Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F683

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#16 Bericht door pa3vos »

Mooi ! geen foutmeldingen meer...
Ik ga deze week er mee aan de pruts...

Je hoort van mij.. :)
Bijlagen
Error free compilation
Error free compilation
Altiet an't knooi'n :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#17 Bericht door ----- »

Ik heb nog een beetje zitten nadenken over hetgeen wat je wil bereiken.
Je zegt dat de mute knipperled frequentie precies 1 sec is met een dutycycle van 50%.

Dan is het dus ook zo dat als de led korter dan 500mSec aan is je de Mute hebt gedeactiveerd.
In dat geval kan de PTT dus ook direct afgeschakeld worden.

Dit verkort de gemiddelde wachttijd behoorlijk.
In het oude geval wordt er gemiddeld 350mSec gewacht tot de PTT wordt afgeschakeld.
In het nieuwe geval slecht 125mSec (Let op, ik spreek hier over gemiddelde afschakel tijden)

In software is redelijk eenvoudig toe te voegen door een extra teller PTT_RELEASE genaamd, die meet hoe lang de mute led al aan is.

Wat ik ook gedaan heb is de Loop cyclus versneld door telkens slecht 10mSec te wachten. Hierdoor kan je nog exacter meten en dus net iets eerder schakelen.

Zoals ook bij het originele programma zal je de polariteit van de CHARGE_LED, MUTE_LED, LINK_LED moeten aanpassen aan jou schakeling. m.a.w. is de pin van de PIC hoog als de LED aan is, of laag.
Dat doe je in deze regels
IF LINK_LED = 0 THEN
IF CHARGE_LED = 1 THEN
IF MUTE_LED = 1 THEN


Met de twee timers kan/moet je misschien ook nog wat spelen, Dat doe je in onderstaande regels
PTT_DELAY = 51
IF PTT_RELEASE < 50 THEN PTT_DELAY = 0 END IF


Ik hoop dat ik het goed geschreven heb, is altijd moeilijk als je niet zelf kan debuggen.

Nieuwe code:

Code: Selecteer alles

PROGRAM GN9120
' *
' * Project name:
' GN9120
' MCU: PIC12F683
' Note that I'm using optocouplers to detect my status LED's so the outputs of the opto's
' are inverted. A lit LED is a logic zero output. If you have transistor buffers that
' don't invert logic, then change all of the test statements the the opposite of what they currently are.
' For example: current code = "if CHARGE_LED=0" would be changed to "if CHARGE_LED=1"
' Also change initialisation commands.

SYMBOL CHARGE_LED = GPIO.0
SYMBOL MUTE_LED = GPIO.1
SYMBOL LINK_LED = GPIO.2

SYMBOL PTT = GPIO.5

main:
DIM PTT_DELAY AS BYTE
DIM PTT_RELEASE AS BYTE
CMCON0 = 7 ' turn off comparator
ANSEL = 0 ' analog off
TRISIO=%00000111 ' Port GPIO.0,1,2 INPUTS, 3,4,5 is OUTPUT

' Initialise all variables
PTT = 0
PTT_RELEASE = 0

Loop:
IF LINK_LED = 0 THEN     
	IF CHARGE_LED = 1 THEN
		IF MUTE_LED = 1 THEN
			PTT = 1
			PTT_DELAY = 51
			IF PTT_RELEASE < 255 THEN PTT_RELEASE = PTT_RELEASE + 1 END IF
		ELSE
			IF PTT_RELEASE < 50 THEN PTT_DELAY = 0 END IF
			IF PTT_DELAY > 0 THEN PTT_DELAY = PTT_DELAY - 1 END IF
			IF PTT_DELAY = 0 THEN PTT = 0 END IF
			PTT_RELEASE = 0
		END IF
	ELSE
		PTT = 0
	END IF
END IF

DELAY_MS(10)

GOTO Loop

END.

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#18 Bericht door pa3vos »

Hoi Marcel,

Ziet er goed uit! Ik heb heel vroeger op de MTS alleen machine taal gehad en wat Basic. maar dat was nooit mijn ding.
Ik was meer een hardware man 8) ...

Ik heb de schakeling al ff gebouwd en de PIC zit op een IC-voetje dus die trek ik er zo af om te herprogrammeren.

Met een DIP-switch en een micro push button de CHARGE-, MUTE- en LINK-status gesimuleerd. En tot zover werkt alles prima. Alleen zoals je al schrijf is er prake van een korte uitschakelvertraging. Bij het inschakelen is die vertraging er overigens niet!

over die 1 sec. moet ik eerlijk zeggen dat ik dat met een stopwatch heb gemeten. Ik heb helaas geen scoop meer. Dus als de software dit zelf kan beoordelen en daar naar handelt, dan is dat helemaal super.

Ik gebruik overigens voor de GN9120 de inverting softwareversie van VK3KBC. hij heeft ook de non-inverting versie op zijn site staan.

Ik kan de gewijzigde versie nog even in de PIC zetten en kijken wat dat doet.

Wat ik overigens ben vergeten te vertellen is dat in tegenstelling tot de GN9120, de CS361N een iets andere LINK en MUTE indicatie hebben. Bij de GN9120 zijn dat 2 LED's (Groen voor LINK en ROOD voor MUTE). Bij de CS361N is er slechts één Groene LED die bij LINK-status continue brandt en knippert bij MUTE. Het lastige is dat je eigenlijk beide condities nodig hebt om te voorkomen. De reden hiervan is ook min of meer beschreven in het verhaal van de oorspronkelijke auteur VK3KBC. Wat ik nu van plan ben is om de LINK status continue actief te maken. In principe zou de software er niet meer naar hoeven te kijken maar ik hoop stiekem dat ik bij het meten nog ergens een signaaltje op te kunnen pikken dat gelieerd is aan de de LINK status maar wel los staat van de MUTE.

Moet nu ff wachten op de optocouplers en een 5V relay en dan kan ik de zaak afbouwen.

73's Fokko
Altiet an't knooi'n :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#19 Bericht door ----- »

Oke, dan zit het toch iets anders

Mooiste zou inderdaad zijn als je de 2 signalen kon scheiden, dus MUTE los van LINK, en of dat nu via een Mute signaal of Link signaal is maakt niet uit, als ze maar gescheiden zijn.

Vraag, je bediend de PTT met het Mute circuit. maar hoe schakel je die Mute ? is dat met een knopje op de headset of werkt het VOX ?

Als je zend dus PTT aktief (mute is gedeactiveerd) brand het groene lampje continu. ?

Als je luistert dus PTT niet aktief (mute is geactiveerd) knippert het groene ledje ?

Groene ledje langer dan 500mSec uit is LINK verloren ?

Heb ik dat goed zo ?

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#20 Bericht door pa3vos »

Hoi Marcel,

Zou kunnen hoor. Het is ook jammer dat de Mute en de Link niet precies zo zijn uitgevoerd als op de GN9120. Zo te zien is de CS361N een nieuwere versie van de GN9120, en hebben ze e.a. wat vereenvoudigd.

Ik zal even wat experimenteren met de laatste versie van jouw. Heb er wel vertrouwen in. De PTT-interface werkt in principe al, maar als die delay nog wat korter kan is dat wel zo prettig. Zo gezegd; eerst ff proberen en dan hoor je van mij. :)

73's Fokko
Bijlagen
PTT Interface CS361N
PTT Interface CS361N
Altiet an't knooi'n :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#21 Bericht door ----- »

Dat waren vragen van mij Fokko, ik probeer te begrijpen hoe het werkt, wanneer je wat doet en welke led wanneer brand. Ik heb zo'n headset niet

In de eerste versie van mij staat
PTT_DELAY = 11

Die telt af met stappen van 50mSec , als ie op 0 is schakelt de PTT, dat is dus na 11 x 50mSec = 550 mSec

Als je de uitschakel vertraging korter wil/kan hebben, maak je er PTT_DELAY = 10 of 9 , totdat het net nog goed gaat.

In de laatste versie is dus wacht lus 10mSec en staat
PTT_DELAY = 51
Dat is dan dus 51 x 10mSec = 510mSec ook hier kan je de wacht tijd veranderen door PTT_DELAY groter of kleiner dan 51 te maken.


Hier nog een poging uit te leggen wat het doet, zodat je het wat kan begrijpen. Dit loopje wordt 100x per seconden afgewerkt

Code: Selecteer alles

Loop:																		'Begin van de programma loop
IF LINK_LED = 0 THEN     													'Controleren of de headset gelinked is, (LED = aan) zoniet spring naar onderste ELSE
   IF CHARGE_LED = 1 THEN													'Controleren of de headset niet op de lader staat, (LED = UIT) zowel spring naar onderste ELSE	
      IF MUTE_LED = 1 THEN                                                  'Mute LED is uit dan:
         PTT = 1															'		PTT pinout hoog
         PTT_DELAY = 51														'		Variable PTT_DELAY op 51 zetten
         IF PTT_RELEASE < 255 THEN PTT_RELEASE = PTT_RELEASE + 1 END IF		'		Variable PTT_RELEASE optellen (meten hoe lang de LED uitblijft)
      ELSE																	'Mute LED is aan dan:
         IF PTT_RELEASE < 50 THEN PTT_DELAY = 0 END IF						'	Als de Mute Led korter dan 500mSec uit is geweest dan PTT pinout laag
         IF PTT_DELAY > 0 THEN PTT_DELAY = PTT_DELAY - 1 END IF				'	PTT_DELAY aftellen 
         IF PTT_DELAY = 0 THEN PTT = 0 END IF								'	Als PTT_DELAY op 0 staat PTT laag  (51 x 10mSec = 510mSec)
         PTT_RELEASE = 0													'	PTT_RELEASE reseten 
      END IF		
   ELSE																		' Onderste ELSE: Als LINK verbroken is of HEADSET op lader ga hierheen en dan:
      PTT = 0																' PTT pinout laag
   END IF
END IF

DELAY_MS(10)																' 10 mSec wachten

GOTO Loop																	' Begin weer bovenaan

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#22 Bericht door pa3vos »

Sorry had je vragen nog nniet beantwoord :) ...

Heb je overigens de website vna VK3KBC nog bezocht? http://www.radcomms.net/GN9120V2.html...

Dat verklaar veel.

Maar hieronder nog even kort op jouw vragen:

Vraag, je bediend de PTT met het Mute circuit. maar hoe schakel je die Mute ? is dat met een knopje op de headset of werkt het VOX ? Met een drukknop op de headset.

Als je zend dus PTT aktief (mute is gedeactiveerd) brand het groene lampje continu. ? inderdaad

Als je luistert dus PTT niet aktief (mute is geactiveerd) knippert het groene ledje ? inderdaad. Helaas is dan wel om de 5 sec. en zacht piepje te horen wat impliceert dat de MUTE nog geactiveerd is. In MUTE kun je namelijk wel luisteren maar doet de microfoon het niet.

Groene ledje langer dan 500mSec uit is LINK verloren ?[/color] Dat weet ik niet omdat ik dat niet kan simuleren. Ik vermoedt dat dit wel wat langer is. In de headset klinkt dan volgens de handleiding alleen een aantal piepjes.
Altiet an't knooi'n :wink:

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#23 Bericht door pa3vos »

Nog ff wat nieuwe foto's

Alleen de optocouplers er nog in drukken en de 5V spanningsregelaar en relais nog aansluiten... 8)
Bijlagen
PTT- Interface op Basis PCB geplakt.
PTT- Interface op Basis PCB geplakt.
Altiet an't knooi'n :wink:

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#24 Bericht door pa3vos »

Nog een plaatje...
Bijlagen
Aansluiting op de MUTE en CHARGE LED naar de PTT interface
Aansluiting op de MUTE en CHARGE LED naar de PTT interface
Altiet an't knooi'n :wink:

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#25 Bericht door pa3vos »

Nog een plaatje van de audio aansluiting (MIC en SPEAKER) naar de transceiver.
Bij nader inzien had in de trafo niet hoeven te verwijderen. in dat geval was de microfoon gain in 5 standen instelbaar geweest.
Ik kies er echter voor om dat traploos te kunnen doen met en potmeter met een klein knopje aan de buitenkant van het basisstation.
De geluidskwaliteit is overigens zeer goed.

PA3VOS / Fokko
Bijlagen
Beide audio aansluitingen zichtbaar
Beide audio aansluitingen zichtbaar
Altiet an't knooi'n :wink:

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#26 Bericht door pa3vos »

PG8M schreef:Ik heb nog een beetje zitten nadenken over hetgeen wat je wil bereiken.
Je zegt dat de mute knipperled frequentie precies 1 sec is met een dutycycle van 50%.

Dan is het dus ook zo dat als de led korter dan 500mSec aan is je de Mute hebt gedeactiveerd.
In dat geval kan de PTT dus ook direct afgeschakeld worden.

Dit verkort de gemiddelde wachttijd behoorlijk.
In het oude geval wordt er gemiddeld 350mSec gewacht tot de PTT wordt afgeschakeld.
In het nieuwe geval slecht 125mSec (Let op, ik spreek hier over gemiddelde afschakel tijden)

In software is redelijk eenvoudig toe te voegen door een extra teller PTT_RELEASE genaamd, die meet hoe lang de mute led al aan is.

Wat ik ook gedaan heb is de Loop cyclus versneld door telkens slecht 10mSec te wachten. Hierdoor kan je nog exacter meten en dus net iets eerder schakelen.

Zoals ook bij het originele programma zal je de polariteit van de CHARGE_LED, MUTE_LED, LINK_LED moeten aanpassen aan jou schakeling. m.a.w. is de pin van de PIC hoog als de LED aan is, of laag.
Dat doe je in deze regels
IF LINK_LED = 0 THEN
IF CHARGE_LED = 1 THEN
IF MUTE_LED = 1 THEN


Met de twee timers kan/moet je misschien ook nog wat spelen, Dat doe je in onderstaande regels
PTT_DELAY = 51
IF PTT_RELEASE < 50 THEN PTT_DELAY = 0 END IF


Ik hoop dat ik het goed geschreven heb, is altijd moeilijk als je niet zelf kan debuggen.

Nieuwe code:

Code: Selecteer alles

PROGRAM GN9120
' *
' * Project name:
' GN9120
' MCU: PIC12F683
' Note that I'm using optocouplers to detect my status LED's so the outputs of the opto's
' are inverted. A lit LED is a logic zero output. If you have transistor buffers that
' don't invert logic, then change all of the test statements the the opposite of what they currently are.
' For example: current code = "if CHARGE_LED=0" would be changed to "if CHARGE_LED=1"
' Also change initialisation commands.

SYMBOL CHARGE_LED = GPIO.0
SYMBOL MUTE_LED = GPIO.1
SYMBOL LINK_LED = GPIO.2

SYMBOL PTT = GPIO.5

main:
DIM PTT_DELAY AS BYTE
DIM PTT_RELEASE AS BYTE
CMCON0 = 7 ' turn off comparator
ANSEL = 0 ' analog off
TRISIO=%00000111 ' Port GPIO.0,1,2 INPUTS, 3,4,5 is OUTPUT

' Initialise all variables
PTT = 0
PTT_RELEASE = 0

Loop:
IF LINK_LED = 0 THEN     
	IF CHARGE_LED = 1 THEN
		IF MUTE_LED = 1 THEN
			PTT = 1
			PTT_DELAY = 51
			IF PTT_RELEASE < 255 THEN PTT_RELEASE = PTT_RELEASE + 1 END IF
		ELSE
			IF PTT_RELEASE < 50 THEN PTT_DELAY = 0 END IF
			IF PTT_DELAY > 0 THEN PTT_DELAY = PTT_DELAY - 1 END IF
			IF PTT_DELAY = 0 THEN PTT = 0 END IF
			PTT_RELEASE = 0
		END IF
	ELSE
		PTT = 0
	END IF
END IF

DELAY_MS(10)

GOTO Loop

END.
Heb deze versie geprobeerd en die werkt niet. Hoewel ik nog wel het knipperen van de MUTE LED simuleer met een drukknop die ik twee keer per seconde indruk. Wat er nu gebeurd is dat ik bij iedere keer dat ik de drukknop indruk (en de ingang van de PIC eigenlijk naar 0 trek) de PTT geactiveerd wordt. je zou dus kunnen zeggen dat de PTT schakelt met de frequentie van de MUTE LED.

Ik heb even jouw eerste programmaatje naast de bovenstaande gehouden en krijg de indruk dat de oorzaak in de LOOP zit.
maar dat zou ik ook maar zo fout kunnen hebben.

Nadat ik jouw eerste versie er weer in had geschoten werkte de simulatie wel weer goed.
Enig idee?

73's Fokko
Altiet an't knooi'n :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#27 Bericht door ----- »

Dat gaat nog niet mee vallen om dat op deze manier goed werkend te krijgen, bij software schrijven is het vaak proberen (tenminste bij mij wel :wink: )

Ik heb de fout gevonden, nu dus nog een nieuwe versie die wel zou moeten werken voor zover ik t kan overzien.

Heb ook constante voor inverting of niet toegevoegd, zodat je deze gemakkelijk kan wijzigen, en de code wat leesbaarder wordt

Ook de timers heb ik aan het begin gezet zodat je daar ook gemakkelijk mee kan experimenteren. (DELAY_VALUE en RELEASE_VALUE)

Handmatig schakelen zal haast niet te doen zijn. Zeker als je te snel doet zal de PTT afvallen, omdat dan wordt gedacht dat je de MUTE hebt uitgeschakeld.

Code: Selecteer alles

PROGRAM GN9120
' * VERSIE: 4
' * Project name:
' GN9120
' MCU: PIC12F683
' Note that I'm using optocouplers to detect my status LED's so the outputs of the opto's
' are inverted. A lit LED is a logic zero output. If you have transistor buffers that
' don't invert logic, then change all of the test statements the the opposite of what they currently are.
' For example: current code = "if CHARGE_LED=0" would be changed to "if CHARGE_LED=1"
' Also change initialisation commands.

SYMBOL CHARGE_LED = GPIO.0
SYMBOL MUTE_LED = GPIO.1
SYMBOL LINK_LED = GPIO.2

SYMBOL PTT = GPIO.5

main:
' LED signal inverting or not
CONST aan = 0            '  0 voor inverting, 1 voor noninverting
CONST uit = 1            '  1 voor inverting, 0 voor noninverting

DIM PTT_DELAY AS BYTE
DIM PTT_RELEASE AS BYTE
DIM DELAY_VALUE AS BYTE
DIM RELEASE_VALUE AS BYTE
CMCON0 = 7 ' turn off comparator
ANSEL = 0 ' analog off
TRISIO=%00000111 ' Port GPIO.0,1,2 INPUTS, 3,4,5 is OUTPUT

' Initialise variables

'timer waarde voor de PTT uitschakel vertraging
DELAY_VALUE = 51       ' 51 x 10mSec = 510mSec
'timer waarde voor de PTT release als de Mute led voortijdig aangaat
RELEASE_VALUE = 49    ' 49 x 10mSec = 490mSec

PTT = 0

Loop:
IF LINK_LED = aan THEN
   IF CHARGE_LED = uit THEN
      IF MUTE_LED = uit THEN
        IF PTT = 0 THEN PTT_RELEASE = 0 END IF
        PTT = 1
        PTT_DELAY = DELAY_VALUE
        IF PTT_RELEASE < 255 THEN PTT_RELEASE = PTT_RELEASE + 1 END IF
      ELSE
        IF PTT_RELEASE < RELEASE_VALUE THEN PTT_DELAY = 0 END IF
        IF PTT_DELAY > 0 THEN PTT_DELAY = PTT_DELAY - 1 END IF
        IF PTT_DELAY = 0 THEN PTT = 0 END IF
     END IF
ELSE
    PTT = 0
END IF
END IF

DELAY_MS(10)

GOTO Loop

END.

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#28 Bericht door pa3vos »

Hoi Marcel,

Ja ik snap dat het lastig is maar zover was ik nooit alleen gekomen. Dus ik ben je al zeer erkentelijk voor al je inspanningen tot nu toe. De optocouples zijn onderweg en zullen er donderdag wel zijn. Dan kan ik het met het signaal van de MUTE proberen. Je hoort z.s.m. als ik wat geexperimenteerd heb met de waarden.

73's Fokko
Altiet an't knooi'n :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#29 Bericht door ----- »

Ach ik vind programmeren leuk om te doen, is een mooie gymnastiek waarmee ik die grijze massa wat in beweging kan houden.

Het is ook niet mijn beroep of heb er ook niet voor geleerd. Gewoon hobby.

En die dingen zijn gewoon handig, als ik een timer nodig heb ga ik echt niet meer met een 555 ic klooien en aanpassen van R en C waarden.
Dan pak ik een 12F675 (even groot) en programmeer de timer (of meerdere timers in hetzelfde IC). met veeeeel meer mogelijkheden qua dutycyle en phase als een 555.

Maar ook een Callgever, CW keyer of Sequencer of zoals jij om andere apparaat te besturen, met 1 klein chipje te regelen en zeer flexibel in vergelijk met analoge oplossingen.

Gebruikersavatar
pa3vos
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2008, 22:35
Roepletters: PA3VOS
Locatie: Lonneker

Re: Hulp gevraagd bij aanpassing programmaatje voor PIC 12F6

#30 Bericht door pa3vos »

Hoi Marcel,

Ik heb vandaag de optocouplers binnen gekregen en de hardware meteen afgemaakt. Verder kwam ik tog nog een signaaltje tegen op de PCB die tussen 0 en 1 schakeld bij het bedienen van de LINK-toests op de headset. Enige wat ik moest doe is de regel IF LINK_LED=0 THEN wijzigen in LINK_LED=1 THEN

nog steeds werkt om onverklaarbare wijze de eerste versie van jouw zonder problemen. De uitschakelvertraging is ca 1,5 sec. Niet echt een killer, maarwellicht te verbeteren.

Versie 4 (jouw laatste versie) heeft net als de versie daarvoor hetzelfde probleem dat de bij het knipperen van de MUTE-LED in hetzelfde ritme de PTT schakelt. Daar kan ik nog steeds geen verklaring voor vinden. Ook in versie 4 heb ik de LINK_LED status overigens gewijzigd zoals boven. Maar dat kan niet de oorzaak zijn van het knipperen van de PTT. Ik had dit probleem oon voor dat ik de LINK_LED heb aangepast.

Heb je nog suggesties? kan het een timingprobleem zijn in die tellers?


PS:
"mikroBasic Pro for PIC" heeft overigens wel een debugger aan boord maar ik heb geen idee hoe ik daar mee om moet gaan.
Altiet an't knooi'n :wink:

Plaats reactie