klein digitaal voltmetertje als ampere meter

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: klein digitaal voltmetertje als ampere meter

#16 Bericht door Bert_1 »

Zou moeten werken lijkt me, ben benieuwd hoe het gaat :)
Bert

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: klein digitaal voltmetertje als ampere meter

#17 Bericht door PE4WJ »

pa1bvm schreef:met een LM741 gaat het niet ...
Vout van de Opamp is dan gelijk aan de voedings spanning en niet de voorspelde V2 - V1

ik denk dat een LM 741 + en _ spanning wil hebben
ik moet maar eens zoeken of er ook opampjes zijn die werken op gewoon 12 volt ..min aan massa

helaas geen andere opampjes in mijn rommelbakje .. ik doe haast nooit iets met opamp
Het zal een opamp de spreekwoordelijke worst zijn of zijn negatieve voedingspootje aan het punt ligt wat je massa / aarde / gnd /min noemt of aan een negatieve spanning. Zolang de signalen op zijn ingangen maar binnen het toegestane bereik liggen qua spanning zou een opamp happy moeten zijn. Met andere woorden, je kunt elke opamp zowel met een ¨dual supply¨ als met een ¨single supply¨ bedrijven.

Voor het meten van stroom in de plusleiding bestaan tegenwoordig prachtige kant en klare IC´s, google maar eens op ¨high side current sense amplifier¨. De eenvoudigste varianten hebben genoeg aan een shunt weerstand en aan voeding, en dan komt er een spanning uit die proportioneel is aan de gemeten stroom. Veel ervan zijn wel weer SMD, dus iets lastiger in het gebruik.

Succes en 73,

Wouter Jan PE4WJ

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: klein digitaal voltmetertje als ampere meter

#18 Bericht door Bert_1 »

PE4WJ schreef:Veel ervan zijn wel weer SMD, dus iets lastiger in het gebruik.
Je hoort veel geklaag over smd maar mijn ervaring is dat smd juist makkelijker is dan de through hole componenten, je hoeft niet te boren en ook niet tussen de draden door te worstelen met de punt van je bout en later af te knippen. Het is misschien even wennen maar scheelt een boel rommel op je werkplek en het werkt sneller.

Bert
Bert

Plaats reactie