poor man's panadapter

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

poor man's panadapter

#1 Bericht door ON4RUB »

Hallo allen,

Ik werk al een tijd met en 2dehands aangekochte ft2000 (pep-2000 versie). Toen ik het toestel kocht was er reeds een IF2000 kaartje geinstalleerd om de 1e if naar 10.5 Mhz te transformeren.
Samen met een lppan2 en een emu0204 192KHZ soundkaart had je dan een panadapter.

Nu was ik op zoek naar een manier om de bandbreedte hoger te krijgen dan 192KHz zonder daar een financiële kater an over te houden.
Mijn zoektocht bracht me op de website http://www.pd2ws.nl en http://radioamateur.forumsactifs.com/t1 ... e-en-place
waarbij vooral de laatste site mijn aandacht had.

Nu heb ik een kleine aanpassing gedaan waardoor de ingreep nog minder invasief geworden is.
(bij de tutorial op het franse forum moet je niet enkel de bovenkant maar ook de volledige onderzijde van je trx openen)

Ik heb zelf een klein printje gemaakt met twee vrouwelijke TMP-K01X-stekkkers die gewoon doorlussen, dit printje heb ik op maat gemaakt zodat het past in de plek waar de IF2000 normaal geplaatst wordt. Door nu de connector 'H' van het ontvangst bord los te pluggen en op mijn bordje te plaatsen (zoals je eigenlijk ook met de if2000 doet) en dan een kabeltje naar buiten brengen vanaf het bordje naar een RTL-USB-Dongle heb je een zeer eenvoudige panadapter

Bijkomend voordeel is dat de de software HDSDR perfect samenwerkt met mijn HRD software.
Naar mijn gevoel is het één en ander ook eenvoudiger om (softwarematig) af te regelen dan de versie met de if2000+lppan2+emu0204

(in principe kan dit systeem werken voor elke trx zolang je maar de if naar buiten kan brengen, op internet zijn diverse tutorials te vinden hoe je dit bij andere modellen kan doen.)

al bij al een leuk projectje :wink:
Bijlagen
Schermafdruk 2016-05-09 22.53.35 (Large).png
2016-05-09 20.57.19 (Large).jpg

Plaats reactie