advies gevraagd: ic's opslaan

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

advies gevraagd: ic's opslaan

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden! Wie o wie kan mij met de volgende vraagstelling helpen: Hoe kan ik het best chips/ic's georganiseerd bewaren?

De E12 reeks van weerstanden is nog in sorteerdozen op te slaan. Maar aangezien er te veel types zijn, is ordentelijk organiseren lastig. Nu liggen de chips "op een berg" in een lade van de ladenkast. Dat neemt weinig ruimte in, maar iets terug vinden is lastig. Elk type in een eigen lade is georganiseerd, maar vreet ruimte. Alle chips voorzien van een nummer dat correspondeert met een databse/lijst gaat ook weer wat ver. Afijn, hebben jullie een goed idee/voorbeeld hoe een grote hoeveelheid chips georganiseerd op kan slaan dat niet te veel (ruimte) kost?
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: advies gevraagd: ic's opslaan

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik heb de IC's gesorteerd als zijnde
- spanning
- Analoog
- digiteus
Lm serie (ledbar e.d.)
SMD in koker
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: advies gevraagd: ic's opslaan

#3 Bericht door PA0LMD »

Een database vond ik het handigst, kunnen er ook verschillende types in hetzelfde bakje.
Alles in Raaco kastjes , lokatie bijv. R4C8 ( reknummer/horizontale en verticale positie)
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: advies gevraagd: ic's opslaan

#4 Bericht door radioshack »

PA0LMD schreef:Een database vond ik het handigst, kunnen er ook verschillende types in hetzelfde bakje.
Alles in Raaco kastjes , lokatie bijv. R4C8 ( reknummer/horizontale en verticale positie)
Ik denk dat dat ook het minste ruimte inneemt en het snelst "zoekt". Het invoeren is alleen wat werk. Heb je de chips ook een nummer gegeven of alleen op bakjes niveau geïndexeerd? Heb je de chips dan ook op schuim met aluminium folie geprikt of "gewoon" los in een bakje geplaatst?
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: advies gevraagd: ic's opslaan

#5 Bericht door tienne57 »

Hier ook in raco bakjes. Ik heb stroken antistatisch scuim gesneden op de grootte van de bakjes. Ic's worden er ingeprikt in boven en onderkant in 2 rijen. Ergaan 2 zulke stroken per bakje. dil 14/16/18 ongeveer 26 per kant ttz 104 per bakje. Gesorteerd op volgende wijze :
TTL oplopend per nr
CMOS oplopend per nummer
OPAMP alfabetisch + nr LM OP OT enz
Spanningergelaars rechtop laagste spanning vooraan naar hoogste
LF alfabetisch /nr
HF
Diversen analoog
Diversen

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: advies gevraagd: ic's opslaan

#6 Bericht door PA0LMD »

radioshack schreef:
PA0LMD schreef:Een database vond ik het handigst, kunnen er ook verschillende types in hetzelfde bakje.
Alles in Raaco kastjes , lokatie bijv. R4C8 ( reknummer/horizontale en verticale positie)
Ik denk dat dat ook het minste ruimte inneemt en het snelst "zoekt". Het invoeren is alleen wat werk. Heb je de chips ook een nummer gegeven of alleen op bakjes niveau geïndexeerd? Heb je de chips dan ook op schuim met aluminium folie geprikt of "gewoon" los in een bakje geplaatst?
Alleen op bakjes niveau en meestal op schuim met alu .
Is even werk, ik heb > 2.000 verschillende items.
Meten is (z)weten

Plaats reactie