Bandfilters SSB-2 transceiver

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Bandfilters SSB-2 transceiver

#1 Bericht door PA0NCR »

Voor een projectje heb ik het bandenfilter uit de SSB-2 (Electron februari 2003, blz. 70) nagebouwd. Het 80 m filter werkt perfect: 3.5-3.8 MHz, demping 2 dB. Van de overige filters echter klopt of de doorlaatfrequentie niet, en/of is de demping (soms 18 dB!) te groot.
Heb ik ik een erratum heb gemist of doe ik wat fout...

Nico, PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#3 Bericht door PA0NCR »

Dank voor je reactie Wim. Alleen maar vrije tijd is één van de weinige (zo niet het enige...) voordeel van ouder worden vrees ik.

Ik meet het filter met een signaal generator van 1-150 MHz met digitale frequentieuitlezing, 100 uV output aan 50 Ohm dat via een continu regelbare verzwakker aan het filter wordt toegevoerd.
Aan de uitgang van het filter hangt een (home made) spectrum analyser met een ingangsimpedantie van eveneens 50 Ohm.

De diodes schakelen prima en het 80 m filter werkt zoals gezegd uitstekend. Met veel geëxperimenteer heb ik nu ook het 20 m filter voor elkaar. Hiertoe zijn de c's naar aarde 47 i.p.v. 330 pF geworden en is de koppelcondensator 8.2 pF i.p.v. 18 pF + trimmer. De doorlaatkromme is nu goed en de demping bedraagt nu slechts 2 dB.

Dit doet mij vermoeden dat de waardes van de c's en wellicht ook de spoelen in het schema niet kloppen. Ik heb al geprobeerd PA0SSB een mailtje te sturen (volgens Electron PA0SSB@amsat.org) maar dat adres is onbekend.

Je begrijpt dat ik de wanhoop nabij ben...
73,
Nico
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#4 Bericht door PA0NCR »

Dank voor je reactie Wim. Alleen maar vrije tijd is één van de weinige (zo niet het enige...) voordeel van ouder worden vrees ik.

Ik meet het filter met een signaal generator van 1-150 MHz met digitale frequentieuitlezing, 100 uV output aan 50 Ohm dat via een continu regelbare verzwakker aan het filter wordt toegevoerd.
Aan de uitgang van het filter hangt een (home made) spectrum analyser met een ingangsimpedantie van eveneens 50 Ohm.

De diodes schakelen prima en het 80 m filter werkt zoals gezegd uitstekend. Met veel geëxperimenteer heb ik nu ook het 20 m filter voor elkaar. Hiertoe zijn de c's naar aarde 47 i.p.v. 330 pF geworden en is de koppelcondensator 8.2 pF i.p.v. 18 pF + trimmer. De doorlaatkromme is nu goed en de demping bedraagt nu slechts 2 dB.

Dit doet mij vermoeden dat de waardes van de c's en wellicht ook de spoelen in het schema niet kloppen. Ik heb al geprobeerd PA0SSB een mailtje te sturen (volgens Electron PA0SSB@amsat.org) maar dat adres is onbekend.

Je begrijpt dat ik de wanhoop nabij ben...
73,
Nico
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#5 Bericht door Steef »

Hier misschien wat nuttige informatie?

http://www.pi4zi.nl/filters/bandpassfilters/
Wie praat luistert niet

DELETED

#6 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#7 Bericht door PA0NCR »

Wim je redenatie t.a.v. de in- en uitgangsimpedanties klopt als een bus en ik had deze parameters even over het hoofd gezien.

Het bovenste filter op blz. 70 is bedoeld voor 10 en 12 m, d.w.z. een doorlaat van 24.8 - 30 MHz. In het artikel wordt een maximale demping over dit bereik van 3 dB geclaimed. Uit jouw berekening blijkt echter ook dat de demping over dit bereik enorm varieert.

Ik ga om te beginnen eens kijken wat er gebeurt met de 270 Ohm serieweerstand. Maak jij ondertussen maar ruimte op je harde schijf! Ik houd je uiteraard op de hoogte van de vorderingen.

73,
Nico PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

DELETED

#8 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#9 Bericht door PA0NCR »

De spoeltjes Wim zijn inderdaad van die dingen die op kleurgecodeerde weerstanden lijken. Geen idee wat de Q is. De spare c's worden verder niet genoemd, ik vermoed dat men op de oorspronkelijke print de mogelijkheid heeft opengehouden om nog een c'tje parallel bij te schakelen. De spoelen zijn niet inductief gekoppeld, ze liggen in elkaars verlengde.

Ik kan helaas geen commentaar leveren op jouw programma, het is voor mij net zoiets als bijv. Spaans: ik kan het lezen, maar heb geen idee wat er staat....

Eigenlijk moest er een programma bestaan (misschien is dat ook wel zo) waarin je je wensen (-3dB doorlaat frequenties + spoelwaarden) ingeeft en waaruit dan de waarden van de c'tjes rollen. Anderzijds, dan hebben we niks meer te experimenteren!
Dat laatste ga ik morgen of overmorgen nog even doen met de afsluitimpedanties.

Fijne avond.
73,
Nico
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

DELETED

#10 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#11 Bericht door PA0NCR »

Ik begrijp dat je van dit soort tamelijk simpele filters geen al te hoge verwachtingen mag koesteren t.a.v. flankstijlheid en rimpel. Het 12/10 m filter is 5 MHz breed dus daar zal best een rimpeltje op zitten... Wat mij blijft verbazen zijn de grote verliezen en de enorme verschillen hierin over een betrekkelijk klein frequentiespectrum. Het 20 m filter (wat dus maar 0.5 MHz breed hoeft te zijn), zit tussen de uiteinden van de band een gecalculeerd verschil van bijna 6 dB, dan wordt mijn uitgangsvermogen tot een kwart gereduceerd!

De beschrijving van 0MJM heb ik al gedownload, maar deze gaat hoofdzakelijk over de bouw van het apparaat en minder over de werking.

Ik zal 0SSB eens via de Veron site proberen. Als ik spannende resultaten heb meld ik me weer.

73,
Nico
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

DELETED

#12 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#13 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

#14 Bericht door PA0NCR »

Wim de documentjes heb ik uitgeprint en zijn prima leesbaar. Ik ga er mee verder, wordt vervolgd....
73,
PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

DELETED

#15 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie