Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 21 okt 2018, 22:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 20:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2006, 00:59
Berichten: 3568
Woonplaats: Amersfoort
IK ken die suppressordiode's van lang geleden. Ik weet heel zeker dat die in de FT-7 zit (zit, want ik heb nog steeds zo'n apparaat). En ik weet zo goed als zeker dat er ook een zit in de FT-227R (de Memorizer, vanwege de wel vier geheugens die erin zitten :-) ) uit dezelfde periode.

Ik heb alle lineaire voedingen hier tegen overspanning beveiligd (met een grootlicht-relais zoals dat in auto's zit, die kunnen minstens 40A stroom on-the-fly onderbreken en ze kosten een paar kwartjes).

Begin jaren 80 een voeding van 10A van het 11-metermerk Bremi gekocht. Die was perfect stabiel, maar als je hem uit zette ging de uitgangsspanning bijna een seconde lang naar 36V. Goed dat ik zo iemand ben die nieuwe voedingen altijd eerst meet...

Er was een koolweerstand met in serie een C van een paar honderd nF over de netspanning voor nodig en een klein c-tje om de regellus iets te vertragen om het weg te krijgen. Ik heb hem bij die gelegenheid ook nog wat berer HF-dicht gemaakt. Ik heb de voeding nog steeds, en hij werkt ook nog steeds onberispelijk. Hij staat ongeveer een meter bij me vandaan nu.

Het is inderdaad wel een goed advies om aan de overspanning door defecten te denken. Ik heb de afgelopen jaren geregeld mensen horen beweren dat een voeding zo n goed eerste project is als je gaat zelfbouwen. Dat lijkt om deze reden nou net zo'n beetje het laatste dat je een beginner moet aanraden :-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 09:50 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1266
Woonplaats: Oldebroek
Tsja John,
Die > 40 jaar oude apparatuur laat ik buiten beschouwing, het lijkt mij belangrijker hoe het in moderne apparatuur is geregeld.
Maar...in de FT-7 zat geen suppressor diode maar een gewone diode tegen ompool beveiliging.
Zoek maar op : type U05B
Ik betwijfel ook of er toen al suppressor diodes waren.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 13:51 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 159
Als je de veiligheid van je apparatuur ivm ompolen afhankelijk laat zijn van de ingebouwde bescherming diode die antiparallel over de voeding staat, ben je héél verkeerd bezig!

Daar mist elke vorm van de proactieve veiligheids-gedachte.

_________________
Communiceren kost soms inspanning en geld, lui communiceren kost vaak meer.....

http://www.giyf.com/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 12:32 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2013, 12:58
Berichten: 27
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

De Speakon of Neutrik connector is wel een mooie connector. Hij is degelijk, heeft self-wiping contacten, lockt, de contactpunten zijn afgeschermd en hij heeft de mogelijkheid om 4 pennen te gebruiken. Hij is wel fors en niet waterdicht.

Het hangt er maar vanaf wat je belangrijk acht; afhankelijk van je eisen komt de ene of de andere connector helemaal bovenaan je lijstje te staan.

Ik ga de accu zo construeren dat zijn voeding naar buiten via een accubewaker loopt, zodat de accu niet te diep ontladen kan worden.


Voor alle zekerheid; ik kan een loodaccu altijd gewoon via de connector in de auto op/bijladen toch?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 13:50 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1266
Woonplaats: Oldebroek
G_Arnhem schreef:
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

De Speakon of Neutrik connector is wel een mooie connector. Hij is degelijk, heeft self-wiping contacten, lockt, de contactpunten zijn afgeschermd en hij heeft de mogelijkheid om 4 pennen te gebruiken. Hij is wel fors en niet waterdicht.

Het hangt er maar vanaf wat je belangrijk acht; afhankelijk van je eisen komt de ene of de andere connector helemaal bovenaan je lijstje te staan.

Ik ga de accu zo construeren dat zijn voeding naar buiten via een accubewaker loopt, zodat de accu niet te diep ontladen kan worden.

Voor alle zekerheid; ik kan een loodaccu altijd gewoon via de connector in de auto op/bijladen toch?


Maar dan wel met een (schottky) diode in serie, anders kunnen er vreemde dingen gebeuren.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 14:15 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2013, 12:58
Berichten: 27
Citaat:
Maar dan wel met een (schottky) diode in serie, anders kunnen er vreemde dingen gebeuren.


Ok, even checken...

De DARES connector gebruikt één pen (2+) specifiek voor laden.
Die zou ik dus kunnen aansluiten met een diode.

Twee vragen:
- Wordt mijn accu uiteindelijk dan ook 0,4V lager geladen?
- Is deze diode nog steeds een goed idee als ik af en toe een reguliere acculader zou aansluiten?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 15:53 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1266
Woonplaats: Oldebroek
Ja, 0,2 tot 0,4 V lager.
Zou je de diode niet plaatsen dan bestaat de kan dat de accu stroom terug gaat leveren aan het boordnet.
Of stroom gaat leveren tijdens het starten, ook onwenselijk.
Bij gebruik van een losse acculader heb je geen diode nodig.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling