YD1JJJ RF clipper/speech processor

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#16 Bericht door PA0FRI »

Remco schreef:@Frits: Ben ik wel benieuwd naar, kan je het effect bepalen van het clipniveauweerstandje,
door b.v. het te vervangen door een 500 Ohm potje?
Remco, ik was van plan om de clipper te testen met mijn FT890, maar helaas heeft de microfoon ingang van de set geen pen over om een 5 - 8 Volt spanning te verzorgen. Er moet nog wat aangeklungeld worden om het doel te bereiken.
Verder vraag ik mij af of niet een logaritmische clipping met minder vervorming verkregen kan worden, door het verplaatsen van een 3k3 weerstand.
Bijlagen
YD1JJJ.gif
YD1JJJ.gif (7.77 KiB) 6156 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#17 Bericht door Remco »

Ja, dat is een goeie maar betreft m.i. een stijlkwestie.

Dan komen we toch (via een omweg) op de 'clipping beauty' / klankkleur ;-)

Wat je zou kunnen doen is de boel opnemen met b.v. Audacity en dan
de spectrale plaatjes bij verschillende clipstijlen vergelijken, al dan niet
gelardeerd met mp3-tjes.

Btw. Bij mijn implementatie heb ik geen weerstand in serie richting
het filter. Gewoon zoveel mogelijk blokgolven genereren en dan filteren ;-)

Trouwens, dit is een mooi(er) filtertje: CFWS455IT
Laatst gewijzigd door Remco op 22 aug 2016, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#18 Bericht door PA0RAB »

Nu try it Dat deden we toendertijd met een potmetertje in de emiter leiding van de rf trap
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#19 Bericht door PA0FRI »

PA0RAB schreef:Nu try it Dat deden we toendertijd met een potmetertje in de emiter leiding van de rf trap
Da's nu jammer want er is geen zichtbare emitter in het ontwerp (hi!)
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#20 Bericht door pa1bvm »

ik moest opeens denken aan Faselus SSB ..weet niet precies waarom
dat is toch iets heel anders ..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#21 Bericht door pe1cmo »

De weerstand aan de uitgang moet blijven, dit wegens de afsluiting van je filter, hoewel die volgens mij rond de 1500 Ohm is. dus een 1k5 voor en 1k5 na de diodes misschien
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#22 Bericht door PA0FRI »

pe1cmo schreef:De weerstand aan de uitgang moet blijven, dit wegens de afsluiting van je filter, hoewel die volgens mij rond de 1500 Ohm is. dus een 1k5 voor en 1k5 na de diodes misschien
Je hebt gelijk, de input impedantie (2k0) van het filter was ik even vergeten. Het zou dan na de diodes in elk geval 2k2 kunnen zijn.
Bijlagen
YD1JJJ.gif
YD1JJJ.gif (1.48 KiB) 6123 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#23 Bericht door Remco »

Die ingangsweerstand/impedantie-optie had ik in mijn initiele reactie naar Frits ook
ingetypt, maar -na intypen- weer gewist om het volgende:

1. de (455 kHz) filters zijn 'ideaal'
2. er moet geclipt (Kofschip) worden, dus foezelen mag
3. dan is het een stijlkwestie kwa clippen:
3a. hard/hoekig --> (gierend) veel gain maken en laten clampen op de diodes
(waarbij afhankelijk van de/het type diodes de 'hoekvorm' wordt gegenereerd)
3b. 'zachter'/'met een aanloop' --> tijdsconstante invoeren.

Ad 3a. Dit is in mijn ogen echt clippen --> toppen afhakken met scherpte
en intermod buiten de passband wegfilteren en intermod binnen de passband accepteren
(geeft 'rauwere' klankkleur)

Ad 3b. Dit neigt naar 'compressie' --> overall 'druk' opvoeren,
met 'ADSR'. (geeft 'zachtere klankkleur')

Voorts: clippen <> compressie.

Ad ad 3a. Rauwere klankkleur resulteert in betere 'copy' aan de andere zijde
bij lage(re) SNR's. Dit is mijn ervaring zeker op UHF (lees: weinig static/atm storingen)
Het is een crime voor hardere signalen vanuit een comfortperspectief
('niet om aan te horen', etc) --> echter wel goed verstaanbaar
(maar -herhaal- niet comfortabel)

Ad ad 3b. Softere klankkleur is comfortabeler voor sterkere signalen maar
minder goed bij lage(re) SNR's --> niet/minder verstaanbaar

Dan nog een drogredenatie: in contests zijn diegenen die écht clippen
beter verstaanbaar (helemaal als audio piekt op 1.8 kHz) in de brij dan
de gemiddelde 'PROC' knop. <-- 'processing' --> veelal compressie.

Kom ik toch weer terug op de psychoacoustiek ;-)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#24 Bericht door pe1cmo »

Ik heb destijds mijn signaal in zowel clip als normaal vergeleken. Uitgaande van een ongeclipt signaal was het opvoeren van de audio gain met een 5 a 6 dB het optimum. Dan begon je wel te horen dat het geclipt was, maar bleef goed verstaanbaar. Ging je verder werd het rauw en bij sterke signalen ging de verstaanbaarheid achteruit.
Ik heb dit toen ook vergeleken met Arie, PA0EZ die toch wel een kritisch oor had kwa verstaanbaarheid in SSB.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#25 Bericht door PA0RAB »

Rick
Ergens is de overeenkomst tussen geclipte SSB en het faselus SSB signaal te begrijpen Clippen zorgt dat het niveau grotendeels hetzelfde blijft en Faselus kijkt naar fase verschillen bij dat grotendeels gelijke signaal bij het gemoduleerde signaal. (SK) om klaas Spaargaren PAOSSB heeft het ontwikkeld en het nodige erover gepubliceerd (oude Electrons?)
Mijn ervaring er mee was dat het signaal toch breder was dus weg SSB smal voordeel audio +zwaai =2x
Als je kijkt naar het laatste schema van Frits is de schematuur ergens net zo simpel
NE 602 had je niet wel de TBA120 clippende ingangsversterker en een quadratuur mengtrap /
fase vergelijker met toegankelijke ingangen
De terug mengtrap bij Frits is dan de fasevergelijker uA741 en oscilatorschakeling
73 de Ruud PA0RAB
Leuk dat de oude knutsels weer opgerakeld worden

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#26 Bericht door Remco »

We bevestigen elkaar en Frits heeft het petje omdat hij
het bouwpakketje in elkaar heeft geflanst, dus hij kan
het cliplevelexperiment doen (als ie daar zin in heeft ;-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#27 Bericht door PA0FRI »

pe1cmo schreef:Uitgaande van een ongeclipt signaal was het opvoeren van de audio gain met een 5 a 6 dB het optimum.
.
Het probleem met spraakprocessors is dat velen het onderste uit de kan willen hebben, zodat het aan de kant van de ontvanger onaangenaam wordt. Minder clipping is de remedie. Afregelen met behulp van een scoop is prima, maar zonder kan ook. Wanneer men met een 100 W zender normaal in de microfoon spreekt, zal de naald van een mechanische pwr-meter (niet in de PEP mode) gemiddeld 10 W aangeven. Met 100 W en snelle punten CW geeft de meter gemiddeld 30 W aan. Met clipping kan men de meter ook opspreken tot 30 W en dat is eigenlijk net teveel. Beter is om de begrenzing zodanig in te stellen dat de meter gemiddeld 20 W aanwijst. Vaak heeft men dan niet in de gaten dat er een processor in het spel is, terwijl de gemiddelde output behoorlijk is toegenomen. Ik schat ongeveer 3 dB.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#28 Bericht door PA0FRI »

Remco schreef:Frits heeft het petje omdat hij het bouwpakketje in elkaar heeft geflanst, dus hij kan het cliplevelexperiment doen (als ie daar zin in heeft ;-)
Vooralsnog geen zin en tijd voor, want ik was alleen benieuwd of de (kant en klare) schakeling goed zou werken.
De begrenzing was veel te sterk met veel scherpe pieken en met hinderlijk hoorbaar achtergrond lawaai. Kennelijk teveel signaal van onder andere de microfoon. Om niet aan de kleine print te morrelen, de verandering eenvoudig gehouden. De microfoon spanning verlaagd en het element belast met een weerstand. De clippende diodes voorzien van een extra weerstand. Omdat de microfoonversterking van mijn FT-890 is zeer groot is, een weerstand geplaatst tussen speech clipper en microfooningang. Er kon geen spanning betrokken worden uit de set, daarom een 9 V accu in het MOTOROLA huis van de microfoon opgenomen. De "on the air" rapporten zijn gunstig.
Bijlagen
YD1JJJ.gif
YD1JJJ.gif (2.3 KiB) 6014 keer bekeken
Processor.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#29 Bericht door PA0FRI »

Voor belangstellenden een artikel geschreven over deze YD1JJJ's RF Speech Processor: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... lipper.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#30 Bericht door ----- »

Leuk printje, maar ik heb wel een vraag Frits. Nou ben ik geen audiofiel perse , maar ik begrijp altijd dat als je wil DX'en je juist vermogen in de hoge tonen moet zien te krijgen en niet in de bas tonen. Is het gebruiken van een 10n naar aarde om het microfoon signaal te verzwakken dan wel de beste optie ? zou je dan niet beter 100n kunnen verkleinen op het printje (volgens mij dat gele ding als ik goed kijk). of nog beter een spannings-deler met 2 (smd) weerstanden aan pin 2 van de ingangs NE602

Verder heb ik een vraag of de schakeling ook even goed op 5 volt werkt ? dat is namelijk beschikbaar in de MH-31 microfoon en scheelt dus een batterij.

Plaats reactie