YD1JJJ RF clipper/speech processor

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#31 Bericht door pe1cmo »

ik begrijp altijd dat als je wil DX'en je juist vermogen in de hoge tonen moet zien te krijgen en niet in de bas tonen
Dat wordt vaak gezegd, maar voor de verstaanbaarheid is het vooral bij de man belangrijk dat de grond frequentie van de stem onaangetast blijft, en dat ligt zo ongeveer van 300 Hz - 800 Hz.

Vooral bij langdurig (professioneel) gebruik waarbij men soms enkele uren achtereen een koptelefoon op heeft zijn er metingen verricht hetgeen resulteerde in dat men maar maximaal 10 minuten continu naar smalband mag luisteren omdat anders gehoorschade optreed. (Arbo wetgeving). De reden is dat als er een stukje frequentiespectrum mist, men het geluid automatisch harder gaat zetten om het te corrigeren. Vaak zie je dan een karakteristiek die een bult heeft van 800 Hz - 2 kHz, daarboven en daaronder afval. Voor de signaal ruis misschien beter, voor de oren niet.
Gebruik je smalband met een spectrum van 200 Hz - 3 kHz met een vlakke audio karakteristiek en voldoende signaal ruis afstand (>45 dB ongewogen) dan blijkt men het audio op de koptelefoon gemiddeld 10dB zachter te zetten en ervaart men het rustiger.

Eigenlijk moet men gewoon in breedband luisteren, 100 Hz - 10 kHz met voldoende signaal ruis afstand, maar helaas is daar geen frequentie spectrum voor (te druk)

Maar in geval van SSB, 300 Hz - 3 kHz is goed hoor.

In sommige supermarkten hebben ze intercom, bijvoorbeeld om een cassiere er bij te roepen, beknepen karakteristiek en een verstaanbaarheid van 0. Ik noem het maar vervorming.
Het komt goed binnen maar ik kan je niet verstaan.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#32 Bericht door ----- »

Maar dat is niet het spelletje wat ik speel, ik wil in die giga pileup net dat kleine verschil maken waardoor ik eruit wordt gepikt niet die ander. Audio kwaliteit, arbo wetgeving maakt me niks uit. ik wil gehoord worden onder de meest barre omstandigheden waar slechts callsign en rapport hoeft te worden uitgewisseld. (ieder z'n ding zeg ik er maar bij voordat we daar commentaar op krijgen)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#33 Bericht door PA5COR »

Daarom gebruik ik de EQplus van W2IHY met een veel betere compressor/limiter en downwards expander als in de FT 2000-D zit.
Lokale qso's op 1oo-2900 Hz of ESSB 50 - 4000 Hz meestal standaard 100-2900 en DX 200-2800 Hz met wat extra gain op middle/high in het audio.

Compressor/equalizer in de FT 2000-D uit.

Bespreken van de MD-1 microfoon op 5 cm van de mond, krijg altijd zeer goede audio rapporten zonder daarom te vragen.
Met 200 watt ga ik meestal door pile up's heen van de kilowatters..
Sinds de EQplus is de eindtrap meer uit als aan, scheelt weer stroom niet? ;)
ALC in de pieken slaat net uit, ver in het groene bereik.

Dat terwijl mijn stem echt niet een "microfoon stem" is.... :mrgreen:
Italiaanse bassen ben ik niet zo gek op, als je de koffiekopjes moet vasthouden tegen weg wandelen heeft dat ook geen zin.
Vreselijk scherpe modulatie heeft het nadeel dat ruis ook stoort, iets midden en laag erin geeft meer balans en meer duidelijkheid.

Bovendien kan ik met de FT 2000-D ook mijn ontvangst audio bewerken, laag af, hoog extra accentueren en zo de verstaanbaarheid van het tegenstation verbeteren.
ESSB heeft alleen zin als het tegenstation ook zo breed kan ontvangen, anders filtert het XF het toch weg, vandaar dat ik dan 100 Hz - 3000 Hz toepas of iets minder, DX nog wat smaller, minder laag met afval vanaf 200 Hz.
Gebruik van een goede breedband externe luidspreker uitteraard.

Vroeger was HF clipping van het besproken printje het enigste goedwerkende systeem, tegenwoordig kan het ook anders met een EQplus.
En die pas ik al 8 jaar toe, eerst op de FT 847 met Collins filters TX/RX nu op de FT 2000-D.

Al dit is mijn 2 Eurocent toegevoegde waarde... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#34 Bericht door PA0FRI »

[quote="PG8M"Is het gebruiken van een 10n naar aarde om het microfoon signaal te verzwakken dan wel de beste optie? Verder heb ik een vraag of de schakeling ook even goed op 5 volt werkt ? dat is namelijk beschikbaar in de MH-31 microfoon en scheelt dus een batterij.[/quote]
Die 10 nF is er om de electret HF-dood te maken. In de schakeling staat 10 nF parallel aan 890 Ohm (uitgerekend) en dat zal tov 1 nF qua audio niet zoveel uitmaken.
Testen met 5 V heb ik niet gedaan maar het zal vast wel werken want het ontwerp was speciaal voor een MH-31 microfoon.
Kijk voordat de advertentie verdwijnt nog even op: http://www.ebay.de/itm/152210628056?_tr ... EBIDX%3AIT
De verkoop loopt goed want regelmatig wordt het opnieuw aangeboden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#35 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Helaas was het readymade knutseltje veel te hard, maar met de mods van Frits weer te zacht.
Ik heb 2 MH-31's, waarvan 1 orgineel, dus kan dat snel checken. Uiteindelijk is alleen de 10k weerstand voor de diodes blijven zitten.

Gaatje boren aan de rechterkant van de tweede sleuf van de MH-31 en het gat van de dynamische microfoon dichten met zwart IC piepschuim helpt tegen het holle emmer effect.

Dit is een goedkoop en goed werkend alternatief voor DF4ZS, RU3ANQ en FA (SSM2166) varianten.
Laatst gewijzigd door Radioot op 17 sep 2016, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: YD1JJJ RF clipper/speech processor

#36 Bericht door PA0FRI »

Radioot schreef:Dit is een goedkoop en goed werkend alternatief voor DF4ZS, RU3ANQ en FA (SSM2166) varianten.
Daarom heb ik er nog twee besteld. Overigens door een lager bod te doen dat geaccepteerd werd.
Bijlagen
RF processor.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie