preamp protectie in combinatie met een vox

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

preamp protectie in combinatie met een vox

#1 Bericht door PE1JKX »

Ik ben bezig met ontwerp voor een eindtrapje voor 70 mhz daar ik o.a. een portofoon wil versterken wil ik van hf vox een gebruik maken.
Nu wil ik ook een preamp voor 70 mhz in de amplifier hebben en een sequentiele schakeling voor de relais. (De eindtrap krijgt bv pas spanning als de in en
uitgangs relais al gesloten voor het signaal door de eindtrap.
Ik zit alleen met het probleem dat de uitgang van de preamp op het moment van het indrukken van ptt op de portofoon het volle hf vermogen
op de uitgang krijgt want de vox schakeling moet dan nog reageren.
ik dacht er over om aan de uitgang van de preamp twee diodes te plaatsen naar massa in tegengestelde richting ten opzichte van elkaar.
Zodat de spanning van het hf signaal niet hoger wordt dan 0.6 volt op de uitgang van de preamp.

Waar ik nu bang voor ben. Is dat ik met die diodes een extra ruisbron introduceer of op een andere manier de werking van de preamp beinvloed.
En dat de beveiliging d.m.v. de diodes niet voldoende is. De portofoon geeft max 5 watt output.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips.

P.s. Voor iemand die vraagt of de preamp wel nodig is. Is het antwoord Nee, er komt ook een omleiding in de amplifier.
Maar ik wilde dit eens proberen omdat sommige signalen zwak zijn en ik de amplifier in de auto wil kunnen meenemen.
Dan is het wel eens handig om de signalen iets harder te kunnen horen de preamp is handmatig ook uit te zetten.
Maar dat wil ik niet tijdens het autorijden doen vandaar de hf vox schakeling

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#2 Bericht door PE0AGO »


PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#3 Bericht door PE1JKX »

@PE1AGO, Bedankt voor de reply dat schema beantwoordt mijn vraag.
Ik ga er mee aan de slag.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#4 Bericht door PE0AGO »

PE0AGO

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#5 Bericht door pa1bvm »

ik zou een sequencer gebruiken op de ptt ...
vroeg of laat moet je die mgf1302 vervangen ..of een andere MMIC plaatsen ..
vast gaat het net mis in een mooie opening of bij aanroepen van een gek DX-station ...

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#6 Bericht door PE0AGO »

Vele jaren met hf-vox in de contesten gebruikt, geen problemen !

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: preamp protectie in combinatie met een vox

#7 Bericht door PE1PQX »

In SSB/CW is een sequencer toch zeer aan te bevelen, juist omdat het RF niveau fors varieert en daardoor last kunt krijgen van de traagheid van de RF-VOX waardoor de RF-VOX eigenlijk ongeschikt is voor gebruik in SSB.
(Let op het woord 'eigenlijk', ik beweer niet dat het in SSB niet kan werken. Het risico van het sneuvelen van een preamp/LNA door (QRO-) RF aan de uitgang is reëel.)
Daarnaast is het direct afvallen van de relais in een preamp/LNA erg belangrijk als je met FSK441 (meteorscatter) bezig bent.

Een RF-VOX is alleen betrouwbaar in FM waarbij je geen snelle vermogenswisseling hebt zoals in SSB of CW.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie