behuizing

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

behuizing

#1 Bericht door Rodion »

Beste forumleden,

Ik zoek een goedkope, maar ook betrouwbare oplossing om een ontvanger in te bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar een ABS behuizing van bepaalde afmetingen die gecoat is met een dun metalen laagje omdat hier gemakkelijk gaatjes in kunnen worden geboord, maar ook een kistje van dun aluminium is misschien nog te bewerken met een eenvoudige handboor. Het gaat me erom dat de behuizing voldoende beschermd is tegen elektromagnetische interferentie, massa biedt en geaard kan worden. Tot nu toe prutste ik als beginner met ontvangertjes voor de omroepbanden van de middengolf op houten plaatjes (MDF), maar wil nu een meer serieuze ontvanger gaan maken voor ook de FM omroepbanden (98 - 108 MHz) en heb begrepen dat er bij de hogere frequenties ook meer eisen worden gesteld aan het ontwerp van de schakeling, afstand van de componenten, lengte van de bedrading en een afgeschermde behuizing om EMI te voorkomen. Ik heb echter geen enkele ervaring met metaalbewerking, aluminium snijden, knippen of boren en zoek naar allerlei praktische voorbeelden voor het vervaardigen van een behuizing. Wie weet waar ik hierover informatie kan vinden. Het Veron-boek voor het N-examen geeft weliswaar een korte beschrijving, maar ik heb nog niet veel stap-voor-stap uitleg gevonden op het internet. Om te oefenen met metaalboren wil ik een koekblik gaan gebruiken, maar heb ook begrepen dat er veel verschil is tussen de soorten metalen... Hebben jullie misschien tips?

Alvast mijn dank!

Met vriendelijke groet, Richard

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: behuizing

#2 Bericht door PE2AAB »

Kastjes zijn helaas nu eenmaal duur. Betaalbare vind ik nog wel eens via Aliexpress. Duurt effe voor het in NL is maar dat is voor mij nooit een bezwaar.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: behuizing

#3 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: behuizing

#4 Bericht door ----- »

ik heb hier ook deze in gebruik, ook wel een grappig kastje en voor minder dan 10 euro op eBay

Mooi ook dat ie van alle kanten open kan. voor / achter / bovenkant

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... =2&_sop=15
Bijlagen
s-l1600.jpg

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: behuizing

#5 Bericht door Rodion »

Heren,

Allen enorm bedankt voor het advies en heb een order geplaatst bij Eltim audio
omdat de kastjes van mooi 1 mm dik aluminium gemakkelijk op afmeting te kiezen zijn. Twee
breedband luidsprekers (Visatron FRS 7) voor stereo nemen aan de voorkant veel ruimte in
en moeten stereo gaan leveren. De doosjes van Eltim zijn hiervoor ruim en degelijk genoeg. Kreeg
bij het bestellen van de gewenste afmetingen overigens de melding dat ze niet op voorraad zijn,
maar het heeft voor mij geen haast.

Vandaag was ik ook in de bouwmarkt en zag daar platen van 0,5mm geanodiseerd aluminium en koper.
Mijn gevoel zegt me dat die platen zelf te knippen, zagen en buigen zijn, maar vrees dan ook al het
benodigde gereedschap ervoor aan te moeten schaffen.

Bedankt.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: behuizing

#6 Bericht door PA1Bj »

Als het om iets simpels gaat, kun je ook een blik(je) nemen.
Momenteel heeft Wibra blikjes van 9x6x2 cm o.a. met radio-look voor € 0,79... zie foto.
Of van de kringloop een oud blikje.. Soldeert prima en gaten boren
gaat heel makkelijk.
Heb al zeker zo'n 30 kastjes gemaakt.
IMG_20180114_002941_2CS.jpg
Xenos pastilleblikje- voeding voor mini-whip
Xenos pastilleblikje- voeding voor mini-whip
Bijlagen
Links een noise-tegenfase unit; rechts het Wibra blikje
Links een noise-tegenfase unit; rechts het Wibra blikje

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: behuizing

#7 Bericht door EA5JEX »

Je kunt ook printplaat gebruiken:
https://groups.io/g/BITX20/topic/ubitx_ ... ,0,7724689

Kees

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: behuizing

#8 Bericht door Rodion »

Goedemiddag mensen,

Bedankt voor de vele tips!

@PA1Bj die blikjes zijn zeker de moeite waard, maar heb nu een wat groter kastje nodig omdat ik een stereo FM ontvanger wil maken. 1 luidspreker is 7 bij 7 cm en er moet nog voldoende ruimte tussen voor het stereo effect. Een langwerpig koekblik is hiervoor wel geschikt.

Laat nog weten wat de voortgang is.

Groet, Richard

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: behuizing

#9 Bericht door PH0KOB »

Rodion schreef: Vandaag was ik ook in de bouwmarkt en zag daar platen van 0,5mm geanodiseerd aluminium en koper.
Mijn gevoel zegt me dat die platen zelf te knippen, zagen en buigen zijn, maar vrees dan ook al het
benodigde gereedschap ervoor aan te moeten schaffen.
Bouwmarkt aluminium is NIET buigbaar op kleine radius, ook vaak niet bij/na verhitting.

Beter te kijken of er een Metaal winkel in de buurt is voor de juiste soort plaat aluminium.

B.v.
http://www.metaalwinkel.nl


M.v.Gr Maarten PHøKOB
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: behuizing

#10 Bericht door PA1Bj »

Richard, mijn advies: sluit de luidsprekers extern aan met een kabeltje en gebruik een jack- of tulpplug in de behuizing.
Grote gaten boren/ zagen in zo'n blik is lastig. Beter eerst het HF-gebeuren in orde maken.
Bovendien zal het niet fijn klinken in zo'n blik.

Succes ! Bert-jan pa1bj

Plaats reactie