Bandfilters SSB-2 transceiver

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Bandfilters SSB-2 transceiver

#16 Bericht door SM0FLY »

[quote="PA0NCR"]Voor een projectje heb ik het bandenfilter uit de SSB-2 (Electron februari 2003, blz. 70) nagebouwd. Het 80 m filter werkt perfect: 3.5-3.8 MHz, demping 2 dB. Van de overige filters echter klopt of de doorlaatfrequentie niet, en/of is de demping (soms 18 dB!) te groot.
Heb ik ik een erratum heb gemist of doe ik wat fout...

Nico, PA0NCR[/quote

Hallo Nico,

Bedankt voor ]het opsturen van het schema en ik heb het snel even in Spice gezet. Inderdaad, zoals jij en PA0WV het al zegt, de C:s zijn niet helemaal correct op de hogere frekventies en het is duidelijk dat je afregelings problemen krijgt speciaal met het 10 en 15 meter filter. Ik zou bijna zeggen, zonder wobbelaar of beter, network-analyzer, is er geen beginnen aan.
Ik heb alleen naar de RX situatie gekeken en geschat op een afsluit impedantie van ca. 100ohm, ook heb ik geen fase analyse gedaan. Een Monte-Carlo simulatie kan je vergeten omdat ieder filter afgeregeld moet worden op de doorlaat.

73/Bram SM0FLY (PA0BRM)
Bijlagen
PA0SSB filter 10-12mtr.doc
(55.5 KiB) 209 keer gedownload
PA0SSB filter 15-17mtr.doc
(52.5 KiB) 243 keer gedownload
PA0SSB filter 20mtr.doc
(54 KiB) 269 keer gedownload
PA0SSB filter 30mtr.doc
(84 KiB) 231 keer gedownload
PA0SSB filter 40mtr.doc
(87.5 KiB) 333 keer gedownload

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Bandfilters SSB-2 transceiver

#17 Bericht door SM0FLY »

sm0fly schreef:
PA0NCR schreef:Voor een projectje heb ik het bandenfilter uit de SSB-2 (Electron februari 2003, blz. 70) nagebouwd. Het 80 m filter werkt perfect: 3.5-3.8 MHz, demping 2 dB. Van de overige filters echter klopt of de doorlaatfrequentie niet, en/of is de demping (soms 18 dB!) te groot.
Heb ik ik een erratum heb gemist of doe ik wat fout...

Nico, PA0NCR[/quote

Hallo Nico,

Bedankt voor ]het opsturen van het schema en ik heb het snel even in Spice gezet. Inderdaad, zoals jij en PA0WV het al zegt, de C:s zijn niet helemaal correct op de hogere frekventies en het is duidelijk dat je afregelings problemen krijgt speciaal met het 10 en 15 meter filter. Ik zou bijna zeggen, zonder wobbelaar of beter, network-analyzer, is er geen beginnen aan.
Ik heb alleen naar de RX situatie gekeken en geschat op een afsluit impedantie van ca. 100ohm, ook heb ik geen fase analyse gedaan. Een Monte-Carlo simulatie kan je vergeten omdat ieder filter afgeregeld moet worden op de doorlaat.

73/Bram SM0FLY (PA0BRM)
En hier komen 80 en 160mtr
/Bram
Bijlagen
PA0SSB filter 80mtr.doc
(52.5 KiB) 258 keer gedownload
PA0SSB filter 160mtr.doc
(49.5 KiB) 257 keer gedownload

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Bandfilters SSB-2 transceiver

#18 Bericht door SM0FLY »

sm0fly schreef:
PA0NCR schreef:Voor een projectje heb ik het bandenfilter uit de SSB-2 (Electron februari 2003, blz. 70) nagebouwd. Het 80 m filter werkt perfect: 3.5-3.8 MHz, demping 2 dB. Van de overige filters echter klopt of de doorlaatfrequentie niet, en/of is de demping (soms 18 dB!) te groot.
Heb ik ik een erratum heb gemist of doe ik wat fout...

Nico, PA0NCR[/quote

Hallo Nico,

Bedankt voor ]het opsturen van het schema en ik heb het snel even in Spice gezet. Inderdaad, zoals jij en PA0WV het al zegt, de C:s zijn niet helemaal correct op de hogere frekventies en het is duidelijk dat je afregelings problemen krijgt speciaal met het 10 en 15 meter filter. Ik zou bijna zeggen, zonder wobbelaar of beter, network-analyzer, is er geen beginnen aan.
Ik heb alleen naar de RX situatie gekeken en geschat op een afsluit impedantie van ca. 100ohm, ook heb ik geen fase analyse gedaan. Een Monte-Carlo simulatie kan je vergeten omdat ieder filter afgeregeld moet worden op de doorlaat.

73/Bram SM0FLY (PA0BRM)
Sorry, een typo in 20mtr.doc. Hier de correctie.

/Bram
Bijlagen
PA0SSB filter 20mtr.doc
(82 KiB) 263 keer gedownload

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Bandfilters SSB-2 transceiver

#19 Bericht door SM0FLY »

Nico,

Ik heb nog wat verder 'gespeeld' met dat 10-12 meter filter. Ik raad je aan Elsie te instaleren : http://www.tonnesoftware.com/elsie.html
Dit is de eenvoudigste manier voor jou om je filter te optimeren. Voeg een voorbeeld toe met nieuwe L/C waardes die goed werken. Ben nog vergeten te zeggen dat het filter type tot de 'Mesh family' hoort. ( Principes worden vaak in the optica wereld gebruikt)

Het is natuurlijk belangrijk er voor te zorgen dat je in- en uit-impedanties inderdaad overeenkomen met je simulatie.

73/Bram SM0FLY
Bijlagen
PA0SSB 10-12 mtr modified.doc
(45.5 KiB) 261 keer gedownload

Plaats reactie