legaal radioamateurisme en PMR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
CMBrother
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2017, 10:43

legaal radioamateurisme en PMR

#1 Bericht door CMBrother »

Goedendag,

Ik heb me nog niet voorgesteld dus even kort.
Ik ben geen zend amateur en ook niet van plan te worden.
Ik ben wel op zoek naar informatie als groepsleider van scouting wil ik graag iets doen met portofoons en zelfbouw.

Is het legaal om een portofoon te maken met de norm van 0,5W over de bekende PMR kanalen?
Zo ja, ben ik op zoek naar iemand die dat al eerder gedaan heeft (en mij informatie kan verstrekken of hoe nu verder al is het alleen over kanaal "1" 446.00625)

Zo nee, mag dit wel over 433Mhz?

Het zal gebruikt worden als "doe-het-zelf" kitje voor de scouting.
Ik kan het zelf wel kindvriendelijk maken als ik een totaal beeld heb.

Alvast bedankt,
CMB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#2 Bericht door PE2AAB »

Is het legaal om een portofoon te maken met de norm van 0,5W over de bekende PMR kanalen?
Dit is helaas niet toegestaan. Je product is niet gecertificeerd conform de PMR standaard en alleen een zendamateur is vrijgesteld van de certificatieplicht als het apparatuur voor eigen gebruik is op de voor hem/haar bestemde frequentie gebieden. Een amateur mag echter ook geen apparatuur zelf bouwen voor 446.

Zo nee, mag dit wel over 433Mhz?
Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven echter mag een amateur wél een zendontvanger bouwen en gebruiken op 433 omdat dit in een aan hem/haar toegewezen frequentiegebied valt.

Het zelfbouwen van zenders is verboden tenzij je bent gemachtigd dit te doen. Uiteraard mag je wel een zender bouwen maar dan zul je deze moeten laten certificeren en testen alvorens deze te mogen gebruiken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

CMBrother
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2017, 10:43

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#3 Bericht door CMBrother »

Dat is nou jammer maar wel een bevredigend antwoord.

Iemand nog een idee wat voor een groepje koters wel haalbaar is?
echter mag een amateur wél een zendontvanger bouwen en gebruiken op 433 omdat dit in een aan hem/haar toegewezen frequentiegebied valt.
Ik mag geen zender bouwen dus het word lastig iets ontvangen.

Bestaat de mythe number station nog? kan ik die wel ontvangen binnen 433?

Mvg,
CMB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#4 Bericht door PE2AAB »

Number stations bestaan zeker nog echter vinden de uitzendingen voornamelijk plaats op de korte golf.

Waarom geen 'simpele' spijkerradio? De 'doodgewaande' midden golf zit weer vol met radio stations! Best leuk om die te ontvangen.

Info:
Stations: http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Bouwkits:
Corver radio http://www.jancorver.org/bouw/corver2/index.htm
Kristalradio https://www.scoutshop.nl/cadeaus-speelg ... radio.html
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

CMBrother
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2017, 10:43

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#5 Bericht door CMBrother »

PE2AAB schreef:Number stations bestaan zeker nog echter vinden de uitzendingen voornamelijk plaats op de korte golf.

Waarom geen 'simpele' spijkerradio? De 'doodgewaande' midden golf zit weer vol met radio stations! Best leuk om die te ontvangen.
Ik ga er gelijk mee aan de slag, bedankt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#6 Bericht door PA0BAK »

Uit mijn jeugd (heel lang geleden) kan ik mij nog de jam pot radio herinneren, dat lijkt mij een leuk project ..............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's met scoutingachtergrond en meelezers
Ben al flink wat jaren uit het scoutinggebeuren en wordt er via zoon met Pa help me effe zo weer
het diepe ingegooid
En zeg het maar besmet met het scoutingvirus en je blijft immer besmet
In deze rubriek begrijp ik vanuit de scouting achtergrond niet goed dat een scoutinglid niet de weg weet naar de werkgroep radioscouting Rick PE2AAB is daar toch actief in of jotagebeuren denk ik
Juist nu met het goedkoper worden van de 446 PMR komt er leuk spel materiaal bij.
Een aantal jaren geleden even op Leusden gekeken voor wat PMR spel ideen en natuurlijk een overvloed gevonden
Er zijn vele leuke bouwkitjes die niet alleen voor scouting geschikt zijn denk eens aan de vleermuisdetector en een vleermuisexcursie
Hoewel Rick eea duidelijk heeft uitgelegd is het antwoord al door Robert in een speciale rubriek gegeven
Er blijft ergens wat hangen in Scouting en hoe kunnen we dat oplossen/voorkomen
73 de Ruud PA0RAB

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#8 Bericht door sottezero »

Nou, echt goedkoper wordt PMR en LPD apparatuur ook weer niet...
Alleen de 'illegale' uit het buitenland wellicht.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#9 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Is het legaal om een portofoon te maken met de norm van 0,5W over de bekende PMR kanalen?
Dit is helaas niet toegestaan. Je product is niet gecertificeerd conform de PMR standaard en alleen een zendamateur is vrijgesteld van de certificatieplicht als het apparatuur voor eigen gebruik is op de voor hem/haar bestemde frequentie gebieden. Een amateur mag echter ook geen apparatuur zelf bouwen voor 446.
Even een correct hierop: bouwen mag altijd, het gebruik om contacten te leggen is echter wel verboden. Dus bouwen en testen op een dummyload mag gewoon. Je stuurt immers (in theorie) geen RF de ether in.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#10 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:Even een correct hierop: bouwen mag altijd, het gebruik om contacten te leggen is echter wel verboden. Dus bouwen en testen op een dummyload mag gewoon. Je stuurt immers (in theorie) geen RF de ether in.
Fout. 'Niet alleen het illegale gebruik van de ether is strafbaar maar ook het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparatuur zonder de vereiste vergunning.'

Bron AT
Artikel 10.15 Telecommunicatiewet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#11 Bericht door PA3DAT »

Verrek, is het bezit van radioapparatuur zoals die Chinese porto's zonder machtiging dan weer strafbaar?
Ik dacht dat dat al jaren was afgeschaft!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#12 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef:Verrek, is het bezit van radioapparatuur zoals die Chinese porto's zonder machtiging dan weer strafbaar?
Ik dacht dat dat al jaren was afgeschaft!
Het gebruiksklaar voorhanden hebben van zendapparatuur zonder vergunning is al tijden strafbaar. En nee, de accu loskoppelen is niet voldoende.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#13 Bericht door PE1PQX »

Voor 'gebruiksklaar' moet je ook een antenne hebben, en als je die niet hebt en daarop dus een dummyload aansluit ben je klaar.

Maar dat zal vast zo'n grijs gebied zijn van "wat-mag-wel-wat-mag-niet"....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#14 Bericht door andre »

zo grijs is dat niet. Staat klip en klaar in artikel 10.15. Let op de woorden 'gedeeltelijk' en of 'geheel'...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-Verwijderd account

Re: legaal radioamateurisme en PMR

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Maar dan zouden wij ook strafbaar zijn... :shock:
Er wordt in de artikelen waarnaar verwezen wordt steeds gesproken over vergunning.
Wij radiozendamateurs hebben geen vergunnning. Slechts een registratie...


Charles - PE2CH

Plaats reactie