Antenne

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Antenne

#1 Bericht door PG7VG »

Beetje aan het hobbyen geslagen.

Voor de ballonvossenjacht wilde ik een antenne voor aan mijn porto....met als doel de ballon enigzins te kunnen volgen.
Een antenne analyser heb ik nog niet (werkend....ben de VK5JST aan het bouwen maar heb ergens een foutje gemaakt. :oops: )
Ik weet wel dat de antenne richtingsgevoelig is én signalen op 2meter sterker doet binnenkomen en op 70cm ze doet verzwakken. (Optisch waargenomen op de ingebouwde "S-meter". :mrgreen: )

Afbeelding 2 meter Moxon.


Voor HF wil ik ook nog graag een vertical, nu hangt er een endfed horizontaal maar wil geen hoge masten plaatsen. (Eigenlijk de verkeerde hobby voor dit. :wink: )
De interesse werd gewekt door de Tak-tenna of Brown dipool, deze dus maar geknutseld.
"Later" zal ik deze verder gaan opbouwen en testen, ben nu in ieder geval van de straat geweest en heb niet in de kroeg gehangen.

Afbeelding Brown Dipole.


Ik dacht "laat het zien"...misschien komt er een leuke discussie uit of inspireert het anderen. :D
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Peter,

Ben je een VK5JST analyzer aan het bouwen die ook voor 2M geschikt is? Ik heb een werkend model van een paar jaar oud die t/m 6M gaat.

Leuke constructie voor je Moxon. Uit eigen ervaring weet ik dat deze antenne leuk werkt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Antenne

#3 Bericht door PG7VG »

Hoi Tjeerd,

Dat klopt, ze hebben hem weer een stukje verder omhoog gekregen.
Het is deze die ik aan het bouwen ben.

Vermoedelijk zit er ergens een component verkeerd want ik krijg de spanningsniveaus bij het afregelen niet correct. LCD enzo werkt allemaal wel.....
Ik moet er eens goed voor gaan zitten en dan de componentenbenamingen in het layout schema bijschrijven....dat zoekt dan makkelijker.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne

#4 Bericht door PA0FRI »

PD7PG schreef:De interesse werd gewekt door de Tak-tenna of Brown dipool, deze dus maar geknutseld. "Later" zal ik deze verder gaan opbouwen en testen.
De TAK antenne heb je mooi gebouwd. Volgens andere testers is dit type gemiddeld 2 à 3 S-punten minder dan de antenne's waarmee het vergeleken wordt. Ik heb er geen ervaring mee en ben zeer benieuwd naar het resultaat.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD7PG schreef:Hoi Tjeerd,

Dat klopt, ze hebben hem weer een stukje verder omhoog gekregen.
Het is deze die ik aan het bouwen ben.

Vermoedelijk zit er ergens een component verkeerd want ik krijg de spanningsniveaus bij het afregelen niet correct. LCD enzo werkt allemaal wel.....
Ik moet er eens goed voor gaan zitten en dan de componentenbenamingen in het layout schema bijschrijven....dat zoekt dan makkelijker.
Leuke ontwikkeling dat deze uitgebreid is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Antenne

#6 Bericht door PG7VG »

Het testen van de Tak-Tenna zal wel weer even op zich laten wachten.
Ik wil eerst de antenne analyser aan de praat hebben, daqrmee krijg ik iig een indicatie of verder investeren zinvol zou zijn.
Dan staat er nog 25 meter Aircell 7 en twee antenne schakelaars in de planning.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Antenne

#7 Bericht door PG7VG »

Ik heb provisorisch de antenne afgesteld en kan hem met de tuner afstemmen met een SWR <1.8 op 40 meter en <1.6 op 20 en 10 meter.
Maar ja....met een tuner kun je een breinaald nog afstemmen.....toch?!?
PA0FRI schreef: De TAK antenne heb je mooi gebouwd. Volgens andere testers is dit type gemiddeld 2 à 3 S-punten minder dan de antenne's waarmee het vergeleken wordt. Ik heb er geen ervaring mee en ben zeer benieuwd naar het resultaat.
In de ontvangst lijkt hij idd 2 a 3 punten minder te horen. (Hoe kan ik nu nog iemand een 59 rapport geven? :? )

Mijn doel is om een vertical te maken tov de horizontal Endfed die ik heb hangen.
Het is uiteraard een compromis antenne en kan nooit op tegen hoogte en lengtes koper in de lucht.

Komende dagen eens proberen met JT65 op de beide antenne's welk verschil er optreedt.
73, Peter.

Plaats reactie