op zoek naar geemailleerd koperdraad.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#1 Bericht door andre »

Ik ben bezig met de bouw van een biquad voor 1296MHz. Ben bijna klaar, ik mis alleen nog het geëmailleerde koperdaad wat ik hiervoor nodig heb. Heb het al geprobeerd met messing, maar dat is geen verdere optie. Dat spul is wel te vouwen, maar laat je het dan weer los, springt het alle kanten op. Te hard dus. Ik zoek een kleine 100cm met een diameter van ca 2,5mm dik.
Suggesties waar dit te vinden is? (de eerste HAM beurs waar ik heen ga is pas in augustus.. :( )
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#2 Bericht door pe1cmo »

Moet het perse ge-emailleerd zijn ?? Anders zou je bij de bouwmarkt een stuk VD draad kopen, 2,5mm of eventueel een aardedraad is 4 of 6mm2 (die is blank maar vertind)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#3 Bericht door andre »

Ja, het liefste wel.
Vd 2,5mm2 is te dun.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#4 Bericht door jan58 »

andre schreef:Ja, het liefste wel.
Vd 2,5mm2 is te dun.

Pak je toch 4 mm2 vd.

Gr Jan

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#5 Bericht door Radioot »

Doe een babbeltruc bij Wesemann

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#6 Bericht door tienne57 »

Ik heb hem gemaakt van 6mm² (d = +- 2,7 mm ) , daarna gevernist met metaalvernis. Heeft zonder problemen jaren buiten gestaan. Na een 10 tal jaar even opgewreven en opnieuw gelakt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#7 Bericht door pe1cmo »

Ik heb even de aarde draad opgemeten, die je in de bouwmarkt kan kopen, is 2,7mm
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#8 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
Rood en geel koper(messing) is een leuk materiaal om snel wat te frutselen
Rood koper installatiedraad is zacht en oxideert groen
Messing is hard buigt moeilijk ,Kan zelfs bij te kleine buigstraal breken.
Maar er zijn oplossingen
Roodkoper kan verhard worden door draaiend oprekken
Draad inspannen in bankschroef en Boortol
Er met je lichaamsgewicht hangend de draad oprekken en een paar slagen laten ronddraaien tijdens het oprekken
Voorzichtig want de draad kan breken iets van 35kg/mm^2 of losschieten
Geelkoper of messing wordt o.a. ook gebruikt om hard te solderen.
Kan dus met een soldeerbrander met spitse vlam of bunsenbrander plaatselijk worden verhit en gebogen
Hardsolderen gaat goed met zilver of nieuwzilver staafjes en bismuthpoeder
DHZ zaken kunnen je helpen aan het goede materiaal
Enne een experimentje is ook niet weg
55 en 73 de Ruud PA0RAB

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#9 Bericht door almenaar »

Ik zou persoonlijk nooit aarddraad gebruiken voor dit soort toepassingen,Het materiaal is nogal (wisselend) van materiaal.Het is zeker geen koper wat vertind wordt!.Het moet namelijk aan heel andere eisen voldoen als gewoon koper draad. Het moet namelijk erg sterk
zijn,buigzaam,dat houdt in dat de legering zeker niet alleen maar koper is,nu maakt dit voor de originele toepassing niets uit,maar als de functie opeens hoogfrequent gerelateerd wordt?Skineffect?.Ik zou zelf massief 6mm vd draad gebruiken.Bij ringstralers 23cm en hoger heb ik nog nooit aarddraad gezien,maar messing,aluminium, enz.Als je aarddraad doorknipt zie je niet koper wat bijv vertind is.
73 pe9kkm

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#10 Bericht door andre »

tienne57 schreef:Ik heb hem gemaakt van 6mm² (d = +- 2,7 mm ) , daarna gevernist met metaalvernis. Heeft zonder problemen jaren buiten gestaan. Na een 10 tal jaar even opgewreven en opnieuw gelakt.
6mm2 van welk materiaal heb je die gemaakt? En waarmee heb je die dan gesoldeerd. Heb hier wel een klein hobbie brandertje en zilver soleer tot mijn beschikking.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#11 Bericht door jan58 »

andre schreef:
tienne57 schreef:Ik heb hem gemaakt van 6mm² (d = +- 2,7 mm ) , daarna gevernist met metaalvernis. Heeft zonder problemen jaren buiten gestaan. Na een 10 tal jaar even opgewreven en opnieuw gelakt.
6mm2 van welk materiaal heb je die gemaakt? En waarmee heb je die dan gesoldeerd. Heb hier wel een klein hobbie brandertje en zilver soleer tot mijn beschikking.

6 mm2 vd draad.
Solderen met gewoon je soldeer station.

Gr Jan

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#12 Bericht door andre »

heb inderdaad een rolletje vd 6,0mm2 bij de plaatselijke bouwmarkt gekocht.
Maar eens kijken of dit fatsoenlijk in de juiste vorm blijft steken.

Tot zover bedankt voor het mee denken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#13 Bericht door PA3HMP »

geemallieerd draad zul je niet snel tegen komen meestal noemend ze het geemelleerd wat niks anders is dan gewoon in de lak gespoten maar zeker geen emallie(glas) is.

maar aarde draad is makkelijker buigbaar en als je het ontvet met remreiniger en daarna in de blanke autolak spuit een paar keer blijft het lang goed.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: op zoek naar geemailleerd koperdraad.

#14 Bericht door andre »

geëmailleerd koperdraad wordt tot de dag van vandaag gebruikt als wikkeldraad voor bijvoorbeeld trafo's. Er zal ongetwijfeld ook en uitvoering met lak beschikbaar zijn.
Op beurzen kom je de geëmailleerde draad nogal eens tegen, al of niet gebuikt. Naast de elektrische afscherming is de emaillen laag ook een bescherming tegen corrosie. Bij grote trafo's een bescherming tegen oververhitting. Ding vliegt niet direct in de fik maar genereert eerst een enorme kortsluiting.

Hier trouwens het (voorlopige) resultaat.
20170428_212651_resized.jpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie