Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 29 mei 2020, 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 18:39 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:03
Berichten: 690
Woonplaats: Oisterwijk
Ik ben bezig met het ontwerpen van een digitale rotorklok. Ik loop nu tegen de functionaliteit van de rem aan, die op de zwaardere rotoren zitten. Wat ik begrijp is dat deze na een x-aantal seconden in moet komen nadat de gewenste positie is bereikt. Maar hoe zit dit bij de start van het draaien, moet deze dan weer ontkoppeld worden, of gaat dit automatisch? Hoe wordt de rem aangestuurd, is dat een puls of een maakcontact?

Ik heb helaas geen zware rotor tot mijn beschikking om mee te experimenteren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 18:51 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1589
Woonplaats: Oldebroek
Volgens zit er alleen in de oude HAM rotors een rem.
Die rem moet inderdaad elektrisch gelost worden voor je gaat draaien.
Spanning er af is rem vast.

Geen enkele Yaesu rotor, ook de zwaarste niet, heeft een rem

_________________
Meten is (z)weten


Laatst bijgewerkt door PA0LMD op 01 apr 2020, 18:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 18:52 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:03
Berichten: 690
Woonplaats: Oisterwijk
Duidelijk, blijft open staan. Hoe wordt die aangestuurd......


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 18:54 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1589
Woonplaats: Oldebroek
Schakelcontact dus...

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 18:56 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:03
Berichten: 690
Woonplaats: Oisterwijk
Dus permanent aan op het moment dat de rotor stil staat -> los en daarna draaien -> na x seconden weer permanent aan bij stilstand rotor?

En dit natuurlijk reversed ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 19:49 
Offline

Geregistreerd: 10 okt 2012, 21:42
Berichten: 342
Woonplaats: JO33JH
Het verschilt per merk denk ik, maar in mijn rotor werkt de rem onbekrachtigt.
Zodra de besturingskast het commando "draaien"krijgt, lost de rem en bedient
tegelijkertijd een schakelaar die het draaien van de rotormotor vrij geeft.
Maar ik heb ook motoren gezien met ingebouwde rem.
Daar ligt de motor rotor in rust op een stukje frictiemateriaal en remt.
Wordt de motor bekrachtigd dan komt de rotor door het magneetveld vrij van
de rem.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 20:52 
Offline

Geregistreerd: 01 apr 2017, 18:54
Berichten: 71
Woonplaats: Heerhugowaard
De standaard Ham 4, T2x en soortgelijke rotoren van CDE, Hygain (en welke namen hebben ze nog meer gehad) hebben een wig die in tanden grijpt en de rotor vergrendeld, dat word gedaan door veerdruk. De wig wordt ontgrendel door een elektromagneet (spoel) het is een doodsimpel principe.
De controller (klok) heeft ook 3 knoppen, 1 voor met de klok richting mee, 1 voor tegen de klokrichting in en 1 voor het ontgrendelen van de wig, dat is de middelste knop, om de rotor te laten draaien zul je altijd 2 knoppen in moeten drukken.
Wig heeft ook geen vertraging, knop los en hij schiet direct vast tussen de tanden.
Wel zaak dat de antenne dan ook stilstaat. Dus eerst draairichting loslaten en dan de vergrendeling.
Voor zo ver ik me kan herinneren is het draaien niet te activeren zonder de ontgrendeling in te drukken.

Ontgrendeling dus bij bekrachtigen van de spoel, zonder spanning staat hij vergrendeld.
Staat mij iets van bij dat er ooit eens iemand geweest is die al eens iets dergelijk heeft ontworpen, Wellicht dan ook een besturing van uit de set of HRD.
Modificaties om die rem vertraagd zijn werk te laten doen zijn er ook, scheelt een hoop lawaai als je veel draait, die rem maakt nogal wat herrie.

Joop


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 21:10 
Offline

Geregistreerd: 19 jun 2007, 23:59
Berichten: 2208
Bij de tailtwister zit er een vertraging in de wig na het loslaten van de brake release knop van een paar seconden.

_________________
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 21:28 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1589
Woonplaats: Oldebroek
Circa 30 jaar geleden heb ik een digitale rotorklok gemaakt voor een HAM IV.
In de rotor middels een extra tandwieltje een 10-slagen potmeter aangedreven.
De potmeter levert een gelijkspanning afhankelijk van de stand van de rotor.
Spanning gemeten op een 3-digit DPM met een uitlezing van 000 tot 360 graden.
Het lossen en vastzetten van de rem was automatische gemaakt middels tijdvertragingen.
Deze combinatie wordt nog steeds gebruikt door een amateur in deze regio.

Eerlijkheidshalve is dit niet echt een digitale rotorklok maar een analoge klok met digitale uitlezing.
Qua nauwkeurigheid zal het niets uitmaken tenzij je de rotor voorziet van een incremental encoder.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 23:03 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:03
Berichten: 690
Woonplaats: Oisterwijk
OK.

Bedankt voor de input:

Tot nu toe klaar:
- OLED met kompasroos (0-360 graden en bij >360 graden wordt de gradenindicatie in rood weergegeven)
- Offset (indien je rotor mechanisch niet op noord staat, kun je de afwijking ingeven (-180 tot +180 graden)
- Auto calibratie (calibratie van de uitlezing van de potmeter)
- Callsign (in te stellen, en wordt bij het opstarten getoond)
- Brake release instelbaar van 1-5 seconden.
- Menustructuur

To do:
- Besturing via PC software
- Geheugenbanken (callsign + richting)
- Jullie idee├źn.

Ben benieuwd.....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling