Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#1 Bericht door pa5ca »

Via vriend, collega zendamateur PA9M besmet geraakt... :)
Afgelopen dinsdag van Chris M0NKA mijn bestelde v06 mchf TRX kit ontvangen.
Gelijk die avond aan de slag ... als eerste de BPF in orde gemaakt. 12 stuks trafo's wikkelen.. ging best wel vlot.
Daarna op het RF board de nodig onderdelen zoals relais en trafo'tjes gesoldeerd.
Inmiddels op Ebay een behuizing gescoord.. had mee gedaan in een bieding en incl shipping was ik voor €62 klaar...

Gisteren het UI board (CPU, displayboard) in orde gemaakt.. daarna de uitdaging om de bootloader en de firmware er op te krijgen.
PA9M heeft geprobeerd om de originele files te installeren maar dat is niets geworden.. dus ik gisteren een poging gedaan om de DF8OE boot loader en firmware er op te krijgen.
Na veel geklooi is dat gelukt... de handleiding van DF8OE was duidelijk maar werkte niet voor mijn cq onze versie... uiteindelijk is het wel gelukt.. ook die van PA9M.
Beide mchf's draaien nu alleen die van mij moeten nog 5 trafo's gewikkeld worden en geplaatst.. die van PA9M doet het RX matig.. hij heeft hem compleet op de eind transistoren na ..

Het is een mooi project... en past mooi bij mijn K3... wilde in de toekomst een KX3 aanschaffen maar houdt het voorlopig even bij de mchf. DF8OE en kompanen zijn nog steeds druk doende met de software ..ben onder de indruk van dat gene wat ik tot op heden heb gezien.

Al met al een betaalbaar project.. v06 + behuizing iets van €390,00 .. heb nog een paar kleine dingen uit staan.. zo is er nog een 1024 Eeeprom onderweg.. deze aanpassing ga ik zeer spoedig aanbrengen.
Verder eerst maar eens met de stock uitvoering en in een later stadium wat modificaties aanbrengen.

Ik laat hem echt QRP, ik heb nog een complete Kenwood TS850 100W PA + Kenwood BPF liggen.. denk dat ik daar een mooie compacte 100W PA van ga maken.. en dan heb ik aan de 5W meer dan voldoende.

Zal later deze week wat foto's up-loaden, heb er een fors aantal gemaakt omdat ik binnen onze afdeling een presentatie over dit leuke project wil gaan geven...

73
PA5CA
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#2 Bericht door almenaar »

Leuk frans,Ga je ook de antenne maken ??

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#3 Bericht door pa3met »

ik denk dat het signaal wat er uit komt niet echt geschikt is om er 100W van te maken.
Ik zou er nog even goed over denken Frans.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#4 Bericht door pa5ca »

pa3met schreef:ik denk dat het signaal wat er uit komt niet echt geschikt is om er 100W van te maken.
Ik zou er nog even goed over denken Frans.
Omdat????!!
Je maakt me nieuwsgierig... wil ook de Kenwood BPF gaan gebruiken... in combinatie met de Kenwood PA ..
Heb wel gelezen dat de onderdrukking op bepaalde banden wat te wensen overlaat... maar dat was met wat kleine modificaties op te lossen...

Maar goed je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt... ik lees het graag...

Grt,

Frans...
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#5 Bericht door pa5ca »

Gisteren de eind MOS fets er in gebakken... twee uurtjes later mijn eerste QRP verbinding met Heidelberg op 40m TX power 1,5W.. echt lachen...
Zal als ik tijd heb wat foto's posten hier..

73 Frans...
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

sparkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2017, 00:49

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#6 Bericht door sparkie »

Hi PA5CA

Dan zul je nu ondertussen ook al een paar QSO's gemaakt hebben met FREEDV en RTTY gedecodeerd

dit zijn leuke opties van de mcHF, of heb je de laatste daily nog niet geDL

suc6 met je mcHF

73 sparkie

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#7 Bericht door pa5ca »

sparkie schreef:Hi PA5CA

Dan zul je nu ondertussen ook al een paar QSO's gemaakt hebben met FREEDV en RTTY gedecodeerd

dit zijn leuke opties van de mcHF, of heb je de laatste daily nog niet geDL

suc6 met je mcHF

73 sparkie
Hallo Sparkie,

Zo ik zie dat het inmiddels al weer twee jaar is geleden dat ik iets over de MCHF heb geschreven...
Nee ik ben niet zo van de digitale modus.. :wink:
Ondertussen is de MCHF regelmatig in gebruik geweest, en heb er in QRP (max 5W) leuke verbindingen mee gemaakt. Voor de grap ook eens de SB220 aan gehangen en bij 5w input 30W de antenne in...op de band scoop van de P3 (die ik bij mijn Elecraft K3 heb) mee gekeken zag er op het oog goed uit...
Van de tegen stations geen klachten over de kwaliteit van mijn signaal.
De firmware wordt regelmatig ge-update, inmiddels hebben ze ook de bootloader update beschikbaar via een USB stick, dus de behuizing hoeft niet meer worden geopend om een jumper te zetten.aDe RX doet het echt fantastisch over de output van de zender ben ik wat minder te spreken... ik krijg er max 5w uit... zie dat daar een aantal modificaties voor zijn, de vraag is of ik dat allemaal ga doen... gezien het feit dat ik toch overweeg om iets van 100W te gaan maken.
Ik ben nog altijd voornemens om de de Kenwood TS850 PA en BPF te gaan gebruiken, al was het alleen maar op een leuk freubel project te hebben. De controller voor de BPF en eindtrap wordt voorlopig een Arduino NANO, het BPF kan ik al mooi aansturen, ben nu bezig met de software om de PA te sturen en te beveiligen, dat gaat zeker lukken.

73

Frans...
bpf2_forum.jpg
bpf2_forum.jpg (35.77 KiB) 6395 keer bekeken
casing forum.jpg
casing forum.jpg (31.94 KiB) 6395 keer bekeken
ram forum.jpg
ram forum.jpg (32.23 KiB) 6395 keer bekeken
RF board 2 forum.jpg
RF board 2 forum.jpg (36.17 KiB) 6390 keer bekeken
RF board forum.jpg
RF board forum.jpg (37.33 KiB) 6390 keer bekeken
digiboard forum.jpg
digiboard forum.jpg (35.84 KiB) 6390 keer bekeken
digiboard 2 forum.jpg
digiboard 2 forum.jpg (30.95 KiB) 6390 keer bekeken
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#8 Bericht door PH0KOB »

Nog een nieuwe leuke optie....

interne ATU komt eraan..

https://www.mchf.at/
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#9 Bericht door PA1AIS »

@ pa5ca

Ik zou de MCHF eerst nog even aan een analyzer hangen en kijken wat op alle banden en powerlevels gebeurd. Ik had destijds een heel grasveld bij bepaalde combinaties van freq. en power. beslist niet geschikt om 100W van te maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Sinds een week ook in het bezit van een MCHF kit

#10 Bericht door Thijzer »

Mooi apparaat hoor. Ik heb de Chinese kloon 2ehands gekocht, werkt uitstekend. Tijdens mijn vakantie aan de kust in de UK heel veel QSO's gemaakt met een travelloop en 5W vermogen.

De tuner wil ik nog wel eens overwegen...

Plaats reactie