Toevoegen digitale frequentie-uitlezing aan scheepsradio.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan Lisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2015, 10:17
Roepletters: PA1JAL
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Toevoegen digitale frequentie-uitlezing aan scheepsradio.

#1 Bericht door Jan Lisman »

Een tijdje geleden heb ik een Sailor R108 scheepsradio gekocht. Op internet kwam ik een foto tegen van een R109 (z'n broertje die ook de FM omroepband kan ontvangen) waarbij men digitale frequentieuitlezing ingebouwd had. Zie http://www.peel.dk/SP/pictures/R109-1%2 ... lay%29.jpg

Dat wil ik ook graag toevoegen aan mijn R108 en daarom heb ik een Chinees frequentie-tellertje gekocht en dat aan de uitgang van de oscillator van de radio geknoopt. Dat werkt prima, behalve bij lage frequenties, want dan slaat de oscillator af door de te grote belasting van de teller.

Nu ben ik niet echt een hoogfrequent-artiest, dus daarom hoop ik dat er hier iemand is die mij kan vertellen hoe ik het best een buffertrapje tussen oscillator en frequentie-teller kan realiseren.

Het schema van de ontvanger is hier te vinden: http://downloads.circuitconcepts.nl/Sai ... Manual.pdf

Het betreffende gedeelte heb ik ook nog apart uitgetekend: http://downloads.circuitconcepts.nl/r108_osc_mixer.pdf

De bereikomschakeling heb ik daarin gemakshalve weggelaten.

Wie heeft er een idee hoe ik dit het gemakkelijkst kan oplossen?

Jan.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Toevoegen digitale frequentie-uitlezing aan scheepsradio

#2 Bericht door pa1bvm »

een Fet ertussen ... een J310 oid

kijk bij schakelingen "buffer trap"
oscillator buffer etc

als het niet lukt stuur maar een pb

Jan Lisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2015, 10:17
Roepletters: PA1JAL
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Toevoegen digitale frequentie-uitlezing aan scheepsradio

#3 Bericht door Jan Lisman »

Dank voor je snelle antwoord.

Ik heb een paar van die FET's besteld en ga wat inelkaarsolderen.

Ik laat weten hoe het afloopt.

Groeten,

Jan.

Jan Lisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2015, 10:17
Roepletters: PA1JAL
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Toevoegen digitale frequentie-uitlezing aan scheepsradio

#4 Bericht door Jan Lisman »

Hmm, het verhaal wordt toch een beetje anders.

De counter die ik gekocht heb heeft twee 3-digit displays van 0.56". Nu heb ik maar vier digits nodig en zijn de displays te groot om mooi in de radio ingepast te kunnen worden, dus heb ik ook een 4-digit 0.36" display aangeschaft.

Toen ik even een tekening ging maken hoe dat display dan op het printje van de counter aangesloten moet worden kwam ik erachter dat ik het slachtoffer geworden ben van een klein Chinees glapje. Op de counter zitten twee dezefde tweepens connectors en er waren twee passende plugjes met daaraan een stukje rood/zwart draad meegeleverd.

Van de voedingsaansluiting is de rode ader de plus en de zwarte de min. Ik ben er tijdens het testen blindelings vanuit gegaan dat de zwarte ader van de input de massa was en de rode de signaal-aansluiting, maar nu zag ik dat de aanduiding op de silkscreen het omgekeerde aangeeft.

Ik heb dus de oscillatoruitgang dus via de counter gewoon aan massa gelegd; geen wonder dat 'ie afsloeg.

Met de aansluitingen omgedraaid werkt het wel feilloos. Nu even wachten tot het afschermblikje voor de counter binnen is, dan kan het opbouwen van de radio beginnen.

Desondanks nogmaals dank voor het advies.

Groeten,

Jan.

Plaats reactie