Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt door

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Franzis/Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt do

#16 Bericht door PA3DJS »

PE9ZZ schreef:Huh?!? Dit is gewoon een kristalontvanger met de diode vervangen door een transistor. Als je P1 opdraait gaat T1 meer stroom trekken en dan gaat je LED, die is bedoeld voor stabilisatie op 1 punt, weet ik veel, 5 ofzo volt, minder hard branden. Kennelijk heb je de 4.7k weerstand overbrugd en ja, daar kan die LED echt niet tegen. Veel zal je hiermee niet ontvangen met een draadje als antenne. Denk eerder aan een longwire van 20m in de achtertuin en je aarde aan de waterleiding (of randaarde).

En, als altijd, meten is weten.

Tjerk, 9ZZ
Beetje OT, helemaal met jou eens, het is gewoon een kristalontvanger waarbij de diode vervangen is door een transistor als emittervolger/detector.

Je krijgt dit niet aan het oscilleren op MG.
Die 1 kOhm weerstand aan de 100 pF condensator is een te zware RF belasting voor C1 (de 100 pF C, XC in orde van 1.5 kOHm @ 1 MHz), en de sperlaag + diffusiecapaciteit van T1 (BC557C) is factoren te laag voor een common collector oscillator. Wellicht als je R1 aanzienlijk groter maakt (> 4 kOhm), en een low loss capacitor van in orde van 1..2 nF over BE zet, dat het dan aan het oscilleren gaat.

Gezien de componentwaarden, is deze schakeling dus niet ontworpen als superreg iets, of als iets dat tegen oscilleren bedreven wordt (om de Q en gain te vergroten).

Op zich werkt een transistor met Ft >> ontvangstfrequentie behoorlijk goed als actieve diodedetector. De emissiefactor (zeg maar de steilheid bij zekere stroom) is doorgaans hoger dan die van de diodes die normaliter gebruikt worden (even echte Schottky juncties uitgezonderd).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Franzis/Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt do

#17 Bericht door PE9ZZ »

@PA3DJS: Zo'n idee had ik al, en LTSpice is het met me eens (attached). Vanavond nog maar eens effe lekker klooien...

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
Screenshot
Screenshot
mw_audion.zip
LTSpice simulatie
(496 Bytes) 213 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#18 Bericht door PA3DJS »

@PE9ZZ:
Als je het circuit laat oscilleren, laat je doorgaans meer stroom lopen in verhouding tot detectorbedrijf. Bij jou in simulatie zal er zo'n (1.2-0.6)/5k = 120 uA lopen. De basisstroom zal dan in orde van 0.6 uA zijn. De BE junctie heeft dan een AC weerstand van zo'n 42 kOhm.

Stel dat je kring een Q factor van 200 heeft, is de parallelverliesweerstand in orde van 100k. Nu zie je direct dat R1 (bij jou 5kOhm in je simulatie) de kring behoorlijk belast (ondanks de spanningsdeling via de C's). Het zal neerkomen op zo'n 30..50 kOhm, en dan blijft er van de onbelaste Q een stuk minder over.

Stel dat je R1 verder vergroot (of door een geschikte smoerspoel vervangt bij gelijke collectorstroom), dan komt de Rbe van 42 kOhm aan de beurt. Door de C over BE te vergroten, verander je de deelfactor waardoor Rbe de kring minder belast.

Tijdens detectorbedrijf (zonder de C parallel aan BE in jouw simulatie) zie je die 5 kOhm (in jouw simulatie) minder terug op de kring, vanwege dat de totale BE capaciteit in orde van 10 pF zal zijn. Bij voldoende lage collectorstroom, valt dan de meeste RF spanning over de BE diode (en dat is de bedoeling bij een detector). Maak je de collectorstroom te groot, dan wordt re (1/(40*Ie) ) te klein om nog lekker als detector te werken. Dit is hetzelfde als dat je een gewone diode te veel bias geeft. Je kunt heel wat verloren tijd kwijt in het optimaliseren van zulk soort circuits...

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#19 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Het schema is van een eenvoudige korte golf ontvanger - Franzis Kurzwellen Retro Radio, een bouwdoos van een jaar of tien geleden die ook werd verkocht bij Conrad). Het is een regeneratieve ontvanger op basis van twee PNP transistoren (ontwerp van Kainka). Op het moment is het nog lastig om een station goed afgestemd te krijgen. Ik merk dat inderdaad een goede antenne en aarde van essentieel belang zijn. Vanavond kon ik een Frans internationaal radiostation verstaan, maar erg veel gefluit en luide ruis. Door de vingers op het geleidende eind van de aardingsdraad te drukken, werd die ruis veel minder en het station aanmerkelijk sterker. Als antenne gebruik ik voorlopig een koperdraad van meer dan een meter, min of meer horizontaal aan een koperen lamp. Op een website zijn Erweiterungen voor de radio te vinden die ik ga proberen, waaronder een varicap diode en potmeter om de afstemming te verfijnen. De radio van de bouwdoos heeft verder een aantal alternatieve antenne-aansluitingen waarmee te experimenteren is. Ik vind het een leuk en leerzaam project uit goedkope en standaard onderdelen. Om nog even op de LED terug te komen - door de stroom van de hoofdrail van het breadboard naar binnen te leiden met de weerstand, brandt de LED zoals die zijn moet. Allemaal hartelijke dank voor de bijdragen, die ik morgen nog eens goed zal doornemen.

Vriendelijke groet,

Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Franzis/Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt do

#20 Bericht door PE9ZZ »

@PA3DJS: Je hebt helemaal gelijk. Zowel wat C(BE) betreft als de tijd die je erin kan stoppen :lol:

Intussen heb ik wel ontdekt waarom de boel niet wilde oscilleren: te sterke koppeling van de antenne. De 402 heeft een kleine wikkelverhouding dus de kring wordt veel te zwaar belast. En m'n actieve spriet is 50 ohm...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Franzis/Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt do

#21 Bericht door PA3DJS »

PE9ZZ schreef:@PA3DJS: Je hebt helemaal gelijk. Zowel wat C(BE) betreft als de tijd die je erin kan stoppen :lol:

Intussen heb ik wel ontdekt waarom de boel niet wilde oscilleren: te sterke koppeling van de antenne. De 402 heeft een kleine wikkelverhouding dus de kring wordt veel te zwaar belast. En m'n actieve spriet is 50 ohm...

Tjerk, 9ZZ
Bedoel jij dat het schema van Rodion (eerste posting in deze draad) nu wel oscilleert (dus zonder de extra C over BE en R1 = 1 kOhm)?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Franzis/Conrad kortegolfradio bouwdoos

#22 Bericht door PE9ZZ »

Nee, die sim van LTSpice heb ik nu in m'n eigen hooibergbouw. Zal die emitterweerstand eens vervangen door een smoorspoel (1.8 mH uit m'n bakkie zal wel genoeg zijn). En de C over de B-E junctie verwijderen. Nu is het audio heel zacht (wat dus klopt). Blijft het probleem met de koppeling van de laagohmige spriet. Misschien moet ik de 402 eens te lijf gaan...

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#23 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik heb het radiootje aan de praat maar heb zonder goede antenne en aarde geen goede ontvangst. Er is niet of nauwelijks af te stemmen op een radiostation. Ik wil vanavond proberen om een fijn-afstemming in te bouwen op basis van een capaciteitsdiode. Deze zit in serie achter een 47 pF condensator op de ingang van de BC557C (waar ook de spoel en de afstemcondensator op zit). De varicap wordt gevoed met 9 Volt, maar - als ik het goed begrepen heb - zal de totale capaciteit die hij voortbrengt nooit meer zijn dan 47 pF, de waarde van de condensator die er serieel voor zit. Vanavond eens wat rommelen met die waarde en wat smaken varicaps om te zien wat het beste werkt. Ik ben nog niet echt onder de indruk, maar dat zal zeker voor een groot deel aan het ontbreken van een deugdelijke antenne en aarde liggen. Hoe zou ik dat op het moment wat kunnen verbeteren? Momenteel zit er als antenne een koperdraad van ongeveer een meter aan en als aarde ook een draadje naar de radiator. Hoe kan ik de aarde-draad het beste bevestigen aan de radiator? Het geleidende uiteinde om de verwarmingsbuis? Zou ik ook een stuk installatiedraad kunnen trekken van de aardpen in de meterkast? Ik heb eventueel ook nog een stuk koperleiding in de schuur die ik achter het huis ruim een meter in de grond kan drukken... Mogelijk hebben jullie ook tips voor een eenvoudige antenne voor plm. 3 - 8 MHz. Ik pruts voorlopig vrolijk verder. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Richard

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#24 Bericht door PA3DAT »

Een koperdraad van een meter? Gooi eens 20m draad uit het raam en knoop dat aan de ontvanger,
dan heb je al heel wat meer signaal!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rodion schreef:Zou ik ook een stuk installatiedraad kunnen trekken van de aardpen in de meterkast?
Lijkt mij niet echt verstandig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Franzis / Conrad korte golf radio bouwdoos - LED brandt

#26 Bericht door Rodion »

Hallo Tjeerd,

Het liefst zou ik een goede aarde achter het huis hebben voor dergelijke experimentjes. Ook voor een toekomstige buiten-antenne. Ik heb nog een stuk koperleiding die ik wel eens gebruikt heb, maar die mijn vrouw telkens uit de aarde ragt. Op het internet en in boekjes zie je vaak zo'n koperen pijp van 2,5 meter of meer die diep in de grond is geslagen met een dikke aardedraad. Hoe lossen jullie dat op?

Groet,

Richard

Plaats reactie