welke soldeerbout dan WEL !!

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#46 Bericht door PE1PQX »

Ik ben het met je eens als je zegt "Weller is best duur", maar aan de andere kant is goed gereedschap wel het halve werk.
Hier wil ik niet beweren dat je geen goed resultaat kunt halen met een boutje van een paar dikke knaken, maar in het bedrijfsleven wordt ook veelvuldig voor Weller gekozen, en dat is niet voor niets.

Nog steeds ben ik uiterst tevreden met mijn oude Magnastat WTCP-S van Weller. Mocht deze toch echt sneuvelen, zal ik niet aarzelen een nieuwe Weller te bestellen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#47 Bericht door PA0FRI »

PA4DHG schreef:En zelf heb ik een goedkoop simpel soldeerboutje.Hoe vaak ik 'm gebruik? Heel weinig, feitelijk alleen voor connectors en bouwkitjes.
Dat is het punt; waarvoor en hoe vaak wordt een soldeerbout gebruikt. Als men veel experimenteert of repareert staat het ding continue aan, want je kan het elk moment nodig hebben. Het voordeel van een Weller en vergelijkbaar types is dat door het temperatuur gecontroleerd aan en uit schakelen, het gemiddelde stroomgebruik laag is. Lang geleden gemeten en voor zover ik me dat nog kan herinneren was het ongeveer 17 Watt. Het begint op een "spaarbout" te lijken.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#48 Bericht door PD4NX »

Mijn Weller WECP-20 zal me nog heel lang van dienst zijn (hoop ik). Zou ik opnieuw moeten kiezen, dan heeft dit soldeerstation mijn voorkeur.
Zie het als een middenweg wat betreft kosten en met de eigenschappen van een Weller WSD-81.
Het is de enige webshop in Nederland die het kan leveren (en dat zie je ook terug in de forse prijs).

filmpje

Let op imitatiemeuk als je elders gaat zoeken.

Afbeelding

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#49 Bericht door PA0LMD »

Talloze merken en modellen........maar leveren ze ook allemaal gedurende vele jaren de benodigde onderdelen ??
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#50 Bericht door PD4NX »

PA0LMD schreef:Talloze merken en modellen........maar leveren ze ook allemaal gedurende vele jaren de benodigde onderdelen ??
Bij Weller is dat zo. Inderdaad een stevig punt om in overweging te nemen (zeker voor bedrijven).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#51 Bericht door sottezero »

eeuwenlang met WECP20 gesoldeerd... Nu overgestapt naar Ersa RDS80.. 4x zo goedkoop, instelbaar, voldoende power, genoeg stiften mogelijk en doet het nu ook al 15 jaar, en alle onderdelen gewoon te koop bij de grote 3 (Conrad, Mouser, Farnell).

Is een beetje als Miele.. vroeger was er geen betere, totdat een of andere excel-sheet knuffelaar vond dat overal kosten geschaafd moet worden voor winstmaximalisatie. Ook weer zo'n Anglo-Amerikaans kreng dat goede bedrijven en producten om zeep helpt.

Juist die (kwaliteits)marge op producten deed het product zijn meerprijs waard maken.
Inmiddels kun je denk ik net zo goed een braadijzer van de bouwmarkt van 10 euro of eentje uit china's top 3 websites halen voor 5 euro inclusief verzendkosten. (Dx, Ali, BG)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#52 Bericht door pa0ejh »

Ik soldeer zeker 40 jaar met Weller soldeerbouten, heb een keer zo,n Ersa gezien bij een kennis, maar dat stugge snoer is een ramp....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: welke soldeerbout? WELLER!!

#53 Bericht door PE9ZZ »

Ik soldeer ook al jaren met een WECP-S. Recentelijk nieuwe Plessey controller chip erin gevrot, via Aliexpress gescoord. Lastig hoor, soldeerbout fixen zonder soldeerbout... Gelukkig nog vaag oud 16W Ersa boutje achter de hand.

Tjerk, 9ZZ

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#54 Bericht door Bert_1 »

pa0ejh schreef:Ik soldeer zeker 40 jaar met Weller soldeerbouten, heb een keer zo,n Ersa gezien bij een kennis, maar dat stugge snoer is een ramp....
Klopt en het gekke is dat de eerdere versies wel een beter snoer hadden, zal ook wel bezuiniging zijn :(
Bert

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#55 Bericht door PD4NX »

Wordt de schakelende voeding/controller-techniek ook bij soldeerstations toegepast ?
Het concept met een dikke trafo kennen we natuurlijk allemaal, maar koper is behoorlijk prijzig geworden.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#56 Bericht door PE2AAB »

Zelf heb ik dus de Weller maar ik mis eigenlijk de JBC in dit topic.

Bij PE1MIX op het QRL mogen solderen met diverse bouten van dit merk. We zijn bezig met de zelfbouw 23cm transceiver van PE1JPD.

Wat een fijne bouten zijn dat! Kost wat maar dan héb je ook wat!

Zodra je ze terug steek in de houde koelen ze af naar een veilige temperatuur zodat de puntjes niet verbranden en trek je hem uit de houder is hij binnen een seconde weer op temperatuur.
Punten zijn hot te wisselen, desoldeerstations, pincet punten, smd punten enz. Echt mooi spul. Ik overweeg zo'n ding voor thuis. Iets voor onder de kerstboom :-D

Link: http://www.jbctools.com
Nederlandse leverancier: Eleshop, Printec e.a.
image.jpg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#57 Bericht door PD4NX »

PD4NX schreef:Wordt de schakelende-voeding/controller-techniek ook bij soldeerstations toegepast ?
Het concept met een dikke trafo kennen we, maar koper is behoorlijk prijzig geworden.
Iemand die weet of er in deze richting gedacht wordt? Zoekpogingen leveren mij niets op, maar ben wel nieuwsgierig.
Kostenreductie en een compacte constructie kunnen voordelen zijn. De techniek is nog niet zover om betrouwbaar te zijn is een andere gedachte.

Hanna PD7CW van Romex misschien ?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: welke soldeerbout? WELLER!!

#58 Bericht door PE9ZZ »

@4NX: M'n WECP20 is een schakelend concept. Een hele langzame, dat dan weer wel... Goed beschouwd is de Magnastat ook schakelend. Nog iets trager.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#59 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef:Zelf heb ik dus de Weller maar ik mis eigenlijk de JBC in dit topic.

Bij PE1MIX op het QRL mogen solderen met diverse bouten van dit merk. We zijn bezig met de zelfbouw 23cm transceiver van PE1JPD.

Wat een fijne bouten zijn dat! Kost wat maar dan héb je ook wat!

Zodra je ze terug steek in de houde koelen ze af naar een veilige temperatuur zodat de puntjes niet verbranden en trek je hem uit de houder is hij binnen een seconde weer op temperatuur.
Punten zijn hot te wisselen, desoldeerstations, pincet punten, smd punten enz. Echt mooi spul. Ik overweeg zo'n ding voor thuis. Iets voor onder de kerstboom :-D

Link: http://www.jbctools.com
Nederlandse leverancier: Eleshop, Printec e.a.
image.jpg
Ik miste JBC ook al, want ze maken echt mooi spul. Wellicht komt dit doordat veel mensen tijdens hun opleiding aan Weller gewend zijn. JBC is relatief nieuw (t.o.v. Weller).

Ik heb zelf sinds een anderhalf jaar een JBC HD-2B soldeerstation (die is natuurlijk niet voor het fijne SMD werk). Het soldeerelement ziet er klein uit, maar het soldeert meer dan super, zonder dat je de tiptemperatuur erg hoog moet zetten (dus je flux verbrandt niet meteen)

Ik kan mij voorstellen dat je een JBC doos met inhoud onder de kerstboom aan wilt treffen.

Gebruikersavatar
Haagfr
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2013, 12:08
Roepletters: PD2HF
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: welke soldeerbout dan WEL !!

#60 Bericht door Haagfr »

Ik heb een half jaar terug, nadat ik afscheid van mijn Weller heb genomen, de hierboven getoonde JBC aangeschaft en zoals al gezegd is dit echt een aanrader.
Ik heb er een extra boutje bij gekocht speciaal voor smd dingetjes wat in het totaal plaatje goedkoper in aanschaf was dan een vergelijkbare Weller set uit de WX serie.
Mijn Wellers hebben altijd plezierig gesoldeerd maar dit boutje ligt handig in de hand en de stiften zijn eenvoudig te wisselen. De temperatuur wordt in de top gemeten wat een hoge nauwkeurigheid geeft. Daarnaast heeft de bout een snelle opwarm en koeltijd.
Als je in de prijsklasse van deze JBC wilt zoeken, is het mijn inziens een goede bout die niet over het hoofd gezien mag worden.
Ik heb er in ieder geval nog geen dag spijt van. :D
Testen, testen altijd maar testen.
Ze noemen me ook wel PD2HF

Plaats reactie