige al uitgevoerd.
een van de M700s zit alweer in elkaar en lijkt ook goed te werken, kan nog niet helemaal goed testen omdat de antennetiner ontbrak.
Vandaag een LDG AT 200Pro gekocht welke prima samenwerkt met Icom.
belangrijkste mods:
regelbaar RF power
zenden op de amateurbanden
LSB operationeel

10m band is niet uitvoerbaar omdat je dan vele filters moet veranderen en ook de software van de controller is daar niet in voorzien.

De tweede M700 gaat over in een zelfbouw project waarbij ik alleen de eindtrap ga gebruiken en wat filters/spoeltjes.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Plaats reactie