Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook anderen

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook anderen

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,
Niet geschoten, altijd mis geschoten, maar je weet maar nooit.
Wie oh wie is bezig, of misschien al afgebouwd, met de Preselector van DJ0ABR, compatible met de LimaSDR.

Als zich iemand meldt heb ik een paar vragen over de werking van het schema.
Als anderen denken mij ook te kunnen helpen, voeg ik hierbij het schema.

Toelichting:
Mijn vraag is eigenlijk, dat ik de aanwezigheid van D10 (1N4148) niet snap.
Zonder alle in- en outs van de schakeling hoeven te weten, kijk ik naar 2 schakel mogelijkheden.

1. of poort 11 van ULN2803 is hoog (+11.4 V) en VV ein/aus is AAN dan staat er +11.4 V op, K3,4 en 5 zijn open.
2. of poort 11 van '' '' '' is laag (0 V) en " " " " is AAN dan staat er +11.4V op, K3,4 en 5 sluiten zich.

In geval 1 onstaat er een rare situatie, er staat aan de Gate van de BS170 ca. 7.7Volt, dus geheid kapot.
In geval 2 wordt het anders, want dan zal op de Gate een spanning van 1.3 V. staan, genoeg om te openen of sluiten zoals je wilt.

Zou je zeggen, dan houd je toch alleen geval 2 aan, maar dat is niet de bedoeling, die is juist noodzakelijk.
Om relais K3,4 en 5 niet te sluiten, moet in deze schakeling de poort 11 HOOG staan, (11.3 Volt) en de VV ook op 11.3V.
Naamloos.jpg
Eigenlijk is dit de situatie waarbij de Preselector op ontvangst staat en de ontvangst pre-amplifier ingeschakeld.


Dus nogmaals mijn vraag waarom zit die diode D10 daar nou, ik zou zeggen weg met dat ding, of toch niet.
Mocht e.e.a. nog moeten toelichten dan hoor ik dat graag.

73 Cees, PA3CVI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#2 Bericht door Bert_1 »

pa3cvi schreef: In geval 1 onstaat er een rare situatie, er staat aan de Gate van de BS170 ca. 7.7Volt, dus geheid kapot.
Omdat je 0,7V verwacht? Dit is een mosfet dus 7,7V is geen probleem

(en niet geschoten is nooit mis :) )
Bijlagen
Knipsel.JPG
Bert

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#3 Bericht door pa3cvi »

Zou geweldig zijn als bij 7.7V aan de Gate de Fet toch nog schakelt. Dan werkt het schema.
Blijft de vraag wat de functie van die diode is, wellicht weet iemand anders dat.

Bedankt voor je antwoord !

73 Cees

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#4 Bericht door pe1rxq »

D10 zorgt ervoor dat K3,K4 en K5 alleen bedient kunnen worden door IC4 en niet ook nog invloed heeft achter D10.
Q1 kan zoweel door IC4 (via D10) bedient worden als met pin 9 van U$3.

Zonder D10 zouden de drie spoelen van K3,K4 en K5 als een laag ohmige pull-up gaan werken. Met 47k zou R13 dan geen enkele invloed meer hebben.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#5 Bericht door Bert_1 »

Ik denk dat op deze manier K3, K4 en K5 nooit tegelijk met K10 en K19 ingeschakeld kunnen worden. Een soort beveiliging tegen ongewild gelijk schakelen dus. Ik heb dit niet erg nauwkeuring bekeken maar dat is met proberen zo gecontroleerd.
Bert

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#6 Bericht door pe1rxq »

Dat lijkt me inderdaad de bedoeling.
Ik moet even gokken, maar ik denk dat het de bedoeling is dat 'vv ein/aus' de voorversterker schakeld.
Met die ingang kun je dus met K10 en K19 een voorversterker schakelen.
Wanneer de PTT actief is worden K3, K4 en K5 ingeschakeld en de voorversterker altijd uit.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#7 Bericht door PA3DJS »

Vooruit, ik doe ook nog een poging:

Indien output ULN2803 hoog is, is K3,K4,K5 niet bekrachtigd (ongeacht status "VV ein/aus"), en heeft ingang VV ein/aus de volledige controle over K10, K19. Dus "VV ein/aus" = "1" dan K10, K19 bekrachtigd.

Indien output ULN2803 laag is (dus de darlington transistor in de ULN geleidt), is K3, K3, K5 bekrachtigd (ongeacht status "VV ein/aus"), en is K10, K19 NIET bekrachtigd, ongeacht de status van "VV ein/aus".

Als de output van de ULN2803 laag is, kan Ug van Q1 maximaal zo'n 1.5V worden, ongeacht hoe hoog/laag "VV ein/aus" gaat, dus Q1 kan nooit in geleiding komen. Een BS170 heeft een threshold van enkele V (in tegenstelling tot zo'n 6..700 mV voor een bipolaire transistor).

Wat het nut binnen de toepassing is, weet ik niet.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie heeft de Preselector van DJ0ABR gebouwd,maar ook and

#8 Bericht door pa3cvi »

Verdorie, wat is dit forum toch een uniek middel om kennis en kunde uit te wisselen.
Ik ga aan de studie om e.e.a. door te krijgen.

Allemaal dank voor jullie hulp.

73 Cees, PA3CVI.

Plaats reactie