Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 31 maart 2020, 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 09:50 

Even tussentijdse melding voor het ombouwen van de SB630...

Ik heb inmiddels alle onderdelen binnen dus kan gaan bouwen. Had het jl. zondag willen gaan doen maar het was zo'n mooi weer dat ik heb besloten om buiten te gaan werken aan mijn antennemast. (Telescoopmast 15+ meter). Dat is weer een ander project. Heb hier een complete Ultrabeam liggen V1.3 die nog de mast in moet.
Maar zo'n mast heeft een voet nodig, dus die heb ik afgelopen weken eerst moeten maken. Zondag de mastvoet gemonteerd en de telescoop eringeschroefd. Nu nog de staalkabel vervangen, dat wordt komend weekend.
Zodra het weer te slecht wordt voor buitenwerkzaamheden duik ik mijn schack weer in en ga die SB630 modificeren met de 60Hz oplossing. Dan plaatst ik ook foto's uiteraard. Beloofd!

Groeten,

Louis.

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2020, 11:16 

Ja Louis, je weet hoe dat soort weer heet, hè?

"Technisch Weer".

Succes met de opbouw van je antennemast. En de 60-Hz ombouw zie ik wel verschijnen. Je hebt gezien in het artikeltje hoe ik dat gedaan heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 11:14 

Het schema is getekend. Deze ATU is volgens G3LHZ, Mike Underhill, en beschreven in de Reflecties van PA0SE in Electron van februari 1982, blz. 75.

Bijlage:
ATU-schema.gif
ATU-schema.gif [ 9.93 KiB | 194 keer bekeken ]

Het is een L-tuner. Dit soort tuner heeft het voordeel het hoogste rendement te hebben. Verliezen in een tuner treden alleen maar op in de spoel, die moet dus zo weinig mogelijk windingen hebben en er moet een zo laag mogelijke stroom door lopen. Het nadeel is dat je hem op verschillende manieren moet schakelen, afhankelijk van de aan te passen impedantie.

Met de schakelaar "Mode" kun je hem in 5 configuraties gebruiken, plus mode 0: overbrugd. Met deze tuner kun je, volgens Electron, een SWR van 1 : 20 aanpassen naar 1 : 1, zowel in impedantie omhoog, als naar omlaag. Ook inductief en capacitief kan hij tot 1 : 20 uitstemmen. Rechts zie je de verschillende modes uitgetekend. De grote knop links onder op het front is de mode-schakelaar.

De spoel zou je eigenlijk continue willen afregelen, maar hier is dat een spoel met aftakkingen, waarmee je de zelfinductie vanaf 25 uH in stappen van maal 0,7 (wortel 2) omlaag kunt schakelen tot 0,85 uH. Dit is de kleine knop midden boven. De stappen kun je overbruggen door de variabele C in serie (knopje links boven). Die moet in bedrijf zo ver mogelijk ingedraaid staan, als dat niet zo is moet je de L-schakelaar een stap terug zetten, net zolang tot de C het niet meer haalt. Dit is een vervanging voor een rolspoel.

De variabele C naar "aarde" is het knopje midden onder, zodat de antenne-tuner zelf eigenlijk met alleen de kleine knopjes bediend wordt. De C van 40 pF zit er niet echt in, dit is de parasitaire C van de serie varco naar aarde.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 17:07 
Moderator

[mod]Op verzoek van Klaas, PA0KLS heb ik dit onderwerp; De klok van de Heathkit SB-630, afgesplitst van het topic Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem[/mod]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur