Zelfbouw HF SSB zender

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Zelfbouw HF SSB zender

#1 Bericht door Mr Tube »

Inmiddels heb ik een begin gemaakt met de bouw van een HF zender, ik denk aan een zender met een vermogen van ca 70 a 100Watt.
Na wat materiaal verzamelen gaat nu de soldeerbout aan en begin met de eindtrappen, hierbij maak ik van de bekende kITs uit china gebruik maar wil wel nog eens goed kijken naar de ontwerpen en de zaak indien mogelijk verbeteren.
De opzet is als volgt:
modulator met een SE612 en een DDS op die 9MHZ levert + of - 1,5KHz om in CW/AM of LSB/USB te kunnen zetten
9MHz filter met 7 kristallen
Dit gevolgd door een mengtrap met een VFO of DDS met een 9MHz hogere frequentie dan de zend frequentie
daarnaa een set filters om vooral de spiegel frequenties te onderdrukken (VFO +9MHz).
Daarachter een QRP eindtrap van ca 5Watt en een lineaire versterker van 100Watt erachter.
Daarachter nog een set laagdoorlaat filters, had aanvankelijk een print via Aliexpress in gedachte maar ik vind deze toch niet goed genoeg en ga nu verder met een 7polig filter met 3 spoelen en 4condensators.

De eindtrappen

om te beginnen heb ik een print met de 45W eindtrap, ik heb al gelezen dat de specificaties niet gehaald worden in de hogere banden en overweeg om het hele vermogen wat terug te brengen naar een constante 5 a 10W op alle banden, op de print bevinden zich behalve de balans eindtrap nog een driver trap zodat er flink wat gain in zit. Ik denk dan aan iets meer locale tegenkoppeling wat ook de lineariteit ten goede komt. De laatste trap zou dan een 100W eindtrap worden die door de 5W gestuurd wordt.

Tot slot ben ik nog aan het nadenken over een RX TX relais om het antenne signaal door te schakelen naar een receiver, ik zou dan ook de receiver tijdens het zenden in Mute willen zetten
De receiver is een Yaesu FG7700
De frequentie instellingen wil ik doen met Arduino en een DDS.

Ik zit nog in de ontwerpfase met dit geheel, jullie kunnen meedenken, suggesties zijn welkom. Zeker ook handige snufjes/filters en meer van dat soort dingen.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#2 Bericht door pe1cmo »

Al eens aan een SBL1 gedacht als gebalanceerde modulator. Daar haal je zonder probleem 40dB carrier onderdrukking mee. Dan de andere zijband weg filteren en klaar. (Zo had ik mijn SSB zender gebouwd)
Oja, tussen de pootjes van de IF een potmeter van 10 a 20 Ohm, loper aan aarde voor optimale onderdrukking.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik wens je heel erg veel sukes !!!!
Prachtig zo'n zelfbouw project. Kunnen een hoop nog een voorbeeld aan nemen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#4 Bericht door Mr Tube »

pe1cmo schreef:Al eens aan een SBL1 gedacht als gebalanceerde modulator. Daar haal je zonder probleem 40dB carrier onderdrukking mee. Dan de andere zijband weg filteren en klaar. (Zo had ik mijn SSB zender gebouwd)
Oja, tussen de pootjes van de IF een potmeter van 10 a 20 Ohm, loper aan aarde voor optimale onderdrukking.
Dat is een leuke optie!

zoiets?
SSB_Modulator_SBL-1.gif
SSB_Modulator_SBL-1.gif (11.7 KiB) 9149 keer bekeken
zal kijken of ik nog wat specs kan vinden.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#5 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, en dan tussen de pootjes 5 en 6 die potmeter voor de ballans.

na het kristalfilter had ik nog een versterker trapje die je kon regelen, met in de collector een trafo (zoals hier bij de fet) en over die trafo twee antiparallel dioden die als clipper fungeerde en daarachter een extra kristal filter.
Ik werkte met 10.7 filters, 3 kHz breed en na de clipper een 10M7A om het spectrum weer schoon te maken.

Ipv die fet kan je ook 2x MBF310 parallel zetten, sourceweerstand 100ohm.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#6 Bericht door Mr Tube »

pe1cmo schreef:Inderdaad, en dan tussen de pootjes 5 en 6 die potmeter voor de ballans.

na het kristalfilter had ik nog een versterker trapje die je kon regelen, met in de collector een trafo (zoals hier bij de fet) en over die trafo twee antiparallel dioden die als clipper fungeerde en daarachter een extra kristal filter.
Ik werkte met 10.7 filters, 3 kHz breed en na de clipper een 10M7A om het spectrum weer schoon te maken.

Ipv die fet kan je ook 2x MBF310 parallel zetten, sourceweerstand 100ohm.
Waarom een begrenzer?
lijkt me beter om een limiter op te nemen in het audio circuit...
verder de niveaus goed afregelen.

Ben nu verder nog aan het nadenken over de verschillen tussen de SBL1 oplossing en de SA612 welke ook een prima carrier onderdrukking heeft en ook een mogelijkheid om de balans in te stellen.
Bij de SA612 heb ik ook een mogelijkheid om hem juist uit balans te brengen als je gewone AM wil.

Een goed voorbeeld van de SA612 oplossing is hier te vinden.
http://lz2jr.com/blog/
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#7 Bericht door pe1cmo »

Dat kan met de SBL ook, beetje DC er op.

De klipper zorgt er voor dat je gemiddelde uitsturing omhoog gaat, tot bijna 6dB meet level voordat je spraak gaat vervormen. Daardoor ben je bij het tegen station beter te ontvangen. Oja, een limiter voor je modulator is uiteraard een must. Maar dat je je gemiddelde spraak niveau, de clipper doet de spraakpieken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#8 Bericht door Mr Tube »

pe1cmo schreef:Dat kan met de SBL ook, beetje DC er op.

De klipper zorgt er voor dat je gemiddelde uitsturing omhoog gaat, tot bijna 6dB meet level voordat je spraak gaat vervormen. Daardoor ben je bij het tegen station beter te ontvangen. Oja, een limiter voor je modulator is uiteraard een must. Maar dat je je gemiddelde spraak niveau, de clipper doet de spraakpieken.
Ik krijg nu wel het gevoel dat de SBL-1 een betere oplossing is dan de SA612, of liever gezegd... beter voor dit doel geschikt.
wat zijn de de optimale signaal niveaus voor de BFO en audio? dat kan ik nog niet echt uit de data sheet halen.
wat is de in en uitgangsimpedantie?
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#9 Bericht door pe1cmo »

In en uitgangs impendanties 50 Ohm en level 5 mWatt = 7 dBm.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#10 Bericht door Mr Tube »

Dat is mooi, dan wordt ca 500mV input en zal er ca 300mV uitkomen.
Een kristalfilter heeft een impedantie aanpassing nodig van 50 naar 500 ohm en dat kan dan op verschillende manieren gerealiseerd worden.
De FET oplossing is daar een van, die gaat naar ca 200 Ohm. Een koppeltrafo zou ook kunnen met een verhouding van 1op2 of 1 op 3.
Heb ook nog een filter liggen met 7 spoelen met 50 ohm in en uit maar die moet ik eerst nog doormeten.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#11 Bericht door Mr Tube »

De SBL1 wordt denk ik niet meer gemaakt maar ik heb er nog een te pakken kunnen krijgen bij een ned firma.
kan ik binnenkort mee experimenteren.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#12 Bericht door pe1cmo »

De SBL is nog gewoon in productie, dus daar is niets mis mee.
Normaal hang je beide IF pootjes aan elkaar, en ook die naar aarde. Maar die aarde van de IF moet je nu een kleine potmeter tussen hangen.
Bijvoorbeeld je modulatie op 3 + 4 (aan elkaar) en tussen 5 en 6 een potmeter van 20 of 50 Ohm, loper naar aarde. Zo kan je mooi je draaggolf onderdrukking optimaal zetten.


Voor de aansluitingen zie oa op: https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#13 Bericht door Mr Tube »

Erg goed artikel op die site van RK, ook wordt daar nog eens duidelijk gemaakt dat bovenmenging de oplossing is. Tot die conclusie was ik ook al gekomen nadat ik uitgerekend had waar spiegel frequenties en harmonischen uitkomen.
Nu heb ik een SSB filter waarvan de impedantie in en uit rond de 1K moet zijn, ik moet nog iets verzinnen aan impedantie aanpassing. Aan de uitgang van het filter is wat versterking gewenst en zou de clipping schakeling kunnen komen, deze zou dan weer naar de volgende mengtrap gaan met VFO.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#14 Bericht door PA0LMD »

Mr Tube schreef:Erg goed artikel op die site van RK, ook wordt daar nog eens duidelijk gemaakt dat bovenmenging de oplossing is. Tot die conclusie was ik ook al gekomen nadat ik uitgerekend had waar spiegel frequenties en harmonischen uitkomen.
Nu heb ik een SSB filter waarvan de impedantie in en uit rond de 1K moet zijn, ik moet nog iets verzinnen aan impedantie aanpassing. Aan de uitgang van het filter is wat versterking gewenst en zou de clipping schakeling kunnen komen, deze zou dan weer naar de volgende mengtrap gaan met VFO.
Aanpassingen kun je prima berekenen met RFSim99.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#15 Bericht door PA1AIS »

Mr Tube schreef:Erg goed artikel op die site van RK,
Ere wie ere toekomt graag.
Het artikel is van wijlen PAoDKO, ooit gepubliceerd in de Elektron.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie