Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#1 Bericht door Rodion »

Geachte leden,

Ik ben nieuw met elektronica en op dit forum en kan wat hulp gebruiken bij mijn zelfbouw AM radio. De ontvanger is gebaseerd op een TA7642 radio IC en een LM386 versterker voor een luidspreker van 8 ohms (naar het ontwerp van Peter Vis, schema: http://www.petervis.com/Radios/ta7642/t ... rcuit.html). Het enige verschil is het afstemcircuit: Ik gebruik een ferrietstaaf (10 x 200 mm) met 66 windingen 0,5 mm gelakt koperdraad en een variabele condensator van onbekende waarde (uit een oude buizenradio). Het voltage voor de LM386N-1 wordt geleverd door een 9 volts batterij en alle onderdelen zijn aangebracht op een breadboard. Op de foto is afstemkring (de spoel en variabele condensator) niet aangesloten. Als ik deze aansluit komt er niets uit de luidspreker (wat ruis zou al een enorme verbetering zijn). Ik ben alle aansluitingen en onderdelen zoals weerstanden, condensatoren e.d. nagegaan. De waarden kloppen, bij de elco's klopt de polariteit etc. Helaas is mijn multimeter zoek en kan ik voorlopig geen metingen opsturen. Misschien dat iemand van jullie mij eerst kan helpen om het probleem te vinden. Als ik de luidspreker op het breadboard prik (positieve draad naast de 220uF elco), en de negatieve draad wil insteken op de negatieve rail, dan is er even hoopvol geruis dat echter snel verdwijnt als ie er verder helemaal inzit. Alvast mijn dank!

Groet, Richard
Bijlagen
TA7642 radio2.jpg

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#2 Bericht door pd0rkc »

Hallo Richard,

Leuk project heb je daar!
Als eerste zou ik je aanraden om toch je multimeter op te gaan zoeken en dan op de ohm stand kijken
of alle electronica onderdelen op de juiste manier aan elkaar zijn verbonden volgens het schema!
Op een gaatjes bord kun je zo een foutje hebben.
Je kunt beginnen met de zwarte meetpen verbinden met de massa leiding en dan met de rode meetpen
kijken of er een 0 ohm verbinding is met een kant van R2, PEN 2 en 4 van de LM386, VR-10k, C2, Cp-470UF en
pen 1 van de TA7642 en C1 en vervolg met de verbindingen van andere elektronica componenten.
Het is lastig dat je niet weet op welke frequentie de spoel met variable afstem condensator resonant is als die
ver buiten de AM omroep band zit waar geen AM omroep zenders zitten dan hoor je ook niks.
Is er misschien ook een zendamateur bij jou in de buurt die een dip meter heeft?
Met de spoel van een dipmeter bij de spoel van jou schakeling kun je zien op welke frequentie die resonant is.

Mvg, Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#3 Bericht door pa0ejh »

Als je de draad aan de Volume regelaar losmaakt , die naar pen3 van de LM386 gaat, en die draad met je vinger aanraakt moet je en bromtoon horen, dan weet je dat de versterker werkt, en dat er iets rond de TA7642 niet goed is...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#4 Bericht door PA0RAB »

Richard,
Welkom bij onze club
Ook nog zelf bouwend.
Slim idee om hier hulp te vragen want er is hier heel veel en diverse ervaringen
Ook slim om het standaard schemaatje mee te zenden weten we waarover we het hebben
En nu ..HET DING DOET HET NIET HELP
In het wilde weg gaan meten en hopen op een toevalstreffer heeft geen zin.
Storing zoeken is lastig
Wen je een vaste werkwijze aan van uitsluiten en de signaal weg volgen
Lastig is nu dat je metertje nu net zoek is Zoeken of naar een bouwmarkt
In dit schema zou ik van achteren naar voren werken
Dus Eerst de soldeerverbindingen op zicht controleren goed gevloeid en glimmend
Is er voldoende batterij capaciteit ( bij aanzetten mag de spanning niet inzakken)
Is de batterij goed aangesloten ? ( door het werken met diverse clips kan zo de spanning worden omgekeerd eventueel een ledje met 1K weerstand over de + en - lijn weerstand mag meer zijn de led moet net duidelijk oplichten Kun je ook niet vergeten de radio uit te zetten )
Bij aanzetten moet een schakel plof te horen zijn gevolgd door zacht geruis
Aanraking van het middenkontakt van de volumeregeling moet bij opendraaien een bromtoon geven,Signaal weg volgend kun je ook pootje 2 of 3 van het versterker blokje voorzichtig aanraken met t zelfde gevolg
Ook je luidsprekertje kan defect zijn en daar heb je wel het metertje voor nodig maar trucje met de batterij en een weerstand van 100 ohm in serie werkt ook Er moet wat gekraak te horen zijn als met de weerstand een draadje de batterij polen worden aangeraakt. De weerstand begrenst de stroom door het luidsprekertje zodat spoeltje niet verbrandt
Het radiodeel is zo simple dat alleen het driepoot IC kapot kan zijn
Wat ook vaak voorkomt bij oude afstem C's is dat de platen door stof of opslag met elkaar contact maken.Controle Tegen het licht houden en de platen draaien en controleren.
k Laat het hierbij
Er is nu genoeg te doen
Succes en vragen mag en je wordt wijzer
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#5 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,
Enorm bedankt voor jullie tips! Ik had eens een Benning multimeter gekocht maar die is vermoedelijk ergens in een doos op zolder beland. Om me de moeite te besparen daar opnieuw te gaan zoeken, ben ik vanmiddag naar de bouwmarkt gegaan. Ik ontdekte met het metertje dat mijn 9 volt batterij leeg was. Omdat er eindelijk gekraak was, ben ik daarna de verbindingen en contacten nog eens nagelopen. Met het aanraken en oppakken van sommige weerstanden en condensatoren, had ik soms het snerpende speedboat geluid waar ik wel eens over gelezen had. Op het moment is er een zacht, gemoedelijk geruis hoorbaar dat nauwelijks van intensiteit verandert als ik aan de draaicondensator draai. Ongeveer even luid als de bc547 transistor in een vorig circuitje met 1,5 volt. Dat speedboat geluid is in ieder geval hoopvol dat de lm386 meer kan.

- Cor PD0RKC - ik word hier echt gelukkig van en zou de hele dag wel willen prutsen. Radiozenders heb ik nog niet echt kunnen beluisteren. Het eerste signaal dat ik met de vorige opstelling vaag ontving en meteen herkenbaar was, was de kruidvat reclame (mogelijk radio 538?). Dat was tijdens het middageten; mijn dochtertje aan tafel moest lachen en herhaalde het deuntje. De eerste bevestiging! 's Avonds had ik nog nauwelijks verstaanbaar radio internationale (italiaans?) en een Franse zender. Dit alles wel met behulp van een externe antenne. Ik heb de bc547 vervangen door een lm386, ben van een 1,5 volt AA batterij naar 9 volt gegaan, en heb een vrijwel dezelfde spoel gewikkeld. De waarde van de variabele condensator is onbekend, maar hij komt uit een oude buizenradio (plm. '60). In het vorige schema was een variabele condensator van 10 - 366 pF aan de spoel gekoppeld. Ver buiten de AM kan ik - denk ik - toch niet zitten? Anders zet ik morgen die andere draaicondensator er in.

De gemeten waarden van de weerstanden zijn R2 10,5 ohm, lm386 pen 2 1,7 ohm, pen 4 1,8 ohm, vr-10k (dicht) pen 1 10,6 k ohm, pen 2 0 ohm, pen 3 0 ohm, C2 7 kohm, Cp-470UF 3 ohm, TA7642 pen 1 2 ohm en C1 0 ohms.

- pa0ejh - inmiddels heb ik een saai, zacht geruis, d'r moet toch meer inzitten, niet?
- Ruud, PA0RAB - ik maak twee draadjes met een led en 1k ohm weerstand ertussen, dat lijkt me altijd wel handig - ook al heb ik nu een multimeter tot mijn beschikking. Het groene ledje licht nu als een soort baken boven het breadboard. Ook de truc met de batterij en de 100 ohm weerstand om een luidsprekertje te testen is zeer bruikbaar. Super!

Hartelijk bedankt alvast,

Richard

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#6 Bericht door PA1Bj »

De spoel en afstem C moeten het grootste deel van de middengolf wel kunnen afstemmen, heb ik berekend. Beide secties even op sluiting testen is inderdaad wel handig. Om ook zeker beneden de 700 khz te kunnen ontvangen, zou je de beide afstem C secties parallel kunnen aansluiten. Dan krijg je ca. 750 of 1000 pf (maakt niet zo veel uit)

Verder is er tijdens de daglichtperiode eigenlijk nog maar 1 sterk station overgebleven; Dat is op 1008 Khz 'Groot Nieuws Radio' .
Alleen is je dicht bij een andere, (zwakkere) zender woont, zou meer kunnen horen.
Bij duister is er echter veel meer te beluisteren.

Een draad antenne (min. 5 m lang) kan veel verbeteren; Het beste is die enkele slagen om de ferrietspoel te leggen. Het uiteinde kan 'zwevend' blijven (capacitieve koppeling) of je kan dat einde met massa verbinden. Gewoon proberen. Zo behoud je selectiviteit door de losse koppeling.

Succes !
73 Bert jan

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#7 Bericht door Rene - pg3r »

PA1Bj schreef:Het beste is die enkele slagen om de ferrietspoel te leggen. Het uiteinde kan 'zwevend' blijven (capacitieve koppeling) of je kan dat einde met massa verbinden.
Dat lijkt mij inductieve koppeling ;)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#8 Bericht door PA0RAB »

Richard,
Je hebt gemerkt dat hier veel ervaring is
Bedankt voor je bedankje.
In elk geval merk ik dat je de diverse tips hebt gebruikt.
Ik mis echter een feitje
Dat de AM middengolf minder wordt gebruikt is vermeld evenals een avondband.
De ferriet staaf antenne is richting gevoelig In een testsituatie zul je niet gauw het printje ronddraaien om het signaal harder te krijgen
Het zogenaamde moterboten is een teken dat er signaal een weg vindt over de voedingslijnen Uitgang komt op ingang of op een eerdere trap of deel van de schakeling. Het zoeken er naar is lastig Een extra uF condensator op de + voedingslijn tussen de 2 trappen een snellere oplossing de min natuurlijk op het massa-vlak
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#9 Bericht door Rodion »

Hallo en bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de raad van Bert jan opgevolgd en een antenne aangesloten. Vanavond zal ik proberen om een radiostation te vinden op de 'lege' AM band, maar ben er op het moment niet zeker van dat ik iets zal horen. Er is nu enkel wat zwakke constante ruis, dat niet veel verandert als ik de condensator draai. In de vorige opstelling (TA7642 / BC547 / 1,5 V en externe antenne) was het geluid sterker en kon ik meer 'patronen' herkennen van menselijke activiteit in de ether - lees o.a. de vage klanken van een kruidvat slogan. Door de spoel te verplaatsen over de ferrietstaaf en deze met de antenne in richting te draaien, was de ontvangst wat beter af te stemmen. Hoewel de radio wat stabieler is dan de vorige versie, is er eigenlijk alleen in dit opzicht wat verbeterd. We zullen vanavond zien.

P.S. Ruud, ik zal hier net zoveel vragen totdat er een wereldontvanger staat en dat zal binnen 20 jaar zeker lukken...

In de bijlage staat een tekening van mijn probeersel. Ik wil hier wel bij vermelden dat het om een kopie gaat van het werk van Peter Vis, zoals aangegeven in een eerdere post.
Bijlagen
TRF Radio 02.pdf
Ontvanger TA7642 met externe antenne-koppeling en LM386 versterker
(255.75 KiB) 307 keer gedownload

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#10 Bericht door Rodion »

We wachten tot de avond...
Bijlagen
wait.jpg

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#11 Bericht door PA0RAB »

Richard ,
Nog een tip Snuffel eens rond op internet Digitale Leergang Zend Amateur Adres staat waarschijnlijk in de rubriek Bibliotheek onder hoe wordt ik zendamateur oid www.dlza.nl ?
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#12 Bericht door Rodion »

Goedenavond Ruud,

Ik heb me aangemeld voor de N cursus. Hoewel ik de laatste tijd veel lees en experimenteer, heb ik maar een bescheiden achtergrond in natuurkunde en elektro- / radiotechniek. Een goede basis kan ik zeker gebruiken. Ik heb een Amerikaans boek van het ARRL van een aantal jaren geleden dat - denk ik - ook voor een examen is, maar dat is wel pittige kost hoor! Vanaf volgende week heb ik weer tijd om me eens meer in de theorie te verdiepen. Zijn er goede Nederlandse boeken of websites om me voor te bereiden op het N examen?

Bedankt!

Richard

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#13 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik heb batterij weer in het vak geplaatst om te luisteren of er wat te ontvangen is op het frequentiebereik waar ik op afstem. Geen idee wat dat is. Ik heb sterk het gevoel dat ik zit te vissen in een vijver zonder vis en vooral dat mijn circuit niet in orde is want de ruis die ik ontvang is erg zwak en nauwelijks hoorbaar. Is er nog iemand die wat tips of trucs heeft? De LM386 zou toch wat moeten toevoegen? In het vorige circuit gebruikte ik een BC547 transistor en die was toch luider. Bovendien was er toen wat meer actie in de vorm van gekraak, gepiep, gefluit en gesnerp. Nu is er alleen monotoon geruis waar helemaal niets uit op te maken valt. Wat doe ik fout?

Groet,

Richard

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#14 Bericht door PA1BVH »

Goedemorgen Richard,

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar is het een idee om met Websdr te kijken waar je iets kunt horen?
Die van de TU Twente vind je bv hier http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/.

Succes met je project, ik lees met belangstelling mee!

Bart
member of:PI4SBR

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#15 Bericht door Bert_1 »

Rodion schreef:Zijn er goede Nederlandse boeken of websites om me voor te bereiden op het N examen?

Bedankt!

Richard
Bij www.dlza.nl vind je precies wat je vraagt (Digitale Leeromgeving ZendAmateur).

succes

Bert
Bert

Plaats reactie