wikkelingen fixeren

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

wikkelingen fixeren

#1 Bericht door Bert_1 »

Ik heb een bandpass filter gemaakt en nu wil ik graag de wikkelingen fixeren op de spoelen, wat zou je daar het beste voor kunnen gebruiken? ik heb blanke nagellak van de Hema geprobeerd en dat heeft invloed op de afstelling van de kring. Het gekke is dat dit alleen de eerste keer zo is, als je daarna nog wat extra aanbrengt dan zie je dit effect niet nog eens is mijn ervaring. Ik twijfel er dus aan of dit wel handig is om te gebruiken.

Bert
Bert

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: wikkelingen fixeren

#2 Bericht door pg3n »

Hier gebruik ik 2 componentenlijm daarvoor, verstemd niet en zit muurvast.

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wikkelingen fixeren

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik heb diverse experimenten gedaan met een oscillator spoel, dan zie je het verstemmen direct.
Nagellak verstemt, komt na enkele uren terug op de eigen frequentie. Door het verouderen (of door uitharden) wordt het bros en verliest het zijn functie na enkele maanden.
Lijm zoals bisonkit, verstemt maar komt deels terug als de oplosmiddelen verdampt zijn.
Kaarsvet, zag je vroeger in kringen, verstemt en bij warmte loopt het er uit.
Epoxy, 2 componenten. Verstemt iets, redelijk te gebruiken, beter dan bovenstaande middelen.
Siliconenkit, niet de gewone uit de bouwmarkt maar speciale kit voor electronica, verstemt niet, mooi stevig na het uitharden, blijft doorzichtig en kan warmte aan. Q van de kring wijzigt niet merkbaar. Ik gebruik de Dow Corning 3140 RTV coating
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wikkelingen fixeren

#4 Bericht door Bert_1 »

Ik denk dat ik voor de Dow Corning 3140 RTV coating ga, aangezien het kit is lijkt het me dat dit ook enigszins losgehaald kan worden want zoveel ervaring heb ik er nog niet mee. Dacht dat ik bijvoorbeeld het 15m filter best wel goed had maar na nog wat metingen en wat proberen is die opeens veel beter geworden. De swr zakte van 1 : 1,5 naar 1 : 1,1. Iedereen bedankt voor de input.

edit 1: heb je een goed adres voor deze kit? Bij Farnell 40,- ex btw voor een tube :shock:
edit 2: Heeft iemand al eens hotmelt geprobeerd? Kun je ook mooi met een oude soldeerpunt in kleine hoekjes smelten etc.
Bert

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: wikkelingen fixeren

#5 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Gebruikten voor het sealen van kabels dit https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... uhu%20plus
Even in moeders oven en klaar maar hoe het op spoelen werkt ?
Suc6

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: wikkelingen fixeren

#6 Bericht door PA0HJA »

Ik heb ooit ergens gelezen dat hier (vroeger?) een speciaal goedje voor op de markt was. (is?)
Ik dacht dat het "Q-dope" of "Coil Dope" o.i.d. heete.

Een aantal zendamateurs hadden dit geanaliseerd en het bleek polystyreen ofwel piepschuim te zijn, opgelost in een oplosmiddel. (Ik dacht dat HF-spoelvormen ook vaak van (hard-) polystyreen gemaakt zijn vanwege de goede HF-eigenschappen)

Dit zou zelf ook te maken zijn.
Ik heb dit geprobeerd door een aantal stukken piepschuim in "thinner" op te lossen.
Je krijgt dan een dikke lijmachtige emulsie waarmee je de windingen van spoelen kunt fixeren.
Het blijft na het drogen c.q. het verdampen van het oplosmiddel enigzins zacht, zodat je het eventueel weer kunt verwijderen als je nog wilt wijzigen.

Ik weet niet of het effecten op de Q-factor of resonanties e.d. heeft.

Nadeel is eventueel dat het oplosmiddel na aanbrengen ook andere kuststof delen kan oplossen of aantasten, dus oppassen.
Mogelijk is een ander oplosmiddel in dit opzicht beter/geschikter.
Ook werd het na verloop van tijd erg dik/stroperig in het flesje waarin ik het bewaarde en slecht/niet meer te verwerken.
Maar dan kun je natuurlijk simpel weer een beetje "verse" aanmaken.

Kom je ook mooi van al dat overtollige piepschuim af! ;-)

PA0HJA
....The Singularity is near!

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wikkelingen fixeren

#7 Bericht door pe1cmo »

Die dow corning is inderdaad belachelijk duur.

Lijmpistoollijm gaat overigens ook goed. Het nadeel van die lijm is dat als de temperatuur laag wordt, onder het vriespunt, hij zijn lijmkracht verliest en los gaat zitten. Dan krijg je juist resonantie omdat er een zwevend gewicht in de vorm van een klodder lijm aan hangt.

Is het altijd binnen, dus kamer temperatuur, goed te doen.

Er was een bedrijf die bij kleine series de bedrading vastlijmde, en die apparatuur stond achter in rijdende auto's.
Als het vroor en men reed met die auto, liet de lijm los maar daarna, omdat het mooi om de draadjes zat als extra bewegend gewicht zorgde dat voor continu beweging, na een jaar brak de bedrading los.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wikkelingen fixeren

#8 Bericht door pe1cmo »

Overigens, ik woon vlak bij je PE1KVL en heb de kit liggen.
Als het een klein beetje is, rij even langs.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: wikkelingen fixeren

#9 Bericht door PE1LGW »

Maak veel gebruik van de pattex 100% lijm droogt redelijk snel.
Blijft een beetje zacht, wordt net rubber.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: wikkelingen fixeren

#10 Bericht door PA3HMP »

ik zou eens bison hotglue proberen (dus niet de goedkopere).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wikkelingen fixeren

#11 Bericht door Bert_1 »

Bedankt voor alle tips, ik heb inmiddels een tube RTV coating (nou ja,komt vandaag binnen) en omdat we meerdere kits bouwen kunnen we de kosten delen dus daar wordt het interessanter van. Ik ben ook benieuwd hoe dit bevalt maar aangezien ik nog veel meer zelfbouw projecten en projectjes op het oog heb komt alles hierboven nog wel van pas denk ik. Misschien is de bisonkit hotmelt wel beter dan de gewone bouwmarkt kwaliteit maar dat is simpel te proberen.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: wikkelingen fixeren

#12 Bericht door PA3HMP »

die van bison is stukken beter dan de gewone smeltlijm, ik durf alleen niet te zeggen wat het doet bij koude temperaturen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: wikkelingen fixeren

#13 Bericht door Thijzer »

Plastidip? Plakt goed maar is ook goed te verwijderen, blijft flexibel en is waterdicht en -vast.

Of het verstemt weet ik niet, maar het is super spul.

Plaats reactie