6CW4 bouwprojecten

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 6CW4 bouwprojecten

#16 Bericht door PD7CW »

Ha Juul,

Zó hé, heb je de RCA artikelen óók in je archief?
Moest even kijken naar de datum van mijn post over RCA......... 29 juli 2015, meer dan 2 jaar geleden. Dát had ik dan wel effe eerder willen weten. :wink: :wink:

Geintje, .....maar nu we het over de nuvistor hebben en ik ook nog moet denken aan de eindbuis van Veronica waarvan ik onlangs een plaatje zag, een vraag.
Veronica.jpg
Weten Juul(lie) ook wat een 'transductor' is? In functie deed hij ongeveer hetzelfde dat de eindbuis van Veronica deed alleen in een andere 'tak van sport'...... Daarmee heb ík in het verleden gespeeld.


Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Cees,

Die eindbuis staat hier in de kast. Hij is nog OK maar was vervangen omdat ie de nodige uren er op had zitten.


Een "transducter" ? Weet ik niks van…………..
Bijlagen
zender front 192-538 Bx.jpg
zender front 192-538 Bx.jpg (200.63 KiB) 6421 keer bekeken
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

En hier stonden de reserve buizen braaf naast elkaar in de zenderruimte.

Daar konden heel wat 6CW4 Nuvistors in…….hi
Bijlagen
Reserve Eindbuizen Zender 4CX10.000.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 6CW4 bouwprojecten

#19 Bericht door PD7CW »

Hallo Juul,

Ja, naar aanleiding van de berichten in mijn draadje over de zendontvanger kwam ik leuk verzeild in het verleden, Veronica waarnaar we luisterden, Norderney…… etc. Veronica top veertig…..
Ik werkte in die tijd in de zware industrie, ‘on shore’, ijzer en staal.

Was het de taak van de zender-eindbuizen om het laatste stap te doen naar het vermogensvolle signaal voor zendantennes op hogere golflengtes, wij hadden te doen met vermogens beheersing voor elektrische werktuigen , elektromotoren voor o.m. toeren-geregelde transportbanden.
Van de Duitse firma Schenck hadden we doseerbanden in beheer waarbij het uiteindelijke vermogen naar de motoren beheerst werd door transductoren. Mechanisch lijken het grote transformatoren met meerdere wikkelingen van héél veel windingen. Het belangrijkste mechanische verschil met transformatoren zijn de fijne, heel dunne lamellen van transformatorblik. Vermogens, tientallen kilo watts.

Werking berustte op beheersing van de ‘maagdelijkheidskromme’????????

Maagdelijkheidskromme? zal je misschien denken. Ja, het is een andere benaming voor de hysteresis – lus. De kern van de transductor heeft een vrijwel hysteresisvrije hysteresislus……. en daarvan wordt met een voormagnetisatie wikkeling de magnetische flux zó opgevoerd dat de kern zich op het kantelpunt van verzadiging bevindt. Met nog een tweede wikkeling kan vervolgens de kern in en uit verzadiging gestuurd worden, de grid van een buis als het ware. Met nog eens de vermogens wikkeling(en) wordt de transductor opgenomen in de motortoevoer is zo in staat om één van de fase (richtingen) van een zware elektromotoren te beheersen. Er zijn er dus uiteindelijk meerdere nodig om een driefase motor te kunnen regelen. Neem maar een heftruck mee als je wilt wisselen van unit!.
Kijken we naar de vermogensversterking dan is die enorm hoog.

Eigenlijk is de transductor dus te vergelijken met een eindbuis, het werkpaard in een trein van elementen om vermogen te beheersen.

Net als bij buizen kwam je transductoren ook tegen voor lagere vermogens, onder meer in instrumentatie versterkers van Siemens. Nadeel, nog steeds looiig, zware units. Voordeel, ze waren wat meer bedrijfszeker dan buizen, trillingen en veroudering e.d. speelden eigenlijk geen rol.

Later zijn ze natuurlijk uit de markt geprezen door de thyristoren.

De term verzadiging komen we natuurlijk weer tegen bij ……… je raad het al, ringkernen.

Veronica…….. kan nog steeds wat losmaken in onze gedachten, mooie tijd ook op het vaste land, ’on shore’.

Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Cees,

Zo, dan heb ik weer wat geleerd zeg. Dank voor je uitgebreide uiteenzetting inzake een transductor. Ja, zware industrie, ik heb daar nooit in-bij gewerkt. Of het moest zijn toen ik net afgestudeerd was en ging werken bij Philips telecommunicatie Industrie in Hilversum-Huizen. Dan kon "naadloos" want na m'n school kon ik daar zo beginnen. Want normaal was er geen baas die je aannam want je moest op je 18e in militaire dienst hé.
Ik heb bij Philips, het was voor mij als aankomend zendamateur een walhalla, veel zenders mogen maken van "geheime projecten" voor het leger tot heel grote zenders van 300 kW. De laatste gingen over de hele wereld. Prachtig!
Maar toch kwam daar de onvermijdelijke dienstplicht, ik had daar geen bezwaar tegen, ik werd ingedeeld bij de verbindingsdienst te Ede. "Weer zenders en ontvangers". Lichting 67-6 was dat.
Maar ik schreef het al eens eerder, ik ben geen "orders opvolger" dus ik ging met S5 uit de dienst na ruim 2 weken…………….
M'n moeder;"jongen, met die S5 krijg je nooit een fatsoenlijke baan, hoe moet dat nu?"…………hi
Direct na 2 weken Ede, vroeg Willem van Kooten (Joost de Draaijer) of ik bij Veronica wilde komen werken.
Toch nog een fatsoenlijke baan vond ik. Want, werken bij de radio en tv dat vonden wij in t'Gooi toch wel fatsoenlijk.
Willem van Kooten;"bel Philips maar op dat je niet meer komt……..".
Dat Veronica geen zendmachtiging had daar was niks mis mee, ( we verkeerden in goed gezelschap, AFN, Vaticaan en nog vele tientallen zenders die zonden op een golflengte die ze officieel niet hadden gekregen) het was gewoon een baan waar ik op m'n Puch brommer naar toe kon. Het was om de hoek, want ik ben geboren en getogen in Hilversum ("Hillywood").
Want wat we deden was niet verboden, hoewel veel mensen er anders over dachten en soms nog denken. Het werd pas verboden op 1 september 1974 toen de Telegraaf en Telefoon wet werd gewijzigd. ( medewerking etc. werd verboden…..)

Het zou de mooiste tijd van m'n leven worden en steeds in "close" kontakt met de zenderjongens aan boord en onze Belgische zenderadviseur die nota bene bij de BRT werkte…………..
Het installeren van een mobilofoon aan boord om het kontakt met Hilversum te onderhouden. Viel niet mee met een 10kW. zender op een paar meter afstand. Ik heb over zendamateurs en zeezenders al eens geschreven in het DKARS magazine.
Het waren er vele………...

Enfin, het heeft mij nog meer geinspireerd om m'n zendmachtiging te halen. En dat ging erg makkelijk in 1975. Ik had tenslotte electronica gestudeerd. ( ik weet niet of ik het nu zo maar weer zou kunnen…….hi).

Maar gelukkig is er nu een forum waar je vragen kunt en ook nog Internet.

En nu anno 2017 probeer ik maar met kleine stapjes weer wat te gaan doen na een druk werkzaam leven. Soms valt het mee, soms tegen.
Ik luister veel, lees veel, en als het luisteren mij niet bevalt zet ik de zaak maar uit.

En luisteren, zo is het bij mij begonnen, de Pionier, met een spiraal kamer antenne d'r aan. ( weet je nog ?)
Dan de KG, want ik vond de WereldOmroep heel interessant, kortegolf spoelen maken en hup…………."selamat malam" rolde m'n kamer in. ( Indonesische uitzending ).

En nu met m'n langdraad antenne en 9:1 balun hoop ik weer veel te horen.
Ik denk wel eens;"zo is het bij mij begonnen en zo zal het ook wel eindigen".
Ben nu 70 en aangeland in de "herfst van m'n aardse bestaan".

Gelukkig heb ik m'n ICOM R70 nog, die nog steeds perfect werkt.

Een groet vanaf de Veluwe,

Veel experimenteer zelfbouw genot.

Juul

En zo zag m'n kamer er in 1983 uit. De soldeer bout stond altijd aan……………En de R70 werd bestuurd door de ZX81…...
Bijlagen
Shack  overzicht Bunschoten 1983x.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 6CW4 bouwprojecten

#21 Bericht door PD7CW »

Hallo Juul,
We kunnen een boek schrijven en denken er graag aan terug, althans ik wel.
Zenders bouwde ik in kleiner formaat, modelbesturing, en dat doe ik nog steeds. Nee, geen moderne systemen maar zoals 50 a 60 jaar geleden gebruikt werden, toon-gemoduleerd en super-regeneratieve ontvangers.
In mijn zendontvanger zie je het terug, een uiterst smal toonfilter voor 625 Hz. Als ik schrijf uiterst smal dan is dat ook uiterst smal, hertzen. Een aangepaste schakeling zoals Schumacher ontwikkelde voor toon-selectieve kringen. Hé…….. heeft Philips dat óók niet eens in omloop gebracht?
Jawel, Philips bracht later bouw sets uit zoals de Pionier, maar dan voor modelbesturing.
eingescanntmit20.11.20131758.jpg
p1.jpg
p2.jpg
Zie je al die spoeltjes...... potkerntjes....... het zit in ons bloed.

Over al dat andere, elektromotoren? 3,2 MW….. stoom turbines……. 10 MW…….. industriële meet- en regeltechniek.... ja óók Philips ………. nee, het is veel te veel om te schrijven en ook niet de strekking van dit draadje.

Misschien een keer bijpraten. We hebben je al eens kort gesproken in 2016 op de beurs van Elektronica Vlooienmarkt Noord Oost Veluwe en het lijkt me zeer interessant om dat nóg eens te doen, over ‘toen’.
Er komt vast nog wel eens een moment. Puch…… KTM.

Cees

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: 6CW4 bouwprojecten

#22 Bericht door Goos »

Tegenwoordig kom je de term transductor ook tegen in chips voor ontvangers , maar dan meer als schakeling , voor bv variabele IF-bandbreedte , preselectie .
Ik weet toevallig dat er in een blauwtand chip een dergelijke schakeling zit.

Je kunt, het denk ik , ongeveer vergelijkbaar met vroeger de reactantiebuis-schakeling denk ik, maar dan voor zelfinductie.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: 6CW4 bouwprojecten

#23 Bericht door Goos »

Werking berustte op beheersing van de ‘maagdelijkheidskromme’????????
Het beruste op de verzadiging v.h. kernmateriaal (BH kromme) . Als je bv een spoel met geschikt kernmateriaal hebt en je hebt hier een 2e wikkeling op dan kun je met gelijkstroom op de 2e wikkeling de zelfinductie regelen.
Maagdelijkheids kromme is een onderdeel hiervan. De oppervlakte is het verlies.
Tenminste als ik het goed onthouden heb van school .
Dit "fenomeen" werd vroeger ook wel gebruikt voor frequentie vermenigvuldiging.
Ik wist niet dat dit ook in de sterkstroom techniek gebruikt werd. Ze zullen wel lekker warm worden.

Goos
Bijlagen
220px-Hysteresis_loop.jpg
220px-Hysteresis_loop.jpg (3.31 KiB) 6347 keer bekeken
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 6CW4 bouwprojecten

#24 Bericht door PD7CW »

Nee, dat warm worden viel wel mee en heeft te maken met het kernmateriaal. Daarom schreef ik, een vrijwel hysteresisvrije hysteresislus, met zeer scherpe kantelpunten van diagonaal naar horizontaal (B-H)!!!! waarbij de fijn gelamelleerde kern met zeer dunne lamellen natuurlijk de grote rol speelde. Er werd geen extra koeling toegepast voor de vermogens waarmee we omgingen, in de ordegrootte van een aantal tiental kilowatts.
Overigens werd/wordt hetzelfde principe gebruikt in elektronische kompassen.......... en die ik zelf in het verleden ook wel bouwde. De elektronica opgebouwd als blokkeer oscillator. De verzadiging van de speciaal vormgegeven kern wordt hierbij door het aardmagnetisch veld beïnvloed.

Moeilijk om bij nuvistors te blijven.... :wink: :wink:

Cees

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: 6CW4 bouwprojecten

#25 Bericht door PA0PGA »

Na het behalen van de machtiging waren in 1967 mijn eerste stappen op 2m een zelfgebouwde AM zender, met QQE 03/12 in de eindtrap en een 6CW4 nuvistor converter voor een BC 653 ontvanger. De 6CW4's waren in cascode geschakeld, het resultaat ermee was erg goed voor die tijd.

Heel veel plezier van gehad, zeker toen ik er later een zelfbouw meng VFO op 24Mhz bij gebruikte, een luxe, want iedereen werkte toen Xtalgestuurd mer FT241 xtallen, die wat opgeschoven werden dmv slijpen met VIM.
Mooie tijd, dat zelfbouwen is bij mij altijd de leukste kant van de hobby gebleven.

Dus ik heb ze uitgebreid gebruikt, een dipper wil ik er nog steeds eens mee gaan maken.
Kastje en afstemming is gereed, alleen een 220V voedingstrafo die klein genoeg is, is nog een probleem.

Juul, haal nog maar wat nostalgie op, ik geniet ervan.

73, Wim PAoPGA
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Wim,

Ja, de 6CW4 heeft bij mij ook een speciaal plekje in m'n hart.
Ik schreef in de afgelopen DKARS dat ik al eens met een 6CW4 in de slag was als dipper. Maar ja, inderdaad de voedingspanning.
Recent heb ik bedacht dat ik twee kleine trafo's van 220 naar 12 volt en dan weer van 12 volt naar 220 of lager kan schakelen.
(back to back, zou je kunnen zeggen ).
Ik heb hier ook nog een trafo uit een oude versterker liggen met 2x 34 volt.-2A. Dus dat moet voor een beetje werking van een 6CW4 wel kunnen. En anders spanningsverdubbeling hé?. Zelfs met een regulator kan de gloeispanning er van af.

Maar inderdaad, moeilijk zo'n trafo, ik heb ook nog maar 1 echte 250 volt-6,3 volt trafo. Niet groot dus wel bruikbaar……
Of naar de kringloop een oude radio "scoren".

Op 2 mtr. heb ik ook een front 6CW4 gemaakt in m'n beginjaren als zendamateur. Was prima te doen.

En ja, Wim, ik verlang soms nog wel eens terug naar die tijd.( maar ik was op school ook echt een geschiedenis jongen )
"toen de wereld nog overzichterlijker was………" hi.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 6CW4 bouwprojecten

#27 Bericht door PD7CW »

Hallo Wim,

Het is momenteel goed mogelijk om een spanningomvormer te bouwen om de anodespanning voor buizen op te wekken.
Voor een draagbare zender met dubbeltriode ECC82 heb ik een omvormer gemaakt om 12,6 VDC naar 100 VDC hoogspanning om te vormen met een rendement van ongeveer 85 a 90 %.

De zender, oscillator en eindversterker (MOPA, master oscillator power amplifier ) heb ik ontworpen rond de dubbeltriode ECC 82 omdat dit één van de weinige buizen is met 12,6 VDC gloeispanning. Deze zender is toon gemoduleerd middels het rooster van de eindversterker triode, scheelt óók nog eens vermogen.

Nu is het eenvoudiger om 12,6 naar 100 VDC om te vormen maar het is wellicht toch ook mogelijk om voor een nuvistor vanuit de ongeveer 6 V gloeispanning de anode spanning om te vormen. Het voordeel voor een dipper is dat met een veel kleinere anodestroom volstaan kan worden. De dipper dan gevoed met 4 (1,5V) of 5 (NiMH) penlights.
BILD0443.jpg
Een foto van de MOPA met ECC82 dubbeltriode. De omvormer is samen met 10 penlights in een dummy 100 V anode batterij onder gebracht. De toongenerator is achter de platine ondergebracht. Naast de dummy anode batterij staan uiteindelijk ook twee nep monocellen voor de gloeistroom zoals vroeger nodig was.
Er is weinig bekabeling te zien, deze is weggewerkt achter de hoekprofieltjes.


Cees

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#28 Bericht door PA3RIS »

PA0PGA schreef: Juul, haal nog maar wat nostalgie op, ik geniet ervan.
Ik heb geen idee waar ze het over hebben, maar geniet er ook van!

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#29 Bericht door DK1NL »

PA3RIS schreef:
PA0PGA schreef: Juul, haal nog maar wat nostalgie op, ik geniet ervan.
Ik heb geen idee waar ze het over hebben, maar geniet er ook van!
Ik ook! :D
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 6CW4 bouwprojecten

#30 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk, die leuke reacties daar "geniet" ik nou weer van.

Dank heren.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie