Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#1 Bericht door ----- »

Omdat soms ook wel eens handig kan zijn om de keyer niet aan de KX3 vast te hebben zitten maar bv. op je been.
Heb ik prototype van een been montering voor de KXPD3 in elkaar geknutseld met de 3D printer.
Je kan de sleutel er op exact dezelfde wijze op drukken/schroeven als op de KX3 zelf.
Hij is nog niet helemaal klaar, wil wat details toch wat anders maken.
Maar dat is het mooie van een 3Dprinter. Print ik er gewoon nog een.

Plaatje ter illustratie
Bijlagen
KXPD3-legstrap.jpg

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#2 Bericht door PB2T »

Ziet er goed uit. Ik zal er vast aan denken als mijn KX3 weer eens op de grond valt.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#3 Bericht door PH2LB »

Dat ziet er netjes uit. Productie / distributie plannen ?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#4 Bericht door PA9CW »

Ben benieuwd hoe je de kabel naar de 4 pins hebt gemonteerd. Heb je misschien een foto van de achterkant ?
Ik heb helaas (nog) geen 3D printer. Maar dit zijn inderdaad leuke toepassingen.
Bedankt voor het delen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#5 Bericht door ----- »

PA9CW schreef:Ben benieuwd hoe je de kabel naar de 4 pins hebt gemonteerd. Heb je misschien een foto van de achterkant ?
Dat is de reden waarom de achterkant niet op de foto staat en waarom ik het een prototype noem. wat ik wilde lukte niet en ik had ook niet de goede afstandsbusjes.
Ontwerp nu aan het aanpassen op de bussen die ik wel heb. De bedoeling is dat er een klein stukje printplaat komt te zitten waarin ik de 4pins connector soldeer er waar dan ook pads op zitten waar ik de kabel op kan solderen. zal tzt ook de achterkant fotograferen.
(dit onder voorbehoud dat het lukt, zo niet hoor je er niks meer over :wink: )

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#6 Bericht door PA9CW »

Marcel,

Bedankt voor je antwoord. Ik was er zelf ooit aan begonnen om zo'n "connector" te maken. Zodoende kan ik hem ook op mijn andere sets ( MTR-3b en QCX) gebruiken. Maar het was niet echt betrouwbaar. Zeker niet als ik op een berg zit tijdens een SOTA. Dan moet het degelijk zitten.

Succes en wellicht tot "horens".
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#7 Bericht door ----- »

Het ding opnieuw uitgeprint. Met trekontlasting voor de kabel en iets meer ruimte om te solderen.
Zoals het nu zit moet je toch echt gericht te werk gaan wil je het kapot maken. (heb nog een uitwijk mogelijkheid om een compleet kapje te printen aan de achterzijde.)
Ook nog wat band gevonden met klemmetjes maar die is eigenlijk net te breed voor de sleuven, zit het mooi strak zullen we maar zeggen. Voorlopig is ie klaar (voor zover hier ooit iets klaar is)
Plaatje van het resultaat:
Bijlagen
KXPD3-legmount.jpg

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#8 Bericht door PA9CW »

Marcel,

dat ziet er goed uit. Misschien inderdaad nog een klein kapje bovenop de connector tegen zand, vocht, regen of sneeuw in de bergen.

Off-topic : ik heb mijn oog laten vallen op een Anet A6. Na veel lezen en "Youtuben". Misschien een leuk eindejaars project. Dan kan ik ook van dit soort b(r)ouwsels maken :-) Met welk programma teken jij ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#9 Bericht door ----- »

ik zou er ook nog een klodder "hotglue" op kunnen laten vallen. dan is het ook afgesloten.

3Dprinter is een hobby opzich. Erg leuk om te doen en goed te combineren met hamradio zelfbouw.
Ik heb zelf ook een lowbudget printer ala de Anet A6

Ik heb een GeeeTech i3 , die staat op eBay voor 245.- euro incl verzend kosten (vanuit Duitsland dus ook geen BTW/invoer)
https://www.ebay.nl/itm/Tax-free-Geeete ... 2046939508
Geen top printer maar wel waar voor zn geld en goed genoeg voor mijn hobby projectjes.

Als tekenprogramma gebruik ik Google SketchUp, een redelijk eenvoudig programma maar wel wat bugs erin. 3Dtekenen is wel iets waar ik wat tijd in moest steken voor ik dat een beetje kon. En voor 3D printen zijn er wel wat regels , zoals dat je ontwerp "solid" moet zijn. er mogen geen gaten/kieren/spleten in je ontwerp zitten. Als je een dobbelsteen tekent is dat niet zo moeilijk, maar als je bijvoorbeeld op elkaar aansluitende rondingen tekent is dat wel iets waarop je constant op moet letten. Je kan het anders niet printen.

Als Slicer (het programma wat van je tekening code maakt die de printer begrijpt, met dingen zoals dichtheid, tijdelijke steunen, de print temperatuur enz....) gebruik ik MaterControl

ps. je kan ook heel veel 3D ontwerpen downloaden bij https://www.thingiverse.com/ heb er bijvoorbeeld een opbergdoosje voor de KXPD3 vanaf gehaald en geprint

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#10 Bericht door ----- »

Versie 2 gemaakt
Bijlagen
KXPD3-legmount-V2.jpg

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Elecraft KX3, KXPD3 3DPrinted legkey mount

#11 Bericht door PH2LB »

Ziet er goed uit. :idea:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie