FM ontvanger op basis van de TDA7000

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#16 Bericht door Rodion »

Hallo Tjerk,

Ik heb daar een elegant voorbeeld van gezien in een transparante behuizing. Als beginner heb ik echter op een PCB meer overzicht in de schakelingen die ik overneem van schema's, maar 3 of 4 pootjes op een baan, kan je onderling ook met een bolletje soldeertin verbinden, is 't niet? Vind dat eigenlijk ook directer en mooier op zo'n koperplaatje. Het koperplaatje is de plus of juist massa? Het metalen chassis of de frontplaat is weer geaard, neem ik aan... Fantaseer een beetje hardop... Had de TDA7000 even kort aan de praat met een liedje van Ed Sheeran van een of andere zender, maar besloot alles dichter en beter op elkaar te solderen en nu heeft ie helaas geen ontvangst meer. Uit een bouwdoosje heb ik ook een TDA7088T die met een extra IC (TDA7040, overigens ook SMD) stereo ontvangst levert. Ik heb dat IC'tje op een SO-8 stukje PCB gesoldeerd (viel trouwens reuze mee met 0,8 mm conische tip). Zoals gezegd, wil ik eigenlijk naar een geaard metalen frame of kastje
TDA7088T.gif
. Hoe maak je daar trouwens mooie ronde gaatjes in voor de asjes van potmeters, of rechthoekige schermpjes...

Alvast bedankt voor de tip, is voor mij echt een uitdaging!

Groet Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#17 Bericht door PE9ZZ »

Rodion schreef:Het koperplaatje is de plus of juist massa?
Altijd massa. De voedingsspanning wordt ontkoppeld naar massa en die condensatoren zijn dan meteen mooie steunpunten voor je hooibergbouw. Zorg er ook altijd voor dat je signaalvoerende verbindingen zo kort mogelijk zijn. De spoeltjes bijvoorbeeld moeten echt direct op het IC zitten en de varco ook. Verbindingen "zweven" boven je massavlak. Met een beetje creativiteit is dit een zeer goede bouwmethode die alleen erg arbeidsintensief is. Wat voor hobbyprojecten uiteraard geen enkel probleem is.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Stereo FM ontvanger op basis van de TDA7088

#18 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds aan het experimenteren met een FM radiootje dat het geluid in stereo moet weergeven. Uit een bouwdoos van Conrad heb ik een TDA7088 chip dat nagenoeg volledig operationeel op een printplaatje is gesoldeerd. Als versterker (plm. 1 Watt) gebruik ik een TDA7053 chip met twee 8 ohm luidsprekers en het mpx-stereosignaal van de TDA7088 wordt vertaald door een TDA7040 decoder chip. Het geheel is voor proef opgebouwd op een breadboard, maar ben van plan om de componenten zo dicht en direct mogelijk aan elkaar te solderen in een aluminium kastje. De radio doet het (stereo), maar de ontvangst is grillig en zwak en ik heb veel moeite om stabiel af te stemmen op een radiostation. Mogelijk komt dit doordat vooral de verbindingsdraden vanaf de TDA7088 te lang zijn (naar de stereo decoder, naar de potentiometer voor afstemming etc.) maar ik ben hier niet zeker van, want dit probleem had ik niet met het Conrad radiootje (mono) dat het luid en duidelijk deed. Ik kon hier ook goed mee afstemmen. Wie heeft nog tips om een teleurstelling te voorkomen als alles dadelijk vastzit en is ingebouwd. De TDA7040T stereo decoder IC is SMD en is op een adapter-printje gesoldeerd met ongeveer 5 cm lange draden op het breadboard. Dit is volgens mij ook niet ideaal...

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Richard

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Stereo FM ontvanger op basis van de TDA7088/TDA7040/TDA7053

#19 Bericht door Rodion »

Hoi beste mensen,

Mijn FM ontvangertje doet het uitstekend! Ik heb een prototype gemaakt en wil daar wat mee gaan spelen om hem hier en daar nog wat te verbeteren. Er moet een antenne aan, wil de afstemming veranderen, een display met frequentie-aanduiding of signaalsterkte, het geluid wat beter etc. De schakeling moet straks met de AM ontvanger (middengolf en lange golf omroepbanden) in een aluminium kastje komen. ik bedank jullie allemaal voor de geweldige tips.

Met vriendelijke groet,

Richard
Bijlagen
IMAG0014.jpg

Plaats reactie