noise canceller ? (x-phase)

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

noise canceller ? (x-phase)

#1 Bericht door PA3HMP »

ik vraag me af heeft er iemand wel eens zo'n ding zelf gemaakt zoals : http://www.darc.de/distrikte/q/02/projekte/x-phase/

En werkt dat een beetje ?
ik weet dat er van mfj kant en klare te koop zijn, maar behalve de dure aanschafprijs is mfk nu ook niet echt geweldig van kwaliteit en controle.

Dus zoiets zou toch makkelijk als compleet bouwpakket ergens te koop moeten zijn denk ik ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#2 Bericht door pe1cmo »

Een goede noise killer is een lastig iets. Vrijwel alle systemen die te koop zijn werken op het principe dat na detectie de storing wordt verminderd.
Het verwerken en detecteren kost tijd, en hoe weinig tijd het ook mag zijn, je blijft zitten met het tijdverschil tussen aanvang stoorpuls en detectie dus killing.
Al zijn het fracties van milliseconden, je blijft wat horen. Daarbij reageert ook de AGC van de set, want de storing komt door de detector heen en wordt pas in het audio gekilt.

Veel beter zou het zijn om een noiseblanker te maken die al aan het blanken is voordat de storing komt, en dan wel in het MF traject voor de uiteindelijke detector.
Daarmee verdwijnt vrijwel elke storing als sneeuw voor de zon.

Nu vraag je je af, hoe kan dat nu, een storing al gaan blanken voordat de storing er is.

Je MF deel je in tweeën, en plaatst daar een extra 2 pool kristal filter tussen van 15 kHz. Voor je filter tak je een signaal af die de noisekiller versterker in gaat. Na de versterking een detector en de hieruit komende stoorspanningen biedt je aan een een extra fet schakeling direct na dat kristal filter. Die fet schakelt je MF aan en uit, en doordat het filter een groepenlooptijd heeft, is de storing op de FET schakelaar vertraagd t.o.v. de storing die de noisekiller detector, Dus kan je de storing reeds onderdrukken voordat de storing er is. Dan met een extra vertraging zorg je er ook voor dat de noisegate pas weer open gaat enkele microseconden nadat de storing weg is.

Ik heb jaren lang zo'n noisekiller gehad, en storingen zoals netspanninsbrom, (spoeiende gelijkrichters, geschakelde voedingen enz) alsmede op 23cm een radar systeem met gemene pulsen, je hoorde er niets meer van en het zachtste signaal kon je uit de ruis peuteren.
Omdat ik niets meer aan de hobby doe, is alles de deur uit gegaan, maar hoe je een noise killer kan maken is me wel duidelijk.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#3 Bericht door PA3HMP »

ja maar het is de bedoeling iets te maken ala die mfj en niet te gaan zitten graven in een set, de bedoeling is om het ook mee te kunnen nemen en te gebruiken bijvoorbeeld tijdens een jota of ander evenement op een willekeurige set.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: noise canceller ? (x-phase)

#4 Bericht door pa0ejh »

Ik heb er 2 gebouwd voor mede-amateurs, en die zijn er zeer tevreden mee.

Zelf gebruik ik er ook 1 en kan daarmee goed lokale storing onderdrukken.

Let wel, het gaat om lokale storing, de hulpantenne moet niet 'te goed' zijn, hij moet de lokale qrm oppikken en niet het gewenste signaal.
Het stoorsignaal wordt in tegenfase geregeld dmv. 2 Potmeters en daarna met het gewenste signaal vergeleken.

Het stoorsignaal zit dus in het gewenste signaal, en in tegenfase in het 'qrm' signal, het verschil is dus nagenoeg 'Nul'

Voor QRM dat op grotere afstand ontstaat wordt het dus lastiger, de hulp antenne moet dan 'beter' zijn en zal dan ook het gewenste signaal ontvangen.

Ik heb er zelf een print voor gemaakt met een iets andere opstelling en 6V relais gebruikt die ik nog had liggen.

zie ook: http://www.pi4zlb.nl/zelfbouw/de-x-phas ... liminator/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#5 Bericht door PD7MAA »

Gisteren de X-Phase gebouwd op de print van PA0EJH.

Ik kan er alleen maar positief over zijn. Waar eerst van 160-10m een storing van S-8 was heerst nu een een zacht ruisende stilte. Een S-puntje ontvangstdemping neem ik graag voor lief bij dit resultaat.
Dit is een must have voor de geplaagde amateur en swl.
Haje Electronics levert nu kitjes incl. print ( ook los leverbaar ). Dus laat dampen die soldeerbout. :D

http://www.haje.nl/product_info.php?cPa ... s_id=50033

succes
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#6 Bericht door PD7MAA »

Enkele foto's (met tegenlicht ) hedenmorgen.
Bijlagen
80 zonder (Small).jpg
80 met (Small).jpg
40 zonder (Small).jpg
40 met (Small) (2).jpg
20 zonder (Small).jpg
20 met (Small).jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: noise canceller ? (x-phase)

#7 Bericht door PA3JMS »

Hallo John,

In het kader van een bouw project op de club heb ik er ook ooit een gebouwd. Ik heb hem alleen nog nooit in gebruik genomen.

Ik heb ook en FT897. Hoe heb je er voor gezorgd dat als je gaat zenden de X-phase omschakeld? Welke uitgang gebruikje? Die voor de koppeling met een amplifier?

Leuk te zien dat het goed werkt.
73 Jan

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#8 Bericht door pe5jw »

Net dat bouwpakketje ook besteld.
Toch maar eens proberen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: noise canceller ? (x-phase)

#9 Bericht door PD7MAA »

Hallo Jan

De X-Phase is nog niet op zenden gebruikt. Daarvoor wil ik de ptt aansluiting ( schakelt naar massa) op de databus gebruiken . De vox wordt niet gebruikt dus de 2N2222 wordt rechtstreeks aangestuurd.
Het setje zit tussen de trx en de tuner.
Dit is inderdaad een leuk clubproject idee . Hier heb je tenminste iets aan onder het motto: daaaaag plc...

Afstemmen is gemakkelijk:
Zet de X-Phase aan en regel de gain naar ongeveer 3 S-punten ruis .
Regel nu phase gain knop af op min. ruis en verhoog de gain zo nodig , regel hierna met de phase knop op min. storing.
Verhoog de gain totdat er net geen ruis zichtbaar is.



Succes
Bijlagen
ptt via data.bmp
ptt via data.bmp (205.01 KiB) 16721 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: noise canceller ? (x-phase)

#10 Bericht door Radioot »

cmo heeft niet de moeite genomen om even naar het ontwerp en dus de werking te kijken.
Er is geen sprake van vertraging bij dit principe.

Het werkt goed als de stoorbron goed door de extra antenne kan worden opgepikt.
Bij meerdere stoorbronnen werkt het niet.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: noise canceller ? (x-phase)

#11 Bericht door PA3JMS »

Hallo John,

De PTT die je denkt te gaan gebruiken is een input. Dus als je deze aan ground legt gaat de set zenden. Volgens mij is er een output op de set nodig die als de PTT bekrachtigd wordt de X-phase kan laten omschakelen en na een korte tijd de set op zenden zet.

Ik ben er niet helemaal zeker van. Vanavond schemaatje nog maar eens opzoeken.

Het alleen ontvangen ga ik toch ook maar eens testen.
73 Jan

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: noise canceller ? (x-phase)

#12 Bericht door Radioot »

Je kunt ook de tweede ring van de ACC jack gebruiken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: noise canceller ? (x-phase)

#13 Bericht door PA3JMS »

Gaat hem niet worden.

Is ook een verzoek tot zenden ( inclusief CW toon ! ) aan de set.

De X-phase zit in de antenne leiding en moet uit de ontvangst stand om het volle vermogen richting antenne mogelijk te maken. De SET moet de X-phase vertellen dat hij gaat zenden. En niet andersom.

Ik zelf zat te denken aan de CAT/linear aansluiting TX GND en dan de set in de stand linear. Zie hier onder een stukje uit de manual. En dan nog een vertraging voor dat hij echt gaat zenden.

Als je de CAT gebruikt moet die via de microfoon aansluiting. Verloop/spliter nodig.
Bijlagen
Nieuwe bitmapafbeelding.bmp
Nieuwe bitmapafbeelding.bmp (716.35 KiB) 16647 keer bekeken
73 Jan

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: noise canceller ? (x-phase)

#14 Bericht door Radioot »

Misschien moet nog iets in het menu om zetten om het effectief te kunnen gebruiken.
Ik schakel via die lijn de PA. Maar dat heb ik lang geleden ingesteld.
Ik zoek het nog even op.

Zelf gebruik ik een MH59 als je die functies wil gebruiken is CAT via microfoon niet beschikbaar.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: noise canceller ? (x-phase)

#15 Bericht door Radioot »

http://sv8rx.blogspot.nl/2010/05/altern ... -897d.html

Het is een jumper setting waarmee deze functie beschikbaar komt.

Plaats reactie