YD1JJJ RF clipper/speech processor

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

YD1JJJ RF clipper/speech processor

#1 Bericht door PA0FRI »

YD1JJJ (http://blekokqrp.blogspot.nl/2011/02/rf ... eiver.html) heeft een interessante RF clipper of speech processor ontworpen. Er was/is een kit en onlangs kon er via eBay een gemonteerde print besteld worden. Het miniatuur printje is inmiddels aangekomen.
Het ontwerp is bedoeld om in te bouwen in een YAESU MH-31 microfoon, maar kan ook anders ingezet worden.
Bijlagen
YD1JJJ schematic.JPG
YD1JJJ (1).JPG
YD1JJJ (2).JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#2 Bericht door pe1cmo »

Leuk ontwerp. Als je de 100 Ohm gaat variëren verander je de gain dus het clip niveau. Kan je optimaal je instelpunt zoeken.


Als je dit schema bestudeert, de versterker, clipper en filter in je set bouwt, direct na de modulator, gaat het nog mooier werken, maar voor de meeste mensen lastig.

Ik heb ooit een ssb set zelf gemaakt en daar dit soort schakeling in toegepast. Ik had als versterker een BF199 genomen, emitterweerstand regelbaar en in de collector een afgestemde kring, in jouw geval een 455 kHz trafo met twee dioden. uit op de koppelwikkeling
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#3 Bericht door PA1WBU »

Frits,

iets zegt me dat je dit printje uitgebreid aan de tand gaan voelen :D

Ben heel benieuwd naar jouw bevindingen! Wat vroeg men er op eBay overigens voor?

Wilko

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#4 Bericht door PA0FRI »

PA1WBU schreef:Ben heel benieuwd naar jouw bevindingen! Wat vroeg men er op eBay overigens voor?
Inclusief aangetekend verzenden (van Indonesië) was het 29,13 EURO, daar kon ik het niet voor laten "liggen"!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#5 Bericht door pe1cmo »

Mooie prijs voor zo'n mooie schakeling.

Normaal krijg je bij clipping harmonischen, die je hoort. Daarom is dit principe veeeeeeeel beter dan een analoge clipper.
Deze clipper maakt ook harmonische, maar omdat je op 450 kHz zit, zijn de harmonische dus 900 of 1350 kHz enz. Die vallen buiten het filter waardoor je daar geen last van hebt.

Eind jaren 80 en 90 werkte ik op 70cm met een HF clipper, gebaseerd op dit principe. Ik kon er 6dB meer gemiddelde SSB signaal mee maken, terwijl je PEP gelijk bleef, maar dan wel veel beter verstaanbaar, zeker bij zwakke signalen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#6 Bericht door Remco »

Ernstig leuke -en vooral simpele- schakeling!

Wat mij vooral verheugt, is de filtering na de balansmodulator i.p.v. dat er
dubbel zijband (DSB) wordt geclipt. (Frits, no pun intended)

Mijn RF-clipper (aka SSB Optimod) maakt ook eerst SSB
om daarna 'Sodom en Gomorra' te creëren d.m.v. een MC1350P,
dat daarna wordt 'afgefilterd' en terug gemengd.

De filters zijn dezelfde filters die de (ex) PTT gebruikte
om telefoongesprekken te stapelen in/op microgolfverbindingen en zijn
(is mij verteld, ik heb ze niet opengemaakt) 10-pool filters, dus 'rete' scherp.
(foto, zie onder)

Mijn advies is wel om het audio dat uit de laatste NE602
komt door een laagdoorlaatfilter te sturen.

Mijn ervaring is dat deze manier (dus analoog RF-clippen) de enige
manier is om een spectraal schoon geclipt signaal te genereren dat
ook psychoacoustisch klopt.

Dit laatste is erg belangrijk. Zie/hoor hier (vanaf 4:05, het signaal is 'S0')
met onderstaande RF-clipper op 70cm.

Wat ik wel tof vind, is dat het oude (eh ... lees 'nieuwe' ;-) Philipslogo weer op de
NE602's staat in de originele posting van Frits :-)
Bijlagen
rfclipper-FYM.jpg
rfclipper-FYM.jpg (67.94 KiB) 8411 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remco op 19 aug 2016, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#7 Bericht door Remco »

René, we reageerden bijna tegelijkertijd ;;-)

Telepathie, of de goede oude tijden?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#8 Bericht door pe1cmo »

Zeg dat wel.

Ik had dus deze schakeling bekeken en opgenomen in mijn schakeling.
Ik ga geen schema meer tekenen, maar als volgt.
Een 10.7 MHz oscillator (+/- 1,5 kHz) ging in een SBL 1 mixer. via de IF ingang via een potmeter het audio, daarmee kreeg je dus een DSB signaal met onderdrukte draaggolf. (vie de potmeter kon je de onderdrukking instellen, loper was GND)
Dat ging een 8 polig filter in, uitgang dus SSB. Dat een BF199 in, gain regelbaar met een potmeter in de emitter. Collector een 10.7 MHz trafo met 2 dioden.
Via de koppelwikkeling en een 2 polig 10.7 MHz filter (4 kHz breed) werd dat omhoog gemengd naar 70cm.

Dat setje gebruikte we in 1988 op de Hochkar (HH25A)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#9 Bericht door PA0FRI »

Remco schreef: Mijn advies is wel om het audio dat uit de laatste NE602 komt door een laagdoorlaatfilter te sturen.
Dat is een reden om het systeem niet direct voor de modulator te plaatsen, maar voor de microfoon versterker, zodat de laatste als filter kan funktioneren. Overigens was ik in 1970 waarschijnlijk één van de eersten die op 80 m met een RF clipper werkte. Oude rotten van destijds vonden dat maar flauwekul. Wie werkte ik jaren later met zijn set en fabrieksmatig ingebouwde RF processor: één van die oude rotten!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#10 Bericht door Remco »

@Frits: "You're preaching towards the converted"

Wat een leuk experiment is, is de manier van clippen te bepalen.
(zie ook link kwa psychoakoestiek).

Vanuit de gitaarpedalentechnologie (distortion, fuzz, etc etc ) zijn er verschillende varianten
die elk hun specifieke klankkleur geven en menig gitarist een goed pensioen hebben bezorgd.

Ik heb er met SSB Optimod mee geëxperimenteerd, maar het is te lang geleden
(> 22 jaar) om het precies te reconstrueren (<-- ik had toen geen laptop met Audacity ;-(

Het gaat o.a. om (als ik me goed herinner) symmetrisch of asymmetrisch clippen.
Google evt. op de schema's van de Boss gitaarpedalen en de talrijke postings hieromtrent.

In het filmpje werd asymmetrische clipping toegepast door -zoals
ook in gitaarpedalen wordt gedaan- niet twee diodes antiparallel te schakelen maar
een rij twee in serie en voor de andere rij een (1) exemplaar te gebruiken.

Wat ook auditief merkbaar is, is wanneer je b.v. germanium diodes, low barrier Schottky's of
gewone DUSjes (a la 1N4148) gebruikt.

In het filmpje (vanaf 4:05) waren dat bij mij BAT86's.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#11 Bericht door PA3DJS »

Remco schreef:
Wat ook auditief merkbaar is, is wanneer je b.v. germanium diodes, low barrier Schottky's of
gewone DUSjes (a la 1N4148) gebruikt.

In het filmpje (vanaf 4:05) waren dat bij mij BAT86's.
High-Barrier Schottky in combinatie met een laagohmig circuit clipt echt onverstaanbaar hard (niet bruikbaar in mijn ogen), daarentegen low-barrier in een hoogohmig circuit is lekker soft. Ik had verwacht dat jij ook met een long-tailed pair had gestoeid, die loopt ook zachtjes vast.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#12 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#13 Bericht door PA0RAB »

Frits,Remco Wim en anderen en de meelezers.
Heerlijk de herinneringen uit de 70 jaren weer op te halen 1970 de machtiging behaalden
Met het ploegje meedoen en contesten draaien Samen het station opbouwen
Transverter bouwen 06-40 kietelen tot 120 watt.
En Jawel Frits HF clipper op 9mc 1971?
Trapje lf met hoog af rond 2,5 Kc 4 dioden mixer met de germaniumdioden van OKAPHONE :lol: i.p.v. de geraniumdioden van PA0HAG
Trapje hf en dioden clipper naar 9mc xtalfilter met 2 VRZA mf jes3x xtal 27,005 en 3x 26,995 uit de luldoosjes weer dioden mixer met lf hoogaf en een xtal oscilator Met de ohmmeter de dioden paren op doorgangsweerstand
Op het gehoor instellen, allerlei dioden proberen. Dure en goedkope en vaak deden de ouwe getrouwe OA's het nog het beste,Scoops ? wie had er een .Vaak op de fiets naar een praatmaat,die via QRL wat kon regelen
Eigenlijk maakte je een een ssb modulator demodulator en zette op de goede plaats een dioclipper
Tegenwoordig gaat het iets gemakkelijker met de 602 tjes en versterkerblokjes
Uit die tijd stamde ook de descrambler van de politie spraak LF mengen met ander lf signaal en daarna zijband omdraaien Iets met TBA120
Heeft me wel een paar uur verhoor opgeleverd
Ik vroeg een officier of hij wilde weten hoe dat -geheime- ding werkte en waar je zo'n ding kon kopen
De HF clippers werkten veel fijner dan de LF clippers vele malen minder zijbandrotzooi
55 met het geknutsel en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#14 Bericht door PA0FRI »

Het schema anders getekend.
Bijlagen
YD1JJJ.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#15 Bericht door Remco »

@Frits: Ben ik wel benieuwd naar, kan je het effect bepalen van het clipniveauweerstandje,
door b.v. het te vervangen door een 500 Ohm potje?

Plaats reactie