Zelfbouw HF SSB zender

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#31 Bericht door Mr Tube »

De spanningsdeler heeft inderdaad een flink signaalverlies maar wordt weer ruimschoots gecompenseerd door de volgende trap, per slot van rekening is het signaalnivo ca 2V rms aan de uitgang van het filter. Een trafo zou ook kunnen maar dat is alleen interessant als ik de FET die erachter zit kan laten vervallen en rechtstreeks naar de diodes kan gaan, dat moet dan ook in een keer goed zijn wat betreft gain om op zo'n 500mV rms uit te komen. Afregelruimte is er dan niet meer. In dit geval moet ik eerst maar eens een proefschakeling opzetten om te testen of de eerste Fet en het filter genoeg gain hebben en inderdaad op de 2Vrms uitkomen, simulatie en praktijk zijn nu eenmaal niet altijd hetzelfde.
ga dit toch even serieus overwegen
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#32 Bericht door Mr Tube »

5 mooie 10.7MC trafotjes ontvangen daarvoor mijn dank :D
inmiddels bezig met een schema plus printontwerp en ik zit nog een beetje tegen de bandfilters aan te hikken.

Kom ik in de service manual van de ICOM M700 ineens een andere benadering tegen.
hier wordt het eerst naar 70MHz gebracht en daarna via de TX mixer weer naar HF band, dus de VFO werkt van 71.6 tot 100MHz.
Hier zitten geen bandfilters voor de eindtrap behalve een bandfilter van 1,6 tot 24MHz (net geen 10m band)
Verder maakt ICOM ook gebruik van een 9MHz modulator, dus twee keer een conversie slag.

Ik vind dit wel een interessante benadering omdat er geen omschakelbare bandfilters zitten tussen de modulator en eindtrap.
anders zou ik een opzet kunnen kiezen zoals in een tranceiver welke elders op dit forum te vinden is http://lz2jr.com/blog/
nadeel daarvan vind ik dat er geen overlapping tussen de filters zit waardoor uitsluitend de amateurbanden werken, mijn wens is ook dat de maritieme banden werken (heb binnenkort MarcomA)

Er zijn twee M700 naar mij op weg waarvan een voor sloop dus daar kan ik nog wel wat onderdelen voor dit project aan toevoegen.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#33 Bericht door Mr Tube »

Ik zit even met een vraag...

Ik ben van plan om de VFO van de M700 te gaan gebruiken en wil deze besturen met een Arduino, nu vraag ik me af wat de frequentie aanduiding op de display moet zijn bij SSB.
moet ik altijd van de draaggolf frequentie uitgaan? of de eigenlijke zendfrequentie die 1,5KHz verschilt van de draagolf?

Bij de M700 is de centerfrequentie van het SSB filter 1,5KHz verschoven ten opzichte van het AM filter, daarom denk ik dat de draaggolf frequentie altijd geldt dus ook als deze onderdrukt is, wil je de M700 ook in LSB gebruiken (wat wel mogelijk is op sommige modellen) dan zit je er 3KHz naast omdat in die stand de IF frequentie ook 3KHz wordt verschoven.

In mijn geval wordt de IF frequentie naar boven(LSB) of naar beneden(USB) verschoven met 1,5KHz, daarom denk ik dat de waarde op de display ook 1,5KHz verschilt van de ingestelde zend frequentie.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#34 Bericht door Mr Tube »

Het project gaat steeds meer vorm krijgen, na bestudering van de ICOM M700 heb ik maar besloten om met het eerder opgezette plan verder te gaan. De PLL ga ik niet gebruiken en het wordt toch de DDS met, de eindtrap van de ICOM ga ik wel toepassen want die lijkt me beter dan de aliexpress print. De filterprint aan de uitgang zal ik tijdelijk gebruiken om later een nieuwe te maken met 8 banden, nu mist de 10m band nog. tussen de 2e mixer en eindtrap komen nu ook 8 filternetwerken die volledige dekking geven binnen het HF gebied, zoals toegepast in de Icom M700pro. Het worden banddoorlaatfilters 7e orde welke ik op kleine printjes met SMD componenten wil opbouwen (kan ik ook twee sets maken voor een eventuele receiver).
Komende weken ga ik in elk geval de eindtrap testen, en ook stoeien met de VFO/arduino.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#35 Bericht door Mr Tube »

De zelfbouw krijgt wel een beetje hulp van ICOM zo, uit de sloop apparaten heb ik in elk geval de eindtrap en de uitgangsfilter weer hergebruikt en ook het frame met koelblok vindt zijn weg in het zelfbouw project. Voor het uitgangsfilter wil ik dan nog een extra band toevoegen tussen de 24 en 30MHz, daar is nog net plek voor naast de LPF print.
De eindtrap is voorzien van een ventilatorsturing voor de koeling en stuurt een signaal naar buiten als de eindtransistoren 90gr worden, daarnaast wordt de stroom gemeten van de eindtrap en van de PLF print nog meetsignalen Forward en Reflected signal. Dit komt allemaal dan samen in een beveiligingscircuit dat ik nog ga maken.
HFtrans1.jpg
HFtrans2.jpg
De omkasting van de M700 wil ik ook benutten maar moeten eerst uitgedeukt worden en opnieuw gespoten, de Frontplaat ben ik nu aan het ontwerpen en zal ik laten frezen.
De eindtrap werkt, die heb ik met een signaalgenerator en een dummyload kunnen testen en daar komt echt de volle 150Watt uit.

De besturing en de BFO-VFO is nu de volgende uitdaging.
ik ga eerst experimenteren met de DDS arduino modules maar later wil ik een print maken met twee AD9851, een is voor de BFO en de tweede voor de VFO die van 11 tot 39MHz instelbaar moet zijn.
De BFO moet dan 9MHz leveren en + of - 1,5KHz voor LSB en USB, in de receive stand zou deze ook regelbaar moeten zijn

Wat is een goed bereik voor de BFO in receive modus? ik denk aan + of - 1KHz in stapjes van 10Hz.

In de definitieve versie wil ik graag gebruik maken van de 0.5ppm TCXO van Icom als ref oscillator, deze is 30MHz en dat is een mooie stabiele basis.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#36 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk da's mooi, een "echte" zendamateur.( althans zoals ik het beleef). M'n complimenten hoor ! Ik lees je bijdragen steeds met plezier en leer er ook nog wat van.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#37 Bericht door Mr Tube »

Even aandacht voor de behuizing, en daarmee een ontwerp gemaakt van de frontplaat. Dit heb ik gedaan met Frontdesigner van Schaffner AG waar ik deze ook bestel.

een impressie
front transeiver.jpg
en de achterzijde waar de bevestigingspunten te zien zijn, dus geen boutjes aan de voorkant!
front transeive2r.jpg
Functies

De tranceiver kan in verschillende modi werken:
HAM operation
Marine operation
ALL

In elke mode kunnen er kanalen voorgeprogrammeerd worden met eventueel verschillende frequenties voor TX en RX
hiervoor zijn de 6 drukknoppen rechts op het front, de rest spreekt denk ik voor zich.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#38 Bericht door Mr Tube »

Ondertussen de tekst Mic Gain aangepast in hoofdletters zoals de rest.
ook de zaak nog beter uitgelijnd.
Maandag ga ik het front bestellen.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#39 Bericht door PA0LMD »

Mr Tube schreef:De zelfbouw krijgt wel een beetje hulp van ICOM zo, uit de sloop apparaten heb ik in elk geval de eindtrap en de uitgangsfilter weer hergebruikt en ook het frame met koelblok vindt zijn weg in het zelfbouw project. Voor het uitgangsfilter wil ik dan nog een extra band toevoegen tussen de 24 en 30MHz, daar is nog net plek voor naast de LPF print.
De eindtrap is voorzien van een ventilatorsturing voor de koeling en stuurt een signaal naar buiten als de eindtransistoren 90gr worden, daarnaast wordt de stroom gemeten van de eindtrap en van de PLF print nog meetsignalen Forward en Reflected signal. Dit komt allemaal dan samen in een beveiligingscircuit dat ik nog ga maken.
HFtrans1.jpg
HFtrans2.jpg
De omkasting van de M700 wil ik ook benutten maar moeten eerst uitgedeukt worden en opnieuw gespoten, de Frontplaat ben ik nu aan het ontwerpen en zal ik laten frezen.
De eindtrap werkt, die heb ik met een signaalgenerator en een dummyload kunnen testen en daar komt echt de volle 150Watt uit.

De besturing en de BFO-VFO is nu de volgende uitdaging.
ik ga eerst experimenteren met de DDS arduino modules maar later wil ik een print maken met twee AD9851, een is voor de BFO en de tweede voor de VFO die van 11 tot 39MHz instelbaar moet zijn.
De BFO moet dan 9MHz leveren en + of - 1,5KHz voor LSB en USB, in de receive stand zou deze ook regelbaar moeten zijn

Wat is een goed bereik voor de BFO in receive modus? ik denk aan + of - 1KHz in stapjes van 10Hz.

In de definitieve versie wil ik graag gebruik maken van de 0.5ppm TCXO van Icom als ref oscillator, deze is 30MHz en dat is een mooie stabiele basis.
Waarom zou je de BFO regelbaar maken ?
Dit is niet gebruikelijk op amateur transceivers, altijd vaste frequenties.
Meten is (z)weten

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#40 Bericht door pa3zulu »

Op je front plaat staat nu : HF Tranceiver PCO-RAT
Tranceiver schijf je in goed Engels als : Transceiver
Misschien kan je je front nog aanpassen voordat je het laat maken.
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#41 Bericht door Mr Tube »

pa3zulu schreef:Op je front plaat staat nu : HF Tranceiver PCO-RAT
Tranceiver schijf je in goed Engels als : Transceiver
Misschien kan je je front nog aanpassen voordat je het laat maken.
Dank U, heb de tekst aangepast
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#42 Bericht door Mr Tube »

PA0LMD schreef:
Mr Tube schreef:De zelfbouw krijgt wel een beetje hulp van ICOM zo, uit de sloop apparaten heb ik in elk geval de eindtrap en de uitgangsfilter weer hergebruikt en ook het frame met koelblok vindt zijn weg in het zelfbouw project. Voor het uitgangsfilter wil ik dan nog een extra band toevoegen tussen de 24 en 30MHz, daar is nog net plek voor naast de LPF print.
De eindtrap is voorzien van een ventilatorsturing voor de koeling en stuurt een signaal naar buiten als de eindtransistoren 90gr worden, daarnaast wordt de stroom gemeten van de eindtrap en van de PLF print nog meetsignalen Forward en Reflected signal. Dit komt allemaal dan samen in een beveiligingscircuit dat ik nog ga maken.
HFtrans1.jpg
HFtrans2.jpg
De omkasting van de M700 wil ik ook benutten maar moeten eerst uitgedeukt worden en opnieuw gespoten, de Frontplaat ben ik nu aan het ontwerpen en zal ik laten frezen.
De eindtrap werkt, die heb ik met een signaalgenerator en een dummyload kunnen testen en daar komt echt de volle 150Watt uit.

De besturing en de BFO-VFO is nu de volgende uitdaging.
ik ga eerst experimenteren met de DDS arduino modules maar later wil ik een print maken met twee AD9851, een is voor de BFO en de tweede voor de VFO die van 11 tot 39MHz instelbaar moet zijn.
De BFO moet dan 9MHz leveren en + of - 1,5KHz voor LSB en USB, in de receive stand zou deze ook regelbaar moeten zijn

Wat is een goed bereik voor de BFO in receive modus? ik denk aan + of - 1KHz in stapjes van 10Hz.

In de definitieve versie wil ik graag gebruik maken van de 0.5ppm TCXO van Icom als ref oscillator, deze is 30MHz en dat is een mooie stabiele basis.
Waarom zou je de BFO regelbaar maken ?
Dit is niet gebruikelijk op amateur transceivers, altijd vaste frequenties.
Is alleen in receive mode regelbaar, in transmit mode vast.
Ik ben de BFO knop toch wel vaak tegen gekomen op HF apparatuur.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#43 Bericht door pe1cmo »

Toen ik die SSB zender had gemaakt had ik de BFO gewoon vast ingesteld op de centre frequentie en dan afhankelijk van USB of LSB een 1,5 kHz opgeschoven.
Niets regelbaar op het front.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#44 Bericht door Mr Tube »

pe1cmo schreef:Toen ik die SSB zender had gemaakt had ik de BFO gewoon vast ingesteld op de centre frequentie en dan afhankelijk van USB of LSB een 1,5 kHz opgeschoven.
Niets regelbaar op het front.
OK dan is het nut hiervan niet zo groot, de enige reden dat ik hem nu toepas is dat het niets extra kost aangezien ik de BFO van de M700 wil gaan gebruiken. Daar zat wel een regelbare BFO op, bij toepassing van een DDS is het nu inderdaad wel prettig als deze een vaste frequentie heeft, scheelt een hoop programmeerwerk.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#45 Bericht door Mr Tube »

OK

De BFO regelaar gaat eruit!
een knopje minder en de frontplaat aangepast, ook de openingen voor de display aangepast. Dit wordt een 2x 16regel OLED display met extra grote karakters.
De varicap diodes bij de kristal oscillatoren worden vervangen door een paar trimmers zodat ik de frequenties voor USB en LSB afzonderlijk kan afregelen op de print.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Plaats reactie