Lineaire strubbelingen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#166 Bericht door PD7CW »

Ik had al gedacht ook hiér, na de condensatoren, maakt de klap in het HF deel minder hard misschien, maar dat is niet gewoon, wordt in de andere schakelingen óók niet gedaan.
diagram-HF smeltveiligheid2.jpg
Cees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#167 Bericht door PA3DJS »

Over "lullig" voelen:
We hebben hier nu een prima on-topic gebleven draad waar veel informatie uit te halen is voor andere experimenteurs. De Wattmeter is trouwens vroeg in het topic opgedoken, dus niets aan de hand, lekker genieten en leren, en verder leven. Even wachten op een goede power meter, en dan is de laatste onzekerheid weg.



Verzilveren, solderen, meer boutjes, etc.
@Marcel:
Tune de versterker eens zoals je gewoonlijk tijdens bedrijf doet. Zet hem uit, zorg dat je het TX relais kunt bekrachtigen en meet S11 eens op de uitgang (weerstanden in bakjes laten, eventueel kathode kortsluiten). Als de curve dan dicht langs de rand gaat, valt er weining meer te optimaliseren in het anodecircuit. Zo niet, dan wordt deze draad nog wat langer.



Richting veiligheid....

Over wel of niet schakelen van de HV.
De gloeistroomwikkeling zit op dezelfde trafo, dus met alleen schakelen van de 230VAC zet je HV op de buis terwijl de kathode nog niet warm genoeg is. Als er dan iets anode stroom kan gaan lopen, help je de kathode sneller naar zijn einde.

@PD7CW:
Fysieke scheiding is een relatief begrip. Als aan de juiste waarden voor creepage en clearance voldaan is voor de gebruikte isolatiematerialen en gebruiksomgeving, is het prima. Voor de 8A zekeringen vind Marcel uiteindelijk wel een oplossing vanwege dat 1800W wel wat veel is voor rond 250W RF output.

@PG8M:
Wat heb je voor zwart spul (type) in de DC short spoelen zitten?

Het relais geeft mij geen goed gevoel. Wat als het faalt en je krijgt doorslag van HV naar de spoel?

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#168 Bericht door PD7CW »

PA3DJS schreef: @PD7CW:
Fysieke scheiding is een relatief begrip. Als aan de juiste waarden voor creepage en clearance voldaan is voor de gebruikte isolatiematerialen en gebruiksomgeving, is het prima. Voor de 8A zekeringen vind Marcel uiteindelijk wel een oplossing vanwege dat 1800W wel wat veel is voor rond 250W RF output.
Ik baseer mijn berichten op wat ik op de foto's waarneem en het feit dat het schema dat getoond is niet de werkelijke lading dekt.
Neem deze foto eens in ogenschouw en ga eens kritisch na waarover het we hebben m.b.t veiligheid.
hoogspanning.jpg
Cees

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#169 Bericht door ----- »

Dit apparaat zal nooit het school voorbeeld van een veilig ontworpen lineair worden. En dat moet je ook helemaal niet willen. Ten eerste zou dat veel kosten met zich mee brengen en ten tweede kan je dan beter dit ding weggooien en opnieuw beginnen en het dan beter doen. Ik ambieer dat niet, en dat ga ik ook niet doen.

Maar het is ook niet zo dat ik veiligheid helemaal wegwuif. Een paar relatief simpele ingrepen maken dit apparaat een stuk veiliger. Die heb ik dan ook gedaan of ga ik nog doen.

1. De 500mA zekering zat er niet in, maar deze heb ik als eerste ingebouwd, voordat ik aan het testen ben geslagen. De zekering zit aan de onderkant van de voedings-print, op de foto "botom.jpg" eerder in dit topic is deze te zien.

2. De plastic tuimelschakelaar in het front gemaakt voor 250Vac was ik ook niet happy mee omdat je daar met je vingers toch kort bij de hoogspanning komt als je de schakelaar bediend en de schakelaar dus niet voor 1000Vac gemaakt is. Dit heb ik opgelost door een relais te plaatsen op de voedings-print en deze door middel van 12V te bedienen met de tuimelschakelaar. En gaat het relais kapot, dan gaat ie kapot. Grote kans dat ik dat overleef. Bij de tuimelschakelaar was dat maar afwachten. Hoogspanning en gloeispanning komen van dezelfde trafo, het is dus onmogelijk de buis voor te gloeien zonder de hoogspanning te onderbreken.

3. De uitkoppellus bevindt zich op enkele centimeters van de lecherlijn die onder hoogspanning staat. Om te zorgen dat in het geval dat de uitkoppelus in aanraking met de lecher zou komen en 1400V op de antenne uitgang zou komen staan, heb ik een ringkern met voldoende dik draad om de zekering op te blazen geplaatst. en omdat ik toch bezig was heb ik de ook bij de antenne ingang gedaan. kernmateriaal dacht ik 43

Nog te doen: ik wil de 8A zekeringen gaan vervangen door een paar 3.15T en kijken wat er gebeurd. Mochten deze eruit knallen bij het inschakelen dan ga ik een inschakel vertraging overwegen.

Verder is het een volledig gesloten metalen behuizing die geaard is en is er een aardlek schakelaar aanwezig.

Ik ben ook de enige die het apparaat bediend, en ik weet hoe ie in elkaar zit. Het is geen apparaat wat commercieel de handel ingaat.

Kwa veiligheids-aanpassingen is het voor mij hiermee klaar. Daarbij heeft het ding 20 jaar zonder bovenstaande maatregelen gefunctioneerd.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#170 Bericht door PD7CW »

PG8M schreef:Dit apparaat zal nooit het school voorbeeld van een veilig ontworpen lineair worden. En dat moet je ook helemaal niet willen. Ten eerste zou dat veel kosten met zich mee brengen en ten tweede kan je dan beter dit ding weggooien en opnieuw beginnen en het dan beter doen. Ik ambieer dat niet, en dat ga ik ook niet doen.

Maar het is ook niet zo dat ik veiligheid helemaal wegwuif. Een paar relatief simpele ingrepen maken dit apparaat een stuk veiliger. Die heb ik dan ook gedaan of ga ik nog doen.

1. De 500mA zekering zat er niet in, maar deze heb ik als eerste ingebouwd, voordat ik aan het testen ben geslagen. De zekering zit aan de onderkant van de voedings-print, op de foto "botom.jpg" eerder in dit topic is deze te zien.

2. De plastic tuimelschakelaar in het front gemaakt voor 250Vac was ik ook niet happy mee omdat je daar met je vingers toch kort bij de hoogspanning komt als je de schakelaar bediend en de schakelaar dus niet voor 1000Vac gemaakt is. Dit heb ik opgelost door een relais te plaatsen op de voedings-print en deze door middel van 12V te bedienen met de tuimelschakelaar. En gaat het relais kapot, dan gaat ie kapot. Grote kans dat ik dat overleef. Bij de tuimelschakelaar was dat maar afwachten. Hoogspanning en gloeispanning komen van dezelfde trafo, het is dus onmogelijk de buis voor te gloeien zonder de hoogspanning te onderbreken.

3. De uitkoppellus bevindt zich op enkele centimeters van de lecherlijn die onder hoogspanning staat. Om te zorgen dat in het geval dat de uitkoppelus in aanraking met de lecher zou komen en 1400V op de antenne uitgang zou komen staan, heb ik een ringkern met voldoende dik draad om de zekering op te blazen geplaatst. en omdat ik toch bezig was heb ik de ook bij de antenne ingang gedaan. kernmateriaal dacht ik 43

Nog te doen: ik wil de 8A zekeringen gaan vervangen door een paar 3.15T en kijken wat er gebeurd. Mochten deze eruit knallen bij het inschakelen dan ga ik een inschakel vertraging overwegen.

Verder is het een volledig gesloten metalen behuizing die geaard is en is er een aardlek schakelaar aanwezig.

Ik ben ook de enige die het apparaat bediend, en ik weet hoe ie in elkaar zit. Het is geen apparaat wat commercieel de handel ingaat.

Kwa veiligheids-aanpassingen is het voor mij hiermee klaar. Daarbij heeft het ding 20 jaar zonder bovenstaande maatregelen gefunctioneerd.

Ik zou kiezen voor verwijdering van de schakeling in de hoogspanning middels het relais, mede daar deze niet geschikt is.

Verwijdering van de Willie Wortel schakeling;
De uitkoppellus bevindt zich op enkele centimeters van de lecherlijn die onder hoogspanning staat. Om te zorgen dat in het geval dat de uitkoppelus in aanraking met de lecher zou komen en 1400V op de antenne uitgang zou komen staan, heb ik een ringkern met voldoende dik draad om de zekering op te blazen geplaatst. en omdat ik toch bezig was heb ik de ook bij de antenne ingang gedaan. kernmateriaal dacht ik 43

Teflon aanbrengen tussen Lecher Line en uitkoppellus. Termen als 'kernmatiaal dacht ik ......' hoort niet thuis in een 'veiligheidvoorziening'!

Vastzetten van de kroonstenen aan het chassis of definitieve verbindingen maken in de bedrading en hierover dubbele isolatie aanbrengen middels krimpkous. (dus elimineren van de kroonstenen)

We mogen nu toch wel concluderen dat deze versterker, met wat nu allemaal bekend is geworden, NOOIT op een JOTA gebruikt had mogen worden, ongeacht dat hij 20 jaar heeft gefunctioneerd.

Sorry voor deze kritische noot! :wink:

Cees

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#171 Bericht door ----- »

Waarvan akte Cees

Tijden veranderen, misschien wordt binnen kort valhelm voor de fiets ingevoerd, en zeggen een paar jaar daarna, hoe is het mogelijk dat iemand zonder valhelm gaat fietsen wat een onverantwoordelijkheid. Tijden veranderen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#172 Bericht door pe1rea »

Zolang de doos dicht blijft, en aan een geaarde WCD hangt kan er verder weinig mis, overdrijven is ook een vak....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#173 Bericht door PD7CW »

Nee, mijn benadering is dat ik kritisch blijf.
Als je bang bent dat de koppellus de Lecher Line raakt is primair de actie dit te voorkomen en niet te trachten de gevolgschade te beperken.
Anderzijds, als je aan het modificeren slaat, waarom dan niet meteen goed? Waarom een relais in de hoogspanningsvoorziening laten schakelen als duidelijk is dat deze niet geschikt is? Heeft een TV toestel een schakelaar in de HSP? Heb jij een vergelijkbare versterker gevonden met een dergelijke schakeling?


Niet om de discussie te winnen ik geef alleen mijn mening, wat ik zou doen in deze situatie. ''Ik zou kiezen voor ............. ''

Cees

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#174 Bericht door pe1rea »

Ik vermoed dat de OP dat ook wel weet...
Echter, wat al eerder gemeld is, dan kan je beter nieuw bouwen of kopen.....
Een auto uit 1970 keur je ook niet aan de hand van de eisen van vandaag.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#175 Bericht door PD7CW »

pe1rea schreef:Ik vermoed dat de OP dat ook wel weet...
Echter, wat al eerder gemeld is, dan kan je beter nieuw bouwen of kopen.....
Een auto uit 1970 keur je ook niet aan de hand van de eisen van vandaag.
Als je aan het modificeren slaat is het niet moeilijk duidelijke keuzes te maken als het veiligheid betreft.
Lees al mijn posten door en je weet hoe ik er over denk zonder moeilijke termen als ''flash over'', ''Als aan de juiste waarden voor creepage en clearance voldaan is voor de gebruikte isolatiematerialen en gebruiksomgeving, is het prima.''

De investering die mijn aanpassingen vragen is nul, nul.

Ga uit van een goede isolatie tussen de diverse spanningvoerende delen, zet onderdelen en bedrading goed vast en zorg dat aarding in orde is.
Valt de aarding weg, om één of andere reden, zorg er dan in ieder geval voor dat de kans minimaal is dat de kast, of uitgangscircuit onder spanning kan komen te staan. Tussen 1440 Volt en uitgang is het niet moeilijk om zelfs dubbele isolatie aan te brengen, bijvoorbeeld om de uitkoppel line én de Lecher Line, ik kan me namelijk voorstellen dat 1440 VDC op de uitgang kan komen te staan zonder dat de voeding-zijde of aarding er iets van merkt.

Wil je WIlly Wortel oplossingen bedenken gebruik deze dan niet om in deze versterker 'uit te proberen', weggegooid geld en moeite. Het suggereert veiligheid maar werkt alleen complexiteit in de hand.
1440 VDC is simpelweg een dodelijke gelijkspanning bij deze vermogens, vergeet dat niet!

Cees

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#176 Bericht door PA2RU »

pe1rea schreef:Zolang de doos dicht blijft, en aan een geaarde WCD hangt kan er verder weinig mis, overdrijven is ook een vak....
Inderdaad....
Daarbij is 'ie maar 1 keer gebruikt tijdens een jota , daarna niet meer.
Voornaamste reden was omdat ik er geen zin in had om na nog een jota de buis weer te moeten vervangen , want daar was hij niet geschikt voor.
Verder heeft 'ie ( afgezien van de output ) vele contesten probleemloos zijn werk gedaan.
73 René PA2RU

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Lineaire strubbelingen

#177 Bericht door Radioot »

PG8M schreef:en dat ga ik ook niet doen.
Duidelijk hou het praktisch.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#178 Bericht door pa1bvm »

natuurlijk .. als je er met te vingers niet aan kan komen is het dik in orde ..
en ondanks alle randaarden en weet ik veel wat voor overspannings veiligheden
een flash over in zendpit is niet mals .. je schrikt je wezenloos ( de hele familie wakker ) want echt het knalt
wil je de boel echt goed naar de bliksem helpen die dan zoals ik .. gaan zenden zonder antenne aansluiting met een
gs31 triode .. da's echt vuurwerk .. hele shack in de rook .. gat in de triode , keramiek weg etc etc ..

ik hoor je toch wel in de volgende Pile-up .. er was nog nog wat Aurora GM4VXX was hier in jo21 55A

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#179 Bericht door PD7CW »

Mijn stellingname is simpel, veiligheid van dit niveau mag niet afhankelijke zijn van het falen van één van de aangenomen voorzieningen.
Hiervan uitgaande zijn mijn voorgestelde aanpassingen simpel te beredeneren.
Alles als advies dat ik zou geven in deze situatie en eigenlijk gebaseerd op veelal gehanteerde regelgeving.

Uitgaande van het bestaande ontwerp zou hiervoor niet veel aangepast hoeven worden, zekeringen van juiste waarde aanbrengen, ook in de hoogspanning zoals veelal wordt toegepast en waarin reeds was voorzien door Marcel, bedrading en aarding degelijk aanbrengen en dubbele isolatie aanbrengen tussem hoogspanning en uitgang.
Een aftakking op de Lecher Line middels een 'deurknop condensator' op deze hoogspanning voerende Lecher Line zou voor mij dus niet afdoende zijn, faalt deze, ......... einde oefening.

Voor mij is deze discussie gesloten, inbreng hoofdzakelijk gebaseerd op persoonlijke kennis en ervaring.

Cees

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Lineaire strubbelingen

#180 Bericht door PA1WBU »

PD7CW schreef:Marcel,

Misschien is te overwegen het voetpunt van de Lecher line, of wellicht de hele line te modificeren. Geheel koper zou de zender wel eens effectiever kunnen maken, verbetering van het voetpunt, de gebogen hoek van plaatmateriaal kan leiden tot weerstandsverminderen in dát deel van de line waarin de stromen het hoogst zijn. Misschien kan een elektrotechnische installateur je een stukje railkoper van een laagspanning-verdeelinrichting leveren.

Cees
@Marcel: mbt stuk roodkoperstrip heb ik vermoedelijk nog wel liggen (aardstrip van een 19" rack).
Dus als je dat wilt proberen dan weet je me te vinden.

Plaats reactie