...

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Zelfbouw is maar net wat je wil.

Ik zelf bouw heel veel antennes zelf, ook de schakelaars daarvoor etc.
De antennes varieren van magnetic loops tot Yagi's voor HF VHF.
Verder bouw ik weinig antennes na maar verzin de constructie de werking ervan vaak zelf, om te kijken of ik dat ook voor elkaar krijg.
Zo heb ik hier een vertikale GPantenne voor 40. 20 en 15 mtr. die in geen 1 boek beschreven staat, ook de vertical voor 40 en 80 mr is niet te koop zoals ik hem heb, en ook de aanpassing op 40 mtr als halve golf daarvoor is nergens beschreven zoals ik hem gebouwd heb
M'n set bouw ik niet zelf omdat ik hem voor het geld dat ik hem koop nooit zelf gebouwd krijg, en al helemaal niet met die kwaliteiten.

Verder maakt het me niets uit wat een ieder doet een stopcontact amateur is er ook een en heeft hetzelfde examen gedaan en er dus evenveel moeite voor moeten doen om examen te kunnen doen.

Ik merk wel dat veel amateurs hier in de omgeving als ze eenmaal amateur zijn ze vanzelf gaan bouwen omdat dat wat ze willen of niet te koop is of onbetaalbaar.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#4 Bericht door PE1PUP »

Ook wordt dikwijls genoemd dat de verkrijgbaarheid van onderdeeltjes (weerstanden, transistors, condensatoren, etc) vandaag de dag moeilijk is, zeker in vergelijking met zo'n 30 jaar geleden.
Dit klopt op zich wel. Maar "moeilijk" is niet "onmogelijk". Toegegeven dat alle fabrikanten van passieve componenten en halfgeleiders niet op zelfbouw hobbyisten doelen. Daar zijn "wij" een te kleine groep voor. De leveranciers ontwikkelen en verkopen dat wat de grote OEMs (Original Equipment Manufacturers) nodig hebben om mobiele telefoons, spelcomputers, PeeCees, audio/video spul en meer consumenten electronica te maken. Vandaar dat veel spulletjes waar we "vroeger" leuke dingetjes mee hebben kunnen zelf-bouwen nu niet meer verkrijgbaar zijn. Alles gaat in de richting van verdere integratie. Een losse RF tor heeft in de commercieele hoek geen overlevingskans; dat moet gelijk een hybride of kant-en-klaar moduultje zijn. Vaak helaas alleen maar voor dat doel bruikbaar waar 'ie voor ontwikkeld is. En dan heb ik het nog niet eens over de verder gaande miniaturisatie. Bijvoorbeeld een audio OpAmpje in een behuizing van 0.6 bij 0.7 mm met nog eens 8 aansluitbolletjes er onder. Dan moet je toch een erg vaste soldeerbout-hand hebben.

Maar desondanks ben ik niet somber. Ik ben een zelfbouwer, en kan toch nog steeds aan dat spul komen wat ik nodig heb. Oud en nieuw. Sterker nog, veel van die nieuwerwetse spulletjes blijkt toch nog in hand-soldeerbare versies verkrijgbaar te zijn. Geen DIP meer, maar SO, wat met wat oefening toch best wel lukt. Zelfs QFP behuizingen zijn nog wel te doel. Ik weet zelfs amateurs die een BGA op een printje krijgen. Kortom, nieuwe spullen, nieuwe uitdagingen. Veelal wisselen amateurs onderling componenten uit (dit forum is daar een goede plek voor), of weten de nodige mensen wel de (vaak gratis) sample-service van leveranciers en/of distributeurs te vinden. Vragen staat vrij. En vergeet niet dat door die verregaande integratie er toch soms juweeltjes van componenten ontworpen worden waardoor ineens nieuwe aspecten in zelfbouw mogelijk worden. Denk bijvoorbeeld aan SDR (Software Defined Radio). En dan niet de standaard versies die een PC geluidskaart gebruiken, maar de meer geavanceerdere waar amateurs zelf het hele A/D stuk er bij pakken. (Zie de lezing op de dag van de amateur in Apeldoorn over SDR onlangs)

Kortom, zelfbouw is niet dood. Nee, het groeit of rekt mee met de ontwikkelingen. Het veranderd. Net als onze hele radio hobby trouwens. En verandering hoeft niet slecht te zijn. Stilstand, dat is pas slecht.

En waarom heeft dan toch iedereen het idee dat het niet goed gaat met de zelfbouw. Ik denk dat daar een volkomen logische psychologische verklaring voor is. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat "slecht" nieuws gemiddeld zo'n 30x vaker wordt doorverteld dat "goed" nieuws. (Geen grap; echt onderzoek) Laten we eerlijk zijn. Ook wij klagen liever over het weer dan dat we 's-zomers moeten toegeven dat het best lekker weer is. Nee, zelfs met lekker weer wordt er weer over droogte geklaagd. Klagen zit in de menselijke natuur. Vandaar dat negative aspecten breder uitgemeten worden dan positieve. 30 maal breder dus. Wanneer we met ons allen alle "slechte" berichten dus door een 30x verzwakker halen, krijgen we alles wat meer in perspectief.

Dit alles raakt niet helemaal de kern van de oorspronkelijke vraag, maar ik vond het toch de moeite waard mijn persoonlijke visie er bij op te nemen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Misschien zelfs beter van niet, want zo ontstaat discussie, en daar leren we allemaal van.

Groetjes uit Culemborg, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Ik kan me goed vinden in wat Johan schrijft, al ben ik geen zelfbouwer meer. Vroeger wel, maar nu niet meer.
(De bekende Iqnullius - van PA0WV, dagen lang possijndraad zitten solderen hihihi...)

Ook komt het dat deze opa niet goed alles meer ziet en met deze kleine onderdelen nu een brilletje op moet zetten :-)

Wat ik wel aardig vindt en dat in dit forum is besproken.
Dat er een zelfbouw pakket wordt gekocht, gebouwd en er een eigen uitvoering van wordt gemaakt.
De foto's hiervan kan je dan ook op dit forum zien.

Op de DvdA kon je ook toch leuke zelfbouwprojecten zien.

Wat de techniek betreft, vond hier nog een leuk artikel, wat misschien wel in onze omgeving kan worden toegepast.
Lees het meer eens door.
http://www.elektor.nl/nieuws/am-fm-radi ... 7574.lynkx


Al met al dat is het leuke van deze hobby...
Ben er nog steeds trots op tot deze groep te behoren.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Niks mooiers en goedkoper als zelf je (draad) antenne's te bouwen.
Ik kan uit een junkbox van meer als 43 jaar putten, ook indertijd veel nieuwe universeele en minder universeele onderdelen ingeslagen.

140 watt TL licht uit diverse richtingen met de nodige vergrootglazen is ook handig ;)

Nog kilo's soldeer, 9 bouten en soldeerstations.
Niemand verwacht dat je meteen maar een multiband all mode transciever ontwerpt en bouwt.... maar een microfoon versterkertje maken voor je eigen tafel micro is al een leuk begin.

Cor

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

De makers van producten vinden het wiel ook niet 2 x uit, en copieren en gebruiken ook veel al bestaande schakelingen voor hun producten.

Dat is voor ons niet veel anders, ik kombineer ook veel schakelingen tot wat nieuws, of pas een schakeling aan naar eigen idee.

Een LM317 spanningsregelaar kan met een NTC ook prima als temperatuurgestuurde ventilatorschakeling dienen, is er niet voor ontworpen, maar het werkt wel, met al 3 onderdelen in de basis schakeling en meteen 1 Amp uit voor ventilator sturing.

Bij mij leeft het inderdaad ;)

Cor

DELETED

#9 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#10 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#11 Bericht door PE1PUP »

Beste PA0WV,

Je schrijft:
Ik heb op de dag van de amateur gestaan met een kraam met 16 zelfbouwontwerpen, zegge en schrijven 2 mensen hebben me wat gevraagd of aangesproken. Dat doe ik dus niet meer.
Als dat niet "dood" betekent, weet ik het niet meer.
Dat maakt me nieuwsgierig en verdrietig. Ik heb daar namelijk op de bovengallerij als bezoeker rond gelopen en rond gekeken. En ik heb me daar zeer goed vermaakt. Erg leerzaam. En ik heb inderdaad slechts een paar "standwerkers" aangesproken. Waar stond je precies mee? (Eens kijken of ik het me voor de geest kan halen) Misschien was je opstelling zo duidelijk dat ik niet tot vragen werd aangezet. Misschien was er wat anders waardoor mensen als ik niet hebben gereageerd zoals je zou verwachten. Anyhow, ik voel me toch wel aangesproken, en zou graag "het waarom" willen weten....

Je hierboven gekwootte reactie is wel heel erg confronterend. (En daarom zo goed en waardevol) Ik had me nooit zo gerealiseerd dat de discussie aangaan met zelfbouwers op een dag als de DvaA zo wordt verwacht en gewaardeerd. Maar nu je dit zo schrijft is bij mij het muntje gevallen. Natuurlijk. Als je als zelfbouwer je spullen laat zien verwacht je reacties. Veel positieve en misschien wat kritische. Maar in ieder geval (vele) "reacties".

Dank voor dit inzicht. Ik hoop dat ook anderen dit inzien. Wellicht dat deze kijk vanuit het standpunt van een zelfbouwer helpt bij toekomstige evenementen.

Met vriendelijke groet uit Kuilenburg (Culemborg), Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

DELETED

Re: Reactie.

#12 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#13 Bericht door PE1PUP »

Hi PA0WV,

Jazeker, nu kan ik me je stand herinneren. Vooral die XYLCD vond ik leuk gevonden. Je had daar meen ik een tekst bij staan dat het geen CD-speler voor XYL's was, maar een XY-plotter op een LCD scherm. Of werd deze anekdote aan de stand door iemand verteld???

Ook veel van je andere spullen kan ik me nu herinneren. Het is wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar ik vond het erg leuke ontwerpen. Jammer dat ik er ter plekke niets van heb gezegd.... Misschien leuk om er nog het een en ander op dit forum van te "etaleren"???

Met vriendelijke groet, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

DELETED

#14 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#15 Bericht door PE1PUP »

Hi PA0WV oftewel Wim,

Ja natuurlijk. Daar heb je dat verteld. Tjeemig. Dat me dat nou zelf niet te binnen schiet. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik toch echt je stand op de DvdA heb gezien....

Je hebt me betrapt op een eigenaardigheidje van mij. Ik herken nagenoeg geen gezichten. Van kindsafaan al. Pas wanneer ik mensen zeer regelmatig ontmoet ga ik ze herkennen. En zelfs dan herken ik ze nog niet wanneer ze ineens op een onverwachtte plek opduiken. Wanneer ik bijvoorbeeld familie op een radiobeurs zou tegenkomen gaat er bij mij geen enkel belletje rinkelen, en loop ik ze straal voorbij.

Vandaar ook dat ik je in Apeldoorn niet heb aangesproken. Ligt niet aan jou, maar 100% aan mij. Tja, "hersenen"; vreemde dingen, maar ondanks alles toch wel handig te hebben. Al zou een "upgrade" soms wel wenselijk zijn... 8)

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie