Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 22 aug 2017, 13:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: draadloos relais 12 volt
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 17:09 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 216
Bijna altijd maak ik in de auto gebruik van een porto.
Afgezien van dat een porto een bagger afstraling heeft gaat het vermogen ook niet echt helpen.
Daarom wil ik in de auto (waar de accu achterin zit) een relais bouwen die mijn 25 Watt lineair aanstuurt zodra ik mijn porto aanzet.
(dan kan de stroom de kortste route nemen en hoef ik door 500 liter zooi in de kofferbak te spitten om een schakelaartje aan te zetten wat ik dan vergeet uit te zetten en de auto niet meer gaat starten).

Dus liefst een die met het 12v signaal van de porto cigarettenstekker voeding werkt en 25W met marge kan schakelen.

In china heb ik al genoeg dingen gevonden maar die zijn allemaal met afstand bedieding etc.. Het probleem is dan hetzelfde, vergeet ik het relais uit te zetten is de accu leeg.
weet iemand een modelletje wat deze functionaliteit heeft? (12 Volt in, draadloos relais op 5m afstand schakelt...
misschien iets makkelijker dat om de grote 4 websites door 50.000 relais heen te spitten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 18:12 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2010, 21:23
Berichten: 318
Ander idee.....Waarom stuur je het relais niet aan
zodra je de verlichting in schakeld.
Effe draadje vanaf het achterlicht naar het relais en je bent klaar.
Je rijd toch altijd met de verlichting aan.
Tenminste ik wel.
Weet niet of het in kombinatie met de huidige elektronica van de auto
wel lukt.

Gr Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 20:21 
Offline

Geregistreerd: 31 dec 2005, 15:18
Berichten: 233
Woonplaats: Breda
Je werkt met een portofoon, in FM neem ik aan. De PA zal dan een klasse-C eindtrap zijn die geen ruststroom trekt. Waarom zou de voedingsspanning er dan af moeten?

Andere manier: tap wat HF af van de ingang van de PA en voer dat naar een HF-vox schakeling. Schakel daarmee een relais die de voedingsspanning op je PA inschakelt en tevens een timer-circuit triggert wat het relais een instelbare tijd aangetrokken houdt. Met een 555 chipje is 10 minuten zeker haalbaar.

_________________
Carel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 21:53 
Offline

Geregistreerd: 14 nov 2007, 18:56
Berichten: 1175
Woonplaats: Zuidbroek
Is een mogelijkheid ook een relais dat voor caravans gebruikt wordt voir constante stroom?
Als de accuspanning te laag is schakeld die af.
Bij draaiende motor heb je hogere spanning.

Kees


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 22:15 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2011, 22:19
Berichten: 2117
Woonplaats: JO21XX
Of gewoon een aftakking van de schakeldraad voor bv je radio: contact aan, lineair aan, contact uit, lineair uit. Dan wel lekker via relais laten lopen.

_________________
.... But will it blend?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 23:49 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 216
Jan,

helemaal geen slecht idee...
daar had ik nogniet aan gedacht..
fixed niet alles wat ik wilde maar is goedkoop, snel en is voor 99% werkend


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 23:51 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 216
pa5cw schreef:
Is een mogelijkheid ook een relais dat voor caravans gebruikt wordt voir constante stroom?
Als de accuspanning te laag is schakeld die af.
Bij draaiende motor heb je hogere spanning.

Kees


helaas, met de caravan ben ik er al achter gekomen dat 12v cont en contact altijd aan zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 08:09 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2014, 12:05
Berichten: 86
Woonplaats: Vlaams Brabant
da's vreemd, ik verwacht aan een voertuig radio altijd een 12V continu draad, en een 12V geschakelde draad, die de radio aan- en uitzet als je het voertuig start. in de ISO connectoren zijn dit de rode en de gele draad. ( eentje is continu, andere is geschakeld )
eventueel kan je via een relais met overname contact je versterker inschakelen met een drukknop, en als de spanning wegvalt, valt het relais ook automatisch af. (zie bijgevoegd paint-schema'tje )
Mvg, Kevin.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: relais met overnamecontact
relais.bmp
relais.bmp [ 106.1 KiB | 887 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 22:01 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 216
het grootste probleem is dat mijn auto geen 12v dynamo heeft maar een dc2dc omvormer. de "startaccu" wordt ook niet gebruikt voor een startmotor maar is enkel voor de boordcomputer en onboard wifi. er is ook geen motorloop detectie, tenzij je zo'n dure euro5/6 detector van 500 euro / 50 ampere inbouwt.
er is een accesoire signaal, maar die zit aan de verkeerde kant van de auto en achter een console waar je 2uur bezig bent om bij de kabel te komen.

vandaar de vraag om de stroom bij remote te schakelen.
licht gebruiken zoals jan voorstelde werkt, zo had ik ook mijn draadloze achteruitrijcamera op de caravan geschakeld.. wanneer ik de camera nodig had heb ik licht aan.. enig nadeeltje is dat ik mijn licht nu aan moet zetten als ik op eenparkeerplaats stil sta en 25watt wil hebben.. daarom 99% oplossing...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 22:07 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 216
ON5DRE schreef:
da's vreemd, ik verwacht aan een voertuig radio altijd een 12V continu draad, en een 12V geschakelde draad, die de radio aan- en uitzet als je het voertuig start. in de ISO connectoren zijn dit de rode en de gele draad. ( eentje is continu, andere is geschakeld )
eventueel kan je via een relais met overname contact je versterker inschakelen met een drukknop, en als de spanning wegvalt, valt het relais ook automatisch af. (zie bijgevoegd paint-schema'tje )
Mvg, Kevin.


ah, dan dachten we aan verschillende dingen. het relais van mijn caravan wordt via een blackbix aangestuurd omdat er dus geen echte accu is. de koelkast van de caravan zou de accu binnen 10min leeggetrokken hebben anders.

een afvallend relais zoals je besxhrijft zou kunnen werken, echter de stroom voor de lineair moet van helemaal achter in de auto komen, de porto haalt de stroom uit de 120watt sigarettenstekker. liever geen lange stroom kabels door de auto, de coaxkabel is al erg genoeg


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 feb 2017, 22:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 sep 2007, 19:59
Berichten: 1545
Woonplaats: Oldenzaal
https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 29037.html
4 kanalen
10A =120W
Is niet meer beschikbaar hier, maar vast nog wel ergens anders
is wel gemakkelijk te kraken

_________________
Wat niet kan is nog nooit gebeurd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 feb 2017, 16:42 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2013, 13:10
Berichten: 1590
OM'S en meelezers,
Persoonlijk denk ik dat het probleem van sottezero wel is op te lossen als we vaste paden verlaten.
Zo denk ik dat hij in een electroauto rondtoert en dat is effe anders . DC2DC als ik fout zit meld het
Wel in de gaten houden dat er geen 150 Amp/uur startaccu dan is
Dan kom je tot de situatie porto en PA aansluiten en schakelen met en aan 12volt boordnet
Liefst met zo kort mogelijke verbindingen
Porto meestal wel uit de aanstekerplug te voeden 2,5 a 3 watt als aansturing voor PA 25 wastt
Houdt het op 0,75 amp met ruime marge Tx
Porto via coax signaal verbonden met PA. Geeft de mogenlijkheid om met HF vox schakeling relais gestuurd te werken Maar waar pik je 12 volt boordspanning op met zo'n 5 amp (beetje ruim rekenen 25w Pa rendement `50 met wat reserve)
De 12 volt moet aanwezig zijn met contactslot ingeschakeld
Ik ben geen automonteur dus.....en helemaal niet bekend met electrofietsen de sluipende automobielen die een bromtoon nodig hebben voor de veiligheid.
k Geef slechts en denkrichting aan
55 en 73 de Ruud PA0RAB


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2017, 20:19 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2013, 13:10
Berichten: 1590
OM's en meelezers
k Vind de probleemstelling van Sotta ergens leuk .Even wat anders
Carel ergens heb je gelijk ,Een klasse C fm PA trekt in rust geen stroom Echter toch wel want de hf spanning van het sturende TXje stuurt de HF voxschakeling aan en die wil toch ook enkele mA stroom
Dan je tip om een timerschakeling TX/Rx tussen te schakelen is onpraktisch Klets je precies 37,65 sec (als voorbeeld) Langer je valt af en korter een grote pauze met slechts draaggolf Hoewel een korte pauze als bij de rogerbeep zonder beep is niet weg
Volgens mij is de vraagstelling Als ik de porto aanzet (RX) kan ik dan ook de PA van spanning voorzien
Dus een stroomdetectie op de porto en info naar PA spanningsrelais of via toch contactslot
Dan het volgende probleem waar haalt de PA z'n spanning met voldoende stroom vandaan Liefst contactslot gestuurd scheelt stroomdetectie en stevig relais en ook nog zonder extra bedrading te hoeven trekken.
Nog een praktische opmerking Verwijder die liters zooi want de PA hi hi heeft lucht nodig
55 en 73 de Ruud PA0RAB


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling