Draadloze intercom

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ccgarnaal
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:46
Roepletters: OS2049

Draadloze intercom

#1 Bericht door ccgarnaal »

Beste radioamateurs,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik zou graag een bestaande david & clark intercom op onze reddingboot uitbreiden met enkele draadloze sets.
( stekkers zijn GA heli standaard) Handleiding: https://www.dropbox.com/s/52b74uayy3lit ... l.pdf?dl=0
Ik zit 2 mogelijkheden uit te pluizen:
1) Bluetooth motorfiets headsets
2) Baofeng UV 5R portofoons



De baofengs zijn best betaalbaar en er zijn makkelijk waterbestendige headsets voor te vinden.
(http://www.ebay.com/itm/Z-Tactical-Bow ... wQJhUdFBS)

Ik zit echter met enkele vragen waar jullie misschien antwoord op kunnen geven:
We zouden graag VOX gebruiken zoals op onze bestaande intercom.
(We hebben vaak geen handen over vandaar dat PTT moeilijk gaat)
Ik heb enkel ervaring met simplex marine VHF radio.
Ik weet dat de UV5R op 2 kanalen kan uit luisteren tegelijk.
Kan je dan heen en weer praten op ondanks dat een microfoon blijft actief staan? bvb omdat de wind er in blaast.
(Full duplex heet dat denk ik)

Zoniet zou je dan met die 2 kanalen kunnen spelen om bvb de schipper voorang te geven?
bvb: Schipper rx: kanaal A tx: kanaal B porto's 1,2 en 3 rx: B en tx A
Zodat de schipper altijd doorkomt ondaks dat een mic blijft openstaan? (dan verlies je wel onderlinge communicatie neem ik aan)

Als dit echt niet lukt kan ik altijd nog naar PTT gaan maar dan een praktische knop op de zijkant van de helm ofzo.

Mvg,
Cedric

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik zou helemaal geen Baofengs gebruiken maar Marifoon porto's welke zijn toegestaan voor intership radio verkeer.

Een Baofeng mag je zonder bergunning niet gebruiken. Lijkt me ook niet slim voor een profi partij als de KNRM.

Ik heb zelf en DC headset op een VHF porto aangesloten. Denk ook dat dat niet zomaar aan elkaar te knopen valt. Je hebt impedantie aanpassingen nodig.

Meer info: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 91#p162791
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#3 Bericht door PD0AC »

PE2AAB schreef:Ik zou helemaal geen Baofengs gebruiken maar Marifoon porto's welke zijn toegestaan voor intership radio verkeer.

Een Baofeng mag je zonder bergunning niet gebruiken. Lijkt me ook niet slim voor een profi partij als de KNRM.
Marifoon niet in overeenstemming met de regels, of niet aanwezig: boete 250-850 euro (peil 2015). Een Baofeng kan niet eens aan de regels voldoen, al was het maar vanwege het ontbreken van ATIS.

Ik denk niet dat de TS ook maar iets te maken heeft met het professionele reddingswezen. Die weten dat wel.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draadloze intercom

#4 Bericht door PA0RAB »

OM'S
Enerzijds een vraag aan een groep mensen die weten hoe
Anderzijds een vraag over illegaal gebruik van een gerespecteerd hulpverlener
Juist in noodgevallen moet je volledig op je spullen kunnen vertrouwen bijv geen opgelost zoutpatroon in je lifejacket
Het gebruik van speelgoed spul Baofengs is totaal uit de boze
Gaat echt levens kosten Zou er echt niet graag een simpel mooi weer wadlooptochtje mee willen lopen Die dingen zijn echt niet water en damp dicht
De genoemde problemen ken ik uit de beginperiode van de wadloperij ,Babbeltjes met Klaas en Mees hebben me diep respect gegeven voor het werk .
Communicatie met elkaar is echt van levensbelang ,Onder die extreme omstandigheden
Ik heb Storno's zien verweren in gebruik bij dijkbewaking en wadlopen Op de raarste plekken zout invretingen

Het probleem waar deze bemanning mee kamp zal ook bij de andere bemanningen zijn. Dit probleem moet goed boven water komen Windgeruis en VOX ken ik Maar je hebt wel twee handen op dek nodig
Het een en ander is dus m.i. een groter algemeen probleem
Dat eerst goed bekijken daarna zien of het oplosbaar is en hoe te financieren
Denk daarom tweeledig en ik niet alleen
55 (succes ) en 73 (gegroet ) de Ruud PA0RAB

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#5 Bericht door pe1cmo »

Ik zit al jaren in de wereld van intercom, reportage verbindingen enz.
Het was richting 1990 dat we een aanvraag kregen voor een probleem van een groot AV bedrijf (Bedrijf dat faciliteiten levert voor een omroep).
Het probleem was dat als ze om 19 uur met een productie begonnen er rond 20.00 uur al de helft van het aantal portofoons uitgevallen was. Nee, niet defect, maar met een headset op je hoofd en dan zonder te kijken een PTT indrukken leiden tot per ongeluk menu knopjes indrukken, frequentieveranderingen enz. Aan het einde van de uitzending was vrijwel geen portofoon die nog werkte, tenzij een externe techneut die porto weer opnieuw moest instellen.

Het bedrijf waar ik werkte heeft toen voor een dikke 1000 euro (2200 gulden in 1990) zendertjes gemaakt waar slechts alleen een PTT contact op zat, kanalen alleen intern te wijzigen).
Dit werkte zonder problemen, zonder storingen enz.
Nu konden de producties doorgaan zonder haperingen in de communicatie.

Speelgoed is leuk, maar voor systemen waar betrouwbaarheid van belang is niet geschikt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

ccgarnaal
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:46
Roepletters: OS2049

Re: Draadloze intercom

#6 Bericht door ccgarnaal »

Alvast bedankt voor alle reacties.
Voor alle duidelijkheid dit zou een uitbreiding zijn van het aan boord intercom systeem.
Voor mobiele communicatie van en naar schip worden waterdichte COBRA VHF portofoons gebruikt.
ATIS is overigens niet verplicht op zee in België.

Baofeng was maar een voorbeeld, er zijn nog genoeg portofoons die legaal te gebruiken zijn buiten de VHF band.

Ja er zijn bestaande systemen. De KNRM heeft inderdaad een intercom op hun helm (ik dacht 2 per schip)
Maar dit op VHF band verbonden met maritieme portofoon en aan 1200€ per set niet voor ons budget.
En ook daar zijn veel problemen ivm zeewater.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#7 Bericht door PE1PQX »

Ik zou eerst eens informeren bij het hoofdkantoor van de KNRM in IJmuiden of uitbreiding van een boord-intercom systeem wel wenselijk is.
Voor zover ik kan bedenken hebben alleen de stuurman en schipper de intercom in hun helm, en denk dat meer ook niet wenselijk is.
De opstappers moeten hun bevelen van de schipper krijgen, en hier alles mee krijgen wat via de intercom vermeld wordt. Ook de schip-wal communicatie verloopt via de helm-systemen.

De opstappers moet je niet overstelpen met informatie waar ze het juiste uitfilteren moeten, dat is de taak van de schipper.

Dit zijn trouwens mijn ideeën hierover als zijnde een bestuurslid van een reddingsbrigade in Drenthe.
Mijn functie is het regelen van incidentele bewakingen (ben zelf opstapper/lifeguard open-water en instructeur niv. 3).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE1PQX schreef:Ik zou eerst eens informeren bij het hoofdkantoor van de KNRM in IJmuiden of uitbreiding van een boord-intercom systeem wel wenselijk is.
Ik krijg de indruk dat vraagsteller een inwoner van België is. Daar gelden waarschijnlijk andere regels.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#9 Bericht door PE1PQX »

Zou best kunnen, maar googlen op zijn callsign OS2049 levert het volgende op:
http://www.marinetraffic.com/ais/detail ... sel:JADYCA
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: Draadloze intercom

#10 Bericht door PD0FYA »

PE2AAB schreef:Ik zou helemaal geen Baofengs gebruiken maar Marifoon porto's welke zijn toegestaan voor intership radio verkeer.

Een Baofeng mag je zonder bergunning niet gebruiken. Lijkt me ook niet slim voor een profi partij als de KNRM.

Ik heb zelf en DC headset op een VHF porto aangesloten. Denk ook dat dat niet zomaar aan elkaar te knopen valt. Je hebt impedantie aanpassingen nodig.

Meer info: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 91#p162791
Over impedanties hoef je je echt niet druk te maken, wel over de kwaliteit van Baofeng want het is de slechtste rommel die je kunt kopen op dit moment.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#11 Bericht door PE1PQX »

meganerd schreef: ...wel over de kwaliteit van Baofeng want het is de slechtste rommel die je kunt kopen op dit moment.
Ik denk dat je je daarin wel een beetje boel vergist. Ondanks de herkomst is de kwaliteit vrij aardig.
Is niet te vergelijken met Yaesu, Kenwwod of ICOM, maar toch... had beroerder gekunt.

(Trouwens is voorstellen wel zo netjes, voordat je gaat roeptoeteren.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD0FYA
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2016, 00:37
Roepletters: ONYX
Locatie: Geleen

Re: Draadloze intercom

#12 Bericht door PD0FYA »

Weet niet of voorstellen wel zin heeft .. Of kent iedereen elkaar hier?

IK ben vroeger hobbyist geweest .. voornamelijk in de piratentijd op de 3 meter band (mag ik dat zeggen hier op dit forum?) Maar lang niks mee gedaan, alleen af en toe. Heb wel wat dingetjes in elkaar geprutst, hoogfrequent en audio.

Over Baofeng .. ja die dingetjes zijn allemaal SDR gebaseerd en dat maakt de kwaliteit misschien wat beter maar verder .. heb 3 Baofengs al zien passeren en ik vind het toch echt troep. Wat betreft bouwkwaliteit en audio net zo. Maar ieder zn ding. Als jij er anders over denkt, dat kan.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Draadloze intercom

#13 Bericht door PE1PQX »

Je mening mag best... graag zelfs!

Voorstellen is altijd handig... 't is niet zo dat iedereen elkaar kent.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie