Marcel maakt een prima afweging: gewoon zorgen dat als iets kapot gaat de gevolgschade beperkt blijft. In geval van zo'n apparaat niets mis mee. Het wordt gebruikt door een goed geïnformeerd persoon, en uitsluitend onder zijn bijzijn, en anders apparaat uit.PD7CW schreef:PG8M schreef:Dit apparaat zal nooit het school voorbeeld van een veilig ontworpen lineair worden. En dat moet je ook helemaal niet willen. Ten eerste zou dat veel kosten met zich mee brengen en ten tweede kan je dan beter dit ding weggooien en opnieuw beginnen en het dan beter doen. Ik ambieer dat niet, en dat ga ik ook niet doen.
Maar het is ook niet zo dat ik veiligheid helemaal wegwuif. Een paar relatief simpele ingrepen maken dit apparaat een stuk veiliger. Die heb ik dan ook gedaan of ga ik nog doen.
1. De 500mA zekering zat er niet in, maar deze heb ik als eerste ingebouwd, voordat ik aan het testen ben geslagen. De zekering zit aan de onderkant van de voedings-print, op de foto "botom.jpg" eerder in dit topic is deze te zien.
2. De plastic tuimelschakelaar in het front gemaakt voor 250Vac was ik ook niet happy mee omdat je daar met je vingers toch kort bij de hoogspanning komt als je de schakelaar bediend en de schakelaar dus niet voor 1000Vac gemaakt is. Dit heb ik opgelost door een relais te plaatsen op de voedings-print en deze door middel van 12V te bedienen met de tuimelschakelaar. En gaat het relais kapot, dan gaat ie kapot. Grote kans dat ik dat overleef. Bij de tuimelschakelaar was dat maar afwachten. Hoogspanning en gloeispanning komen van dezelfde trafo, het is dus onmogelijk de buis voor te gloeien zonder de hoogspanning te onderbreken.
3. De uitkoppellus bevindt zich op enkele centimeters van de lecherlijn die onder hoogspanning staat. Om te zorgen dat in het geval dat de uitkoppelus in aanraking met de lecher zou komen en 1400V op de antenne uitgang zou komen staan, heb ik een ringkern met voldoende dik draad om de zekering op te blazen geplaatst. en omdat ik toch bezig was heb ik de ook bij de antenne ingang gedaan. kernmateriaal dacht ik 43
Nog te doen: ik wil de 8A zekeringen gaan vervangen door een paar 3.15T en kijken wat er gebeurd. Mochten deze eruit knallen bij het inschakelen dan ga ik een inschakel vertraging overwegen.
Verder is het een volledig gesloten metalen behuizing die geaard is en is er een aardlek schakelaar aanwezig.
Ik ben ook de enige die het apparaat bediend, en ik weet hoe ie in elkaar zit. Het is geen apparaat wat commercieel de handel ingaat.
Kwa veiligheids-aanpassingen is het voor mij hiermee klaar. Daarbij heeft het ding 20 jaar zonder bovenstaande maatregelen gefunctioneerd.
Ik zou kiezen voor verwijdering van de schakeling in de hoogspanning middels het relais, mede daar deze niet geschikt is.
Verwijdering van de Willie Wortel schakeling;
De uitkoppellus bevindt zich op enkele centimeters van de lecherlijn die onder hoogspanning staat. Om te zorgen dat in het geval dat de uitkoppelus in aanraking met de lecher zou komen en 1400V op de antenne uitgang zou komen staan, heb ik een ringkern met voldoende dik draad om de zekering op te blazen geplaatst. en omdat ik toch bezig was heb ik de ook bij de antenne ingang gedaan. kernmateriaal dacht ik 43
Teflon aanbrengen tussen Lecher Line en uitkoppellus. Termen als 'kernmatiaal dacht ik ......' hoort niet thuis in een 'veiligheidvoorziening'!
Vastzetten van de kroonstenen aan het chassis of definitieve verbindingen maken in de bedrading en hierover dubbele isolatie aanbrengen middels krimpkous. (dus elimineren van de kroonstenen)
We mogen nu toch wel concluderen dat deze versterker, met wat nu allemaal bekend is geworden, NOOIT op een JOTA gebruikt had mogen worden, ongeacht dat hij 20 jaar heeft gefunctioneerd.
Sorry voor deze kritische noot!
Cees
Over dubbele isolatie, is niet nodig voor interne bedrading in een klasse 1 apparaat, zolang een fout in die isolatie niet leidt tot een gevaarlijke situatie.
Het koper heeft de veiligheidsfunctie, niet het kernmateriaal, dus kernmateriaal "in" zijn spoelen is geen enkel probleem. materiaal 43 is geen gekke keuze als je dat hebt liggen.
De zekeringen gaan naar 3.15AT en die vliegen er uit voordat de spoelen gesmolten zijn, of zijn transformator in de fik gevlogen is.