Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#1 Bericht door Rodion »

Geachte leden,

Ik ben nieuw met elektronica en op dit forum en kan wat hulp gebruiken bij mijn zelfbouw AM radio. De ontvanger is gebaseerd op een TA7642 radio IC en een LM386 versterker voor een luidspreker van 8 ohms (naar het ontwerp van Peter Vis, schema: http://www.petervis.com/Radios/ta7642/t ... rcuit.html). Het enige verschil is het afstemcircuit: Ik gebruik een ferrietstaaf (10 x 200 mm) met 66 windingen 0,5 mm gelakt koperdraad en een variabele condensator van onbekende waarde (uit een oude buizenradio). Het voltage voor de LM386N-1 wordt geleverd door een 9 volts batterij en alle onderdelen zijn aangebracht op een breadboard. Op de foto is afstemkring (de spoel en variabele condensator) niet aangesloten. Als ik deze aansluit komt er niets uit de luidspreker (wat ruis zou al een enorme verbetering zijn). Ik ben alle aansluitingen en onderdelen zoals weerstanden, condensatoren e.d. nagegaan. De waarden kloppen, bij de elco's klopt de polariteit etc. Helaas is mijn multimeter zoek en kan ik voorlopig geen metingen opsturen. Misschien dat iemand van jullie mij eerst kan helpen om het probleem te vinden. Als ik de luidspreker op het breadboard prik (positieve draad naast de 220uF elco), en de negatieve draad wil insteken op de negatieve rail, dan is er even hoopvol geruis dat echter snel verdwijnt als ie er verder helemaal inzit. Alvast mijn dank!

Groet, Richard
Bijlagen
TA7642 radio2.jpg

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#2 Bericht door pd0rkc »

Hallo Richard,

Leuk project heb je daar!
Als eerste zou ik je aanraden om toch je multimeter op te gaan zoeken en dan op de ohm stand kijken